جان بابایی گفت: برای نخستین بار در کشور برای ۱۲ داروی پر هزینه سرطان در سال اسفند ۹۶ راهنمای بالینی تدوین شد و این راهنما‌های بالینی ابلاغ شد.

ابلاغ ۱۲ راهنمای بالینی دارو‌های پرهزینه سرطان در کشور/ غربالگری ۶۰ درصد ایرانی ها در ۷۵ مرکز تشخیص سرطانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در مراسم افتتاح ۷۵ مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان، اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور برای ۱۲ داروی پر هزینه سرطان در سال اسفند ۹۶ راهنمای بالینی تدوین شد و این راهنما‌های بالینی به بیمه‌ها، نظام پزشکی و پزشکی قانونی ابلاغ شد و شاهد صرفه جویی منابع بودیم.

‏وی افزود: راهنما‌های بالینی برای سرطان‌های شایع در کشور شامل معده، روده بزرگ، ریه، پستان و رادیوتراپی حین جراحی تدوین و ابلاغ شده است. ‏

معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: از آغاز طرح تحول سلامت، بسته‌های حمایتی برای حمایت از بیماران مبتلا به سرطان ‏تدوین شد همچنین بخشی از هزینه‌ها از منابع طرح تحول سلامت تامین شده است افزون بر این در عین حال کار‌های زیربنایی و ساخت مراکز تیپ ۱، ۲ و ۳ سرطان در دستور کار گرفت و در بیشتر استان‌ها ساخت مراکز تشخیص زودهنگام برای پیشگیری هدف گذاری شد.

جان بابایی با بیان اینکه سیمای سرطان در جهان و ایران تغییر کرده است، گفت: سیمای سرطان به سمت سرطان‌های قابل پیشگیری در حال تغییر است و با توسعه مراکز تشخیص زودهنگام سرطان می‌توان عمر و کیفیت آن را بهبود بخشید.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اقدامات و سیاستگذاری‌ها استاندارسازی خدمات و مدیریت بهینه منابع بود، گفت: بر این اساس توسعه شبکه ارائه خدمات در سه حوزه، توسعه نیروی انسانی، توسعه نظام اطلاعاتی و ثبت سرطان
انجام ‏شده است. ‏

نیمی از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند

جان بابایی با بیان اینکه مدیریت مراکز شیمی درمانی را آغاز کرده ایم، گفت: اکنون بر اساس استاندارد‌های وزارت بهداشت به مراکز شیمی درمانی مجوز جدید داده می‌شود و مراکزی که استاندارد‌های لازم را نداشته باشند، اجازه شیمی درمانی نمی‌دهیم، تمام مراکز شیمی درمانی کد شناسه دریافت کرده اند و آن‌ها را رصد و پایش می‌کنیم، همچنین دستورالعملی برای شیمی درمانی با رعایت اصول بیمار، تهیه دارو و کارکنان تدوین شده و در حال اجراست.

وی به طب تسکینی در حوزه سرطان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه از سال گذشته آموزش‌هایی در زمینه طب تسکینی آغاز شده است و ۲۰ مرکز را آموزش دادیم، امیدواریم در سال ۹۸ طب تسکینی و حمایتی در حوزه سرطان که مغفول باقی مانده است، پر رنگ‌تر دیده شود.

جان بابایی گفت: سند توسعه ملی سرطان را که تدوین شده بود، ابلاغ کردیم و در عین حال مدیریت اطلاعات سرطان یکی از مهم‌ترین اقداماتی بود که از زمان دکتر آقاجانی آغاز شد و تاکنون ادامه دارد، همچنین سامانه‌ای هم در این زمینه ایجاد شد که دارای اطلاعات برخط پاتولوژی و ثبت الکترونیکی نسخ است و داروخانه‌ها و بیمه‌ها هم بر اساس این سامانه نسخه پیچی می‌کنند تا هزینه‌های سرطان مدیریت شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به بهره‌برداری از ۷۵ مرکز پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان، اظهار کرد: نیمی از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند و ما با راه اندازی این ۷۵ مرکز می‌توانیم ۶۰ درصد جمعیت کشور را در این مراکز دولتی غربالگری کنیم و امیدوارم تا سال آینده در کل کشور این برنامه اجرایی شود چرا که سیمای سرطان در حال تغییر است و با تشخیص زودهنگام می‌توانیم هزینه‌های سلامت ناشی از سرطان را کاهش دهیم و عمر مردم را بیشتر کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: سرطان ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار