ملک زاده گفت: سرطان دومین علت مرگ ایرانی‌هاست و ما نزدیک به ۲۵۰ هزار سرطانی و هر سال ۱۱۰ هزار مورد جدید ابتلا داریم.

سالیانه ۵۶ هزار نفر بر اثر سرطان فوت می‌کنند/ ایران بالاترین آمار تحقیقات سرطان در منطقه را داردبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مراسم افتتاح ۷۵ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان با بیان اینکه در سال گذشته از ۳۸۰ هزار مرگ ۱۶ درصد به دلیل ابتلا به سرطان بوده است، گفت: سرطان دومین علت مرگ ایرانی‌هاست و ما نزدیک به ۲۵۰ هزار سرطانی و هر سال ۱۱۰ هزار مورد جدید ابتلا داریم.

وی با اشاره به میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور گفت: سالیانه ۵۶ هزار نفر بر اثر ابتلا به سرطان فوت می‌کنند و ۳۴ هزار نفر از کسانی که از سرطان فوت می‌کنند زیر ۷۰ سال سن دارند و ۱۱ هزار نفر زیر ۵۰ سال به دلیل سرطان فوت می‌کنند.

ملک زاده گفت: ۵۰ درصد از سرطان‌ها درمان‌پذیر و نیمی از آن‌ها قابل پیشگیری است، سرطان سینه در زنان جدی است و در سنین جوانی رخ می‌دهد و قابل پیشگیری است، ۲۷ درصد سرطان‌ها مربوط به سرطان‌های دستگاه گوارش بوده که ۱۱ درصد مربوط به معده و ۹ درصد کولون و ۳.۵ درصد مری است.

ملک زاده با اشاره به پیش بینی‌ها برای آینده سرطان در کشور، گفت: پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۳۰ تعداد سرطان‌ها در ایران به ۱۵۵ هزار مورد در هر سال برسد.

۳۴ مرکز تحقیقات سرطان در ایران داریم

وی با اشاره به مقالات و تحقیقات در زمینه سرطان گفت: ۳۴ مرکز تحقیقات سرطان در ایران داریم که به ۸۰۰ مقاله در سال می‌رسد و ما اکنون در تعداد مقالات و تحقیقات مربوط به سرطان از همه کشور‌های منطقه بالاتر هستیم.

ملک زاده با اشاره به مهمترین علل افزایش سرطان گفت: مهمترین علل بروز سرطان شیوه زندگی نادرست، مصرف مشربات الکلی، مواد مخدر، دخانیات، تنباکو، عدم تحرک و چاقی است و به طور کلی علل بروز سرطان به سه دسته عوامل هورمونی و شغلی، رژیم غذایی و عفونت‌ها و دخانیات و مواد مخدر تقسیم بندی می‌شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: حدود ۱۰ درصد ایرانیان بالای ۴۰ سال تریاک مصرف می‌کنند و این در حالی بوده که سرطان‌زایی تریاک بیش از تنباکو است.

ملک زاده با بیان اینکه ۳۵ درصد از علل بروز سرطان در دنیا چاقی است، گفت: باید توجه کرد که ۳۰ تا ۳۵ درصد غذایی که مردم ما می‌خورند اضافه است و ۹۰ درصد ایرانی‌ها تحرک کافی ندارند.

وی تاکید کرد: ۳۰ تا ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند و در حوزه تحقیقات سرطان هم ۳۴ مرکز تحقیقات سرطان در کشور داریم.

انتهای پیام/

برچسب ها: سرطان ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
چرا
۲۱:۵۵ ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
علت درامد کم واسترس وروغنهای اشغال دربازار
آخرین اخبار