برنامه تلویزیونی «دست به دست» مرور خاطرات مشترک سال‌های بعد از انقلاب را محوریت خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با نگاهی به کارنامه رسانه ملی در بخش تولیدات تلویزیونی، می‌بینیم که هر برنامه با ساختار و رویکرد‌های متفاوت سعی در جذب مخاطب دارد. همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، شبکه سه برنامه‌ای را با عنوان «دست به دست» روانه آنتن کرده است که به اتفاقات تلخ و شیرین چهل انقلاب اسلامی می‌پردازد.

ن

برنامه تلویزیونی «دست به دست» با محور قرار دادن خاطرات مشترک سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کار خود را آغاز کرده است. در همین راستا و در یک عصر زمستانی راهی لوکیشن برنامه در یکی از استودیوهای مجموعه رسانه‌ای عصر شدیم تا از چگونگی اجرا و تولید این برنامه باخبر شویم. پس از ورودمان به استودیو هنوز پانزده دقیقه تا شروع برنامه زنده «دست به دست» باقی مانده و عوامل برنامه درپی هماهنگی‌های لازم برای آنتن زنده شبکه سه بودند.

ن

شهرام شکیبا مجری برنامه بعد از گریم به سمت اتاق مهمان می‌رود و با مهدی صبایی مهمان برنامه گپی کوتاه می‌زند و به سمت استودیو حرکت می‌کند. نور، تصویر و صدا هماهنگ شده و مجری و مهمان برنامه در جای خود مستقر می‌شوند. صدایی می‌آید که می گوید «۳۰ ثانیه مانده». همه خود را آماده پخش می‌کنند و پس از اعلام ساعت ۱۷:۱۵ «دست به دست» به روی آنتن می‌رود.

ن

شهرام شکیبا بعد از احوالپرسی با مخاطبان یاد آور می‌شود که امروز قرار است به اتفاقات مهم سال ۷۶ بپردازیم. در این آیتم شکیبا به زلزله ۷ ریشتری قائنات و بیرجند، هفتمین اتخابات ریاست جمهوری، فوت آیت الله بهاءالدینی، تساوی ایران و استرالیا و اتفاقات خوش آن روز در سال ۷۶ اشاره کرد.

همچنین درباره ساخت سریال کهنه سوار و پهلوانان نمی‌میرد، اکران فیلم آدم برفی، شرکت بچه‌های آسمان در اسکار، ورود تکنولوژی ایمیل به ایران، پخش برنامه سیب خنده و سریال مردان آنجلس توضیح داد و گفت: این اتفاقات تنها بخشی از خاطرات ما از سال ۷۶ است.

ن

در ادامه برنامه «دست به دست» میزبان مهدی صبایی بازیگر سینما و تلویزیون شد و درباره سریال خاطره انگیز روزگار جوانی صحبت کردند.

در حاشیه پخش این برنامه گفتگویی با شهرام شکیبا داشتیم؛ او درباره برنامه «دست به دست» گفت: زمانی که اجرای برنامه به من پیشنهاد شد و محور‌های برنامه را شنیدم، برای حضور در آن اعلام آمادگی کردم؛ چراکه می‌خواست به خاطره‌ها بپردازد. به هرحال سال‌های انقلاب را از زوایای گوناگون سیاسی، تاریخی و علمی می‌توانیم ببینیم، اما این برنامه نگاه آرامی دارد و اتفاقات فرهنگی آن پررنگ‌تر است و برای من شیرین و دوست داشتنی است.

ن

وی ادامه داد: مرور خاطرات و اتفاقات این چهل سال، از سال ۵۷ شروع شد و به مدت ۴۰ شب به خاطرات مختلف انقلاب اسلامی در این چهل سال می‌پردازیم.

شکیبا پیرامون خاطرات خود از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد: من متولد سال ۱۳۵۱ هستم و در سال ۵۷ کلاس اول دبستان بودم. در محله نازی آباد زندگی می‌کردیم و کاملاً به یاد دارم تولد هفت سالگی من ۱۷ آبان با درگیری‌ها در محله ما همزمان بود. یادم است خانواده رفته بودند وسایل پذیرایی تولد را تهیه کنند که درگیر این تیراندازی ها شدند.

وی افزود: روز ورود امام خمینی (ره) به ایران را هم به یاد دارم که روی دوش پدرم حرکت می‌کردیم. در کل خاطرات محدودی از انقلاب به یاد دارم.

ن

شکیبا در خصوص چهل سالگی انقلاب اسلامی عنوان کرد: متاسفانه شرایط اقتصادی مردم به قدری سخت شده است که برخی‌ اصل و اساس انقلاب را فراموش کرده اند. به هرحال خاطرات شیرین در این سال‌ها کم نبوده است؛ اتفاق‌های خوبی را شاهد بودیم، اما اندوه گرفتاری و گرانی‌ها بر آنها سایه انداخته است. به همین خاطر مردم باید یک بار دیگر دوره کنند و ببینند چه قراری با هم داشته ایم. مردم باید اخلالگران این قرار قشنگ را حذف کنند و نگذارند افرادی اصل ماجرا را تهدید کنند.

در بخش دیگر این گفتگوی کوتاه، سید مهدی حسینی تهیه کننده برنامه «دست به دست» گفت: برنامه «دست به دست» به سفارش بسیج سازمان صدا و سیما چهل شب حوالی ۱۷:۱۵ به مدت ۴۵ دقیقه از شبکه سه پخش می‌شود. در این برنامه به اتفاقات تلخ و شیرین ۴۰ ساله انقلاب اسلامی می‌پردازیم و محوریت این برنامه در این اتفاقات حضور پررنگ مردم است. به همین خاطر اسم برنامه دست به دست شده است؛ چراکه دست به دست داده ایم تا چهل سال خاطرات را با هم بسازیم.

وی ادامه داد: یک ماه قبل از شروع برنامه تیم پژوهشی کار خود را آغاز و همه اتفاقات این سال‌ها را جمع آوری کرد؛ اطلاعات بررسی شد و در هر شب به گلچینی از اتفاقات می‌پردازیم.

ن

حسینی اظهار داشت: برنامه «دست به دست» با محور قرار دادن خاطرات مشترک سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، انتقال مفاهیم از نسل اول انقلاب به نوجوانان و جوانان نسل دوم و سوم را در دستور کار دارد. از این رهگذر خاطرات مشترک مردم را در این سال‌ها روایت می‌کنیم. روایتی که در بستر فضا‌های فرهنگی و اجتماعی مطرح می‌شود؛ فضایی که هم نوستالژیک است و هم بخش بسیاری از جامعه را در بر می‌گیرد.

حسینی خاطرنشان کرد: در طول مدت این قسمت‌هایی که پخش شده، بازخورد‌های مثبتی از جانب مردم دریافت کردیم؛ چرا که به هر حال روی خاطرات مشترک تمرکز داشتیم که این موضوع برای قریب به اتفاق مردم جذاب و دوست داشتنی است. ما سعی کرده‌ایم با رویکردی فرهنگی و اجتماعی به سال‌های بعد از انقلاب اسلامی بپردازیم و حافظه مردم ما خاطرات شیرین متعددی از این دست را در خود جای داده است.

گزارش از الهام قبادی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
تواینهمه هجمه علیه انقلاب بایدخیلی برنامه های اینجوری وبهترساخته بشه وغیرمستقیم وبازبان هنراز انقلاب دفاع کنه
البته انصافا نمره بدی صداوسما نمیگیره تاحالا
آخرین اخبار