نماینده مردم داراب گفت: رویکرد صنعت کشور ما به صورت مونتاژی است و باید از مونتاژ به نوآوری تغییر کند، اما علاقه به خرید خارجی در وزارتخانه نفت بسیار زیاد است.


علاقه به خرید خارجی در وزارتخانه نفت بسیار زیاد است/ مدیران پدر صنعت نفت به نوعی خودباختگی دچار شده‌اندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا انصاری نماینده مردم داراب در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در طرح سؤال خود از بیژن زنگنه درباره اولویت‌ها و اقدامات اجرایی وزارت نفت برای ارتقای ارتباط صنعت و دانشگاه، گفت: یک نقیصه اساسی در وزارت نفت حاکم است مبنی بر اینکه نگاه حاکم بر مدیریت این وزارتخانه از بدو تشکیل تاکنون نگاه به خارج و به تعبیری آماده خوری است.

وی ادامه داد: مدیران ما در صنعت نفت به نوعی خودباختگی دچار شده‌اند و این مسئله باعث شده که توسعه صنعت نفت جایگاه خود را نیابد.

نماینده مردم داراب در مجلس تأکیدکرد: ما باید به دنبال خلق تکنولوژی در داخل کشور باشیم و لازم است توضیح داده شود که تاکنون در وزارت نفت برای تولید تجهیزات و کالا‌های پرمصرف چه اقداماتی صورت گرفته است و انتظارمان این است که توان تولید داخلی کشور در حوزه تجهیزات این وزارتخانه افزایش یابد.

نماینده داراب خاطرنشان کرد: وزیر نفت قطر اخیرا بیان کرده است که با تکنولوژی‌هایی که آمریکا در اختیارشان قرار داده است به ظرفیتی رسیده اند که در میدان مشترک ایران و قطر دیگر نفتی برای ایران باقی نمانده است.

انصاری با بیان اینکه متاسفانه ما هنوز توانایی ساخت یک توربین را هم نداریم و پالایشگاه‌ها و میادین ما لنگ این تکنولوژی هستند، افزود: این در حالی است که طبق برنامه ششم توسعه به وزارت نفت مأموریت داده شد که در راستای ارتقای توان علمی و نوآوری در صنعت نفت گام بردارند و سؤال ما این است که تاکنون در زمینه بومی سازی این تکنولوژی‌ها چقدر موفق بوده ایم؟

وی تأکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان ما باید در طراحی، مهندسی، ساخت و خلق تکنولوژی در حوزه‌های مختلف نفت و گاز موفق باشند و لازم است بخشی از منابع بودجه در حوزه فناوری هزینه شود با این هدف که ظرفیت یادگیری تکنولوژیک در این وزارتخانه ایجاد شود.

این نماینده مجلس متذکر شد: متاسفانه چند وقت پیش یکی از واحد‌های ما یک نوع تکنولوژی را به داخل کشور آورد که بعد‌ها برای همه محرز شد که آن تکنولوژی کاملا فرسوده و از رده خارج است و خارجی‌ها به نوعی سرِ ما کلاه گذاشتند.

انصاری تأکید کرد: نفت یک منبع طبیعی و مزیت نسبی برای کشور ماست و باید اقدامات اساسی ایجاد شود تا این مزیت نسبی به مزیت رقابتی تبدیل شود، اما متاسفانه رویکرد صنعت کشور ما به صورت مونتاژی است و باید از مونتاژ به نوآوری تغییر کند، اما علاقه به خرید خارجی در وزارتخانه نفت بسیار زیاد است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار