معاون توسعه روستایی و‌ مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: موضوع اشتغال از ضروری‌ترین مسائل موجود در روستا‌ها است،

تحرکات و‌ پویایی در صنایع روستایی ایجاد شده استبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «محمد امید» معاون توسعه روستایی و‌ مناطق محروم ریاست جمهوری در نشست «مدیران امور روستایی و شورا‌های استانداری سراسر کشور» گفت: جذب اعتبار یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی جان و روح تازه‌ای را به کالبد معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور دمید که خود این مسئله باعث حرکت پرشتاب و ارزشمندی در کشور است.

وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم از این اعتبار به صورت اثربخش و مفید در توسعه اشتغال روستایی و محرومیت زدایی از مناطق استفاده شود. از طرفی اگرچه در شروع یک مسیر جدید هستیم،  این آغاز به معنای عدم توجه به تجارب گذشته نیست.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد: اگر قرار شد که شیوه‌های اجرای برنامه‌ها را هم تغییر بدهید، لازم است تجارب و تلاش‌های مدیران پیشین در این حوزه را در نظر بگیریم.

وی با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: فعالیت‌های بزرگی از ابتدای انقلاب برای اشتغال روستاییان صورت گرفته که منجر به ایجاد تحرکات و پویایی در صنایع و توسعه روستایی شده است.

امید ضمن قدردانی از فعالیت‌های ارزنده سید ابوالفضل رضوی معاون سابق توسعه روستایی و‌مناطق محروم کشور، تاکید کرد: آثار و خدمات وی و همکاران حوزه در هر گوشه ایران مشهود است و قطعا مسیر ما هم در این دوره تداوم مسیر فعالیت گذشته است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ریاست جمهوری بر ضرورت انسجام بخشی بر خدمات رسانی به روستا‌ها تأکید کرد و افزود: ایجاد و توسعه اشتغال از مهم‌ترین خدمات دولت دوازدهم در روستا‌ها به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه  رویکرد اصلی معاونت توسعه روستایی  مطالبه‌گری است، تأکید کرد: خدمات‌رسانی به روستا‌ها توسط دستگاه‌های دولتی، نهاد‌های حکومتی غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد با محوریت معاونت توسعه روستایی و  مناطق محروم کشور باید منظم و انسجام بخشی مناسبی صورت بگیرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه طبق آمار ۴۹ دستگاه دولتی در روستا‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: ما بنا نداریم که دستگاه پنجاهم بشویم بلکه می‌خواهیم مطالبه‌گر خدمات از دستگاه‌های دیگر در روستا‌ها باشیم و در همین زمینه باید سایر دستگاه‌ها نسبت به برنامه‌ها و اقدامات خود در روستا‌ها به معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور پاسخگو باشند.

وی با اشاره به خدمات نظام جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته اذعان کرد: بسیاری از خدماتی که نظام جمهوری اسلامی در ۴۰ ساله گذشته به روستاییان ارائه کردند از استاندارد‌های کشور‌های پیشرفته هم پیشتاز بوده که این با آمار و ارقام وجود دارد.

امید با اشاره به اینکه گازکشی در ۸۳ درصد از روستا‌ها انجام شده است خاطرنشان کرد: این خدمات توسط دستگاه‌های مختلف به مناطق روستایی ارائه شده است، اما امروزه باید با هم‌افزایی و انسجام یک هماهنگی مناسب بین وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های دولتی، غیردولتی، نهاد‌های حاکمیتی و همچنین سازمان‌های مردم نهاد، خیرین و فعالان اجتماعی و اقتصادی ایجاد کنیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ریاست جمهوری افزود: همه تشکیلات باید در ساختار شورای عالی روستا‌ها ذیل معاونت اول رئیس جمهور قرار گیرد.

وی با بیان اینکه خدمات انجام گرفته در روستا‌ها در ۳ سطح طبقه‌بندی می‌شود افزود: اقدامات دولتی یکی از سطح‌های این خدمات به حساب می‌آید که البته باید این اقدامات انسجام  لازم را داشته باشد.

امید سطح دوم خدمات به روستاها را مربوط به نهادهای حاکمیتی دانست و اظهار کرد:  نهاد‌های حاکمیتی   از جمله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، آستان قدس رضوی و ... در حال فعالیت هستند که در این زمینه هم باید انسجام بین دستگاه‌ها و معاونت توسعه روستایی شکل بگیرد.

امید ادامه داد: نکته بعدی حول محور سند توسعه می‌باشد که ما باید بحث سند توسعه در روستا‌ها را در نظر داشته باشیم، دولت در روستا‌ها خدمات بسیار ارزنده‌ای انجام داده است، اما این خدمت آخر که همان توسعه اشتغال است در دولت اتفاق می‌افتاد که به عنوان مکمل به حساب می‌آید.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ریاست جمهوری با اشاره به اینکه موضوع اشتغال از ضروری‌ترین مسائل موجود در روستا‌ها است، گفت: به همین خاطر همکاران ما در روستا‌ها باید به موضوع سند توسعه اشتغال توجه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ما در موضوع تسهیلات توسعه روستایی هم مطالبه‌گر هستیم، بیان کرد: هدف ما این است که اعتبارات به روستا‌ها برود و اشتغال ایجاد کند؛  اگر اعتبارات به روستا‌ها برود، ولی اشتغالی ایجاد نکند قطعا مطلوب ما نیست.

امید با بیان اینکه برخی رشته‌های خوب در مسئله اشتغال روستایی  وجود دارند، گفت: از جمله رشته‌های موجود می‌توان به بوم‌گردی اشاره کرد که در استان گیلان به صورت مطلوبی دیده شده است؛  این‌گونه فرصت‌ها بسیار خوب است که می‌تواند ماندگار و حتی باعث مهاجرت معکوس بشود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ریاست جمهوری یادآور شد: تأکید من این است که باید ساز و کار جدیدی برای ارتباطات در نظر بگیریم و باید در راستای خدماتی که انجام می‌دهیم ارتباطات خود را با رسانه‌ها افزایش دهیم ضمن اینکه فعالیت‌هایی که ما در اینجا تعریف می‌کنیم باید به صورت صمیمانه باشد و همه دوستان به اجرایی شدن روندی که اشاره کردم کمک کنند؛ ضمن اینکه باید از همه ظرفیت‌های کشور هم در توسعه روستا‌ها استفاده کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار