فضانوردان ناسا در ماموریت آپولو ۱۴، تکه سنگی را از ماه به همراه آوردند که در اصل متعلق به زمین بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند تکه سنگی که فضانوردان آپولو ۱۴ در سال ۱۹۷۱ از کره ماه همراه آورده‌اند، به زمین تعلق دارد.
 
به گفته محققان این قطعه سنگ قدیمی‌ترین سنگ یافت شده از دوره‌های پیشین کره زمین است که نزدیک به ۵۰ سال پیش از کره ماه به زمین آورده‌اند.
 

بنابر نتیجه‌های پژوهش‌های انجام شده این سنگ زمانی که یک سیارک بزرگ با یک دنباله‌دار حدود ۴ میلیارد سال پیش با کره زمین  برخورد کرده تشکیل شده و به تدریج و در اثر ورود به جو زمین وارد فضای اطراف شده و وارد جو کره ماه شده است؛ گفتنی است در آن زمان کره ماه سه بار نزدیک‌تر به زمین به نسبت زمان حال بوده است.
 
کارشناسان این کشف را فوق العاده دانسته‌اند که به آن‌ها کمک می‌کند تصویر بهتری از نحوه شکل گیری زمین و نیز بمباران سیارک‌ها و دنباله‌دار‌ها به جو کره آبی به دست آورند.
 

این قطعه سنگ باستانی به نام ۴۶-۱۴۳۲۱ یکی از ده‌ها قطعه سنگ قمری است که به وسیله فضانوردان ناسا در ماموریت آپولو ۱۴ جمع آوری و به زمین آورده شده است.
 
از آن زمان تاکنون دانشمندان به تحقیق‌های فراوان درباره بررسی ترکیب‌های شیمیایی این سنگ‌ها پرداخته‌اند که جدیدترین پژوهش‌ها این قطعه سنگ ویژه را بخشی از زمین نشان داده است.
 
دانشمندان فلزهایی، چون کواتز، فلدسپات و زیرکونیوم را در این قطعه سنگ یافته‌اند که به ندرت در ماه یافت می‌شود، اما در زمین بسیار فراوان است و این نشان دهنده تعلق این سنگ به عنصر‌های شیمیایی زمین است.
 

یافته‌های محققان نشان می‌دهند این سنگ باستانی حدود ۴ میلیارد سال پیش به وسعت ۱۲ مایل زیر پوسته سطح زمین شکل گرفته است.
این سنگ کریستالی مسافت ۸۰ هزار مایلی پیش از رسیدن به ماه را طی کرده و در طی این سفر به تدریج جرم‌هایی به آن افزوده شده است.
 

محققان با این کشف امیدوار هستند در آینده بتوانند به جمع آوری نمونه‌های بیشتری از سنگ‌های باستانی زمین در کره ماه بپردازند.
نتیجه این تحقیق در مجله "Earth and Planetary Science Letters" منتشر شده است.
منبع: Thesun
انتهای پیام/

کشف قطعه سنگ زمینی در ماه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۳:۱۸ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
یعنی منظورشون این بوده که پنجاه سال پیش که سنگ را از کره ماه آوردند..عناصرش را بررسی کردند و دیدند همه عناصر کره زمین تو این سنگه است!!!!..ولی تا حالا اعلام نشده.بوده!!!!..و حالا اعلام کردند!!!!(دیدند حالا دارند لو میرند یه چیزی سر هم کردندکه دروغ رفتن به ماه ..و آوردن سنگ توجیح بشه)...:))