فریدون الله‌یاری گفت گذر «آقا نجفی اصفهانی» را در کمیسیون ماده ۵ مطرح کرده‌ایم تا در شورای عالی معماری و شهرسازی فرآیند حقوقی و قانونی خود را طی کند.

گذر «آقا نجفی اصفهانی» را به کمیسیون ماده ۵ ارائه کردیمفریدون اللهیاری مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به نگرانی فعالان میراث فرهنگی نسبت به احداث گذر «آقا نجفی اصفهان» گفت: باید طرح ساماندهی احداث گذر «آقا نجفی اصفهانی» با رویکرد اعاده یکپارچگی بافت تاریخی ارائه شود که ما این موضوع را در کمیسیون ماده ۵ مطرح کرده‌ایم تا در شورای عالی معماری و شهرسازی فرآیند حقوقی و قانونی خود را طی کند.

در روز‌های اخیر و با طرح بحث احداث گذر «آقا نجفی اصفهان»، گروهی از افراد، نگران وضعیت ثبت جهانی نقش جهان شدند و این امر تا جایی پیش رفت که بهمن نامور مطلق، مدیر گروه فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو در یک مصاحبه با اظهار بی‌اطلاعی از چگونگی برنامه‌ریزی و احداث این گذر گفت اگر به محوطه تاریخی میدان نقش جهان دستکاری یا دست‌اندازی شود، این احتمال وجود دارد که از فهرست یونسکو خارج شود.

گفتنی است  اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص مشکلات پیش آمده ساکت نماند و بلافاصله مطلبی با عنوان گزارش جامع چگونگی برنامه ریزی و احداث گذر «آقا نجفی اصفهان» را روی صفحه مجازی خود گذاشت و در قالب این گزارش ذکر کرد با عنایت به انجام تدریجی طرح ممنوعیت عبور و مرور وسایل نقلیه در میدان نقش جهان ، لزوم اجرای طرح جایگزین برای تردد و انتقال اجناس و کالا‌های این مجموعه عظیم تجاری (در راستای ادامه پویایی و حیات این میدان عظیم تاریخی) و حتی تردد مردم ساکن در بافت پیرامون میدان بیش از قبل احساس می‌شود.

با این اوصاف نهاد‌های ذیربط در دهه‌های گذشته، طرح احداث زیر گذری که خیابان حافظ در محور شرق میدان بزرگ را به خیابان سپه (سپاه) درمحور غربی میدان متصل می‌کرد را به این اداره کل برای تصویب در شورای فنی و همچنین ارائه و کسب تائید به سازمان بین المللی علمی و تحقیقاتی ملل متحد (یونسکو) ارسال کردند که در شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان به عنوان مرجع تصمیم گیری در حوزه طرح‌های میراثی استان  تائید نشد و با اکثریت آراء اعضاء شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان،  به تصویب نرسید.

در بخش دیگری از گزارش فوق مطرح شده است که ایجاد گذر دسترسی جایگزین از طریق ساماندهی یکی از گذر‌های محلی پیرامون میدان نقش جهان پیشنهاد برخی از صاحب نظران بوده است و طرح اولیه آن پس از تأیید کتبی سازمان یونسکو و تصویب در طرح تفضیلی شهر اصفهان مصوب سال ۱۳۷۲ نیز درج شد. البته بنا بود که این گذر در محور شرقی میدان نقش جهان احداث شود، اما تغییر کاربری‌های فضای «مبدل شهری» در محور ورودی این گذر به کاربری‌های دیگر که در مغایرت کامل با طرح تفضیلی است باعث شد تا اجبارا دسترسی پیشنهادی و حتی محور ورودی آن به بخش غربی‌ فضای قبلی تغییر مکان دهد.

پس از این اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان برای حفاظت از آثار ارزشمند در گزینه دسترسی جدید، پیشنهادات خود را  به صورت مکتوب به مشاور طرح بازنگری طرح تفضیلی اعلام کرد و  متعاقب آن مشاور با اعمال نقطه نظرات اداره کل میراث فرهنگی استان و با حفظ دانه‌های با ارزش بافت (در محور شرقی میدان) خط پروژه دسترسی محلی را در حد فاصل خیابان حافظ تا گذر بیت الحسین طراحی و در طرح بازنگری طرح تفصیلی شهر تعریف کرد. اما متاسفانه شهرداری اصفهان از ابتدای دهه ۹۰ مبادرت به تملک و آزاد سازی برخی فضا‌ها در دسترسی مذکور  و تخریب موردی  پلاک‌های تملک شده مبادرت کرد و این امر با واکنش اداره میراث فرهنگی استان اصفهان مواجه شد.

هم‌اکنون با گذشت ۶ سال از مکاتبات موجود،  آخرین گزارشات یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان حاکی از وجود برخی تخریبات پراکنده در محور شرقی میدان امام (ره) است که متعلق به اسفند ماه سال ۱۳۹۶ می‌باشد لذا از آن زمان تا کنون در محور اصلی مورد بحث (در امتداد محور شرقی میدان) تخریب گسترده و خاصی صورت نگرفته است. با این وصف و با توجه به برخی نگرانی‌های ایجاد شده  مبنی بر احتمال فعال شدن مجدد پروژه احداث این گذر، اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان صراحتا در تاریخ ۹/۱۰/۱۳۹۷ با ارسال نامه ای خطاب به شهردار اصفهان  از وی  درخواست کرده است  که قبل از اخذ مصوبات قانونی بر مبنای ضوابط و مقررات حریم مجموعه جهانی میدان امام (ره) (نقش جهان)  هرگونه عملیات در گذر مذکور متوقف شود.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار