به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی نویدادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به تایید مصوبات شورای عالی از سوی رئیس جمهور و رئیس این شورا، اظهار داشت: شورای عالی آموزش و پرورش شهریورماه امسال با استناد به بند یک ماده واحده اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مصوبه ۲۶ اردیبهشت سال ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی، آزمون پایانی دروس پایه دوازدهم دوره دوم توسطه شاخه نظری را تعیین کرد که رئیس جمهوری با آنها موافقت کرده است.
وی ادامه داد: این دروس در رشته علوم تجربی شامل تعلیمات دینی ۳ (دینی، اخلاق و قرآن)، عربی زبان قرآن ۳، فارسی ۳، زبان خارجی ۳، علوم اجتماعی، سلامت و بهداشت، ریاضی ۳، فیزیک ۳، شیمی ۳ و زیست شناسی ۳ و در رشته ریاضی فیزیک شامل تعلیمات دینی ۳ (دینی، اخلاق و قرآن)، عربی زبان قرآن ۳، فارسی ۳، زبان خارجی ۳، علوم اجتماعی، سلامت و بهداشت، حسابان ۲، هندسه ۳، ریاضیات گسسته، فیزیک ۳ و شیمی ۳ است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: بر اساس این مصوبه همچنین در رشته ادبیات و علوم انسانی امتحانات دروس تعلیمات دینی ۳ (دینی، اخلاق و قرآن)، عربی ۳ (زبان تخصصی رشته)، فارسی ۳، زبان خارجی ۳، علوم و فنون ادبی ۳، سلامت و بهداشت، ریاضی و آمار ۳، تاریخ ۳، جامعه شناسی ۳، جغرافیا ۳ و فلسفه ۲ و در رشته علوم معارف اسلامی دروس علوم و معارف قرآنی ۳، عربی ۳ (زبان تخصصی رشته)، فارسی ۳، زبان خارجی ۳، علوم و فنون ادبی ۳، سلامت و بهداشت، ریاضی و آمار ۳، احکام ۳، اصول عقاید ۳، تاریخ ۳ (تخصصی رشته) و فلسفه ۲، به صورت نهایی برگزار میشود.
نوید بیان کرد: علاوه بر این، رئیس جمهوری مصوبه دیگر این شورا برای تمدید اجرای آزمایشی آئین نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دوره ابتدایی تا پایان سال تحصیلی ۹۸ - ۹۷ را امضا کرد.
وی افزود: بر اساس این مصوبه وزارت آموزش و پرورش موظف است قبل از اتمام مهلت مذکور با توجه به یافتههای پژوهشی مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی، این آئین نامه را مورد بازنگری قرار دهد و اصلاحات لازم را به تصویب شورای عالی برساند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به سومین مصوبه امضا شده توسط رئیس جمهوری درباره اهداف دوره تحصیلی اظهار کرد: مدیران، برنامه ریزان و عوامل سهیم و موثر در تعلیم و تربیت دانش آموزان در راستای این مصوبه باید در برنامه ریزی امور، سازماندهی فعالیتها و انجام وظایف خود به گونهای عمل کنند تا دانش آموزان در پایان هر یک از دورههای تحصیلی به اهداف تعیین شده دست یابند.
نوید تصریح کرد: این اهداف مبتنی بر اسناد بالادستی، به ویژه سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، سند جامع علمی کشور، سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور، مبانی نظری و سند تحول بنیادین به تفکیک ساحتهای شش گانه تعلیم و تربیت تعریف شده است.
وی تاکید کرد: بر اساس این اهداف در ساحت تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، دانش آموزان دوره اول ابتدایی باید با صفات مهربانی، بخشندگی، دانایی و توانایی خداوند آشنا شوند و احساس اطمینان و آرامش حاصل از آن را ابراز کنند، با شناخت روش زندگی و آموزههای اخلاقی پیشوایان دینی آداب و رفتار فردی و اجتماعی، راستگویی، نظم و پشتکار، تاثیر آن را در رفتار خود نشان دهند و با قرائت صحیح نماز و آیات آسان قرآن، آموختههای قرآنی خود را در زندگی به کار گیرند.
به گفته دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش همچنین در دوره ابتدایی دانش آموزان باید درک مفهوم اولیه هر یک از اصول دین، پذیرش و احساس تعلق خاطر خود نسبت به آن را نشان دهند، با مطالعه روش زندگی و آموزههای اخلاقی پیشوایان دینی (عزت نفس، تکریم والدین، احترام به طبیعت و دیگران، وفای به عهد) و شناخت احکام مورد نیاز، الگوهایی را برای عمل صالح شناسایی کرده و در زندگی به کار گیرند و با قرائت صحیح و روان، درک مفاهیم دینی و انس با قرآن کریم، آموزههای آن را در زندگی به کار بندند.
نوید ابراز کرد: دانش آموزان دوره اول متوسطه هم با توجه به اهداف تعیین شده لازم است با شناخت کلی نظام معارف دینی و چگونگی تاثیر آن بر انتخابها و تصمیمها در زندگی انسان، توانایی شکل دهی به هویت دینی و اخلاقی خود را کسب کنند، با بررسی گفتار و سیره پیشوایان دینی (حق الناس، کرامت نفس، جدیت، قانون گرایی، امرار معاش، حفظ سلامت فردی، جمعی و زیست محیطی) ملاکهایی را برای انتخاب سبک زندگی شخصی و اجتماعی خود انتخاب و با عمل به آنها میزان تاثیر آن را ارزیابی کنند و با قرائت صحیح و روان قرآن کریم و تدبر در آیات موضوعی، آموزههای قرآنی را در زندگی به کار گیرند و به رعایت احکام مورد نیاز و اقامه نماز (فُرادا و جماعت) اهتمام ورزند.
وی بیان کرد: دانش آموزان دوره دوم متوسطه هم بر اساس اهداف ترسیم شده باید با درک وجه استدلالی و عقلانی معارف دینی، در مواجهه با پرسشها و مسائل، پاسخهای متقاعد کنندهای را با تکیه بر منابع و شواهد دینی ارائه کرده و تاثیر آن را مورد ارزیابی قرار دهند، با الگوگیری از سیره پیشوایان دینی، نقش آنها را در احیای دین و ترسیم آینده بشریت (جامعه عدل مهدوی)، عدالت خواهی، ظلم ستیزی، صلح جویی، عمران و آبادی تبیین کرده و دلالتهای آن را در موقعیتهای مختلف زندگی فردی و اجتماعی به کار گیرند و با باور به ظرفیتهای قرآن و جاودانگی دین اسلام (جامعیت، ثبات، سازگاری با فطرت، پویایی نسبت به نیازهای حال و آینده) قادر باشد از آن برای حل نمونهای از مسائل دنیای امروز استفاده کند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان گفت: همچنین اهدافی در دیگر ساحتهای شش گانه سند تحول از جمله ساحت تعلیم و تربیت اقتصادی حرفه ای، ساحت تعلیم و تربیت زیستی بدنی، ساحت تعلیم و تربیت علمی فناورانه و ساحت تعلیم و تربیت زیبایی شناسی هنری برای دانش آموزان دورههای مختلف تحصیلی ترسیم شده است که بر اساس مصوبه شورا و موافقت رئیس جمهوری باید در مدارس به اجرا درآید.
انتهای پیام/