معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: از ۱۰۸ هزار و ۷۹۸ نفر در کشور به سرطان ۵۴ درصد مبتلایان مرد و ۴۶ درصد مبتلایان زن بودند.

آخرین آمار سرطان در کشور/ شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان و مردان ایرانیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در مراسم افتتاح همزمان ۷۵ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه هدف ما ثبت سرطان نیست بلکه هدف ثبت برای برنامه ریزی است.

وی ادامه داد: برنامه اصلی ما در پیشگیری، تشخیص زودهنگام، تشخیص و درمان و مراقبت‌های حمایتی و تسکینی است.

رییسی اظهار کرد: هیچ کار ملی به درستی انجام نمی‌شود مگر اینکه سازمان‌های مردم نهاد و مردم پای کار بیایند و در برنامه سرطان این موضوع پر رنگ دیده شده است.

وی افزود: در سال ۶۰ و ۶۳ قانون ثبت و گزارش سرطان در مجلس تصویب شد و به جایی رسیدیم که اکنون ما آمار سال ۹۴ را گزارش کرده ایم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: سال قبل بر اساس برنامه ملی ثبت سرطان گزارش سال ۹۳ و امسال اطلاعات سال ۹۴ را اعلام و اطلاعات معادل ۹۴.۸ درصد جمعیت کشور را ثبت و گزارش کردیم که بر این اساس از ۱۰۸ هزار و ۷۹۸ نفر در کشور به سرطان ۵۴ درصد مبتلایان مرد و ۴۶ درصد مبتلایان زن بودند.

سرطان‌های شایع در کشور

رییسی اظهار کرد: برنامه اصلی ما که در سیستم شبکه به آن توجه داریم این است که افراد مشکوک یا پرخطر سرطان دهانه رحم، روده بزرگ و پستان را شناسایی کنیم و در صورت نیاز به سطوح بالاتر ارجاع دهیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: میزان استاندارد شده بروز سرطان ۱۵۰ در هر ۱۰۰ هزار نفر است که این میزان در مردان ۱۵۷ در و در زنان ۱۳۵ در هر ۱۰۰ هزار نفر است.

رئیسی با اشاره به سرطان‌های شایع در کشور گفت: در هر دو جنس به ترتیب سرطان پستان با ۳۲ درصد، سرطان پروستات با ۱۷ درصد، سرطان پوست با ۱۴ درصد، سرطان معده با ۱۳ درصد و سرطان روده بزرگ با ۱۳ درصد شایع‌ترین سرطان‌ها هستند.

وی افزود: در مردان نیز سرطان‌های شایع به ترتیب سرطان معده با ۱۷.۷۴ درصد، سرطان پوست با ۱۷.۴۹ درصد، سرطان پروستات با ۱۶.۹۳ درصد، سرطان روده بزرگ با ۱۴.۱۳ درصد و سرطان مثانه ۱۲.۶۱ درصد است و در زنان نیز سرطان پستان با ۲۳.۹ درصد، سرطان روده بزرگ با ۱۱.۷۰ درصد، سرطان پوست با ۱۰.۸۵ درصد، سرطان معده با ۸.۶۷ درصد و سرطان تیروئید با ۷.۳۱ درصد به ترتیب از سرطان‌های شایع هستند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه رویکرد اصلی ما پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان است، گفت: در سیستم شبکه افراد دارای علائم مشکوک سرطان را به ویژه در سرطان‌های پستان، روده بزرگ و دهانه رحم به سطح دو ارجاع می‌دهیم، همچنین در قالب برنامه تشخیص و زودهنگام سرطان با معاینات بالینی، تست پاپ اسمیر و فیت این سه سرطان را تشخیص می‌دهیم و اکنون این اقدامات در شهر‌های بافت، شهررضا و نقده به صورت پایلوت تحت عنوان برنامه ایراپن اجرا می‌شود.

رییسی یادآوری کرد: همچنین در راستای بازنگری برنامه ایراپن قرار شد یک جمعیت ۵۰ هزار نفره از هر دانشگاه برنامه تشخیص زودهنگام سرطان را انجام دهند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سلامت ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار