کارشناس مسائل آمریکا و اروپا گفت: اروپا با تاخیر در اجرای SPV قصد تنبیه ایران را دارد.

اروپا قصد تنبیه ایران را دارد/ SPV نفت در برابر غذاستبه گزارش  خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، پنجشنبه گذشته اتحادیه اروپا اعلام کرد ساز و کار مالی ویژه با ایران را دوشنبه راه اندازی خواهد کرد و علت تاخیر به وجود آمده را فشارهای آمریکا اعلام کردند؛ اما در نهایت اعلام کردند ایتالیا و اسپانیا به اجماع نرسیده‌ و جلسه به وقت دیگری موکول خواهد شد؛ حال این سوال پیش می‌آید که تا این حد اظهارات مقامات اروپایی برای راه اندازی SPV ضد و نقیض است؟

سیدرضا میرطاهر کارشناس مسائل آمریکا و اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، در رابطه با اظهارات ضد و نقیض کشورهای اتحادیه اروپا برای تاخیر در راه‌اندازی SPV گفت: به نظر می‌آید در نشست دیروز کشورهای اتحادیه اروپا در  زمینه ساز و کار مالی اروپا و ایران با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که قرار بود پس از نشست اجرای SPV علنی اعلام شود، بار دیگر اجرای این ساز و کار به تاخیر افتاده و وزیر امور خارجه آلمان در نشست خبری اعلام کرد مجددا و به زودی جلسه‌ای تشکیل و در راستای آن راه اندازی SPV عملی خواهد شد؛ اما می‌توان گفت که اروپایی ها نخواسته و یا نتوانستند این ساز و کار را عملی کنند.

وی در ادامه افزود: دلایل مختلفی در رابطه با اجرایی نشدن SPV وجود دارد، به نظر من بیش از  اختلافات ایتالیا و اسپانیا در مورد جمع‌بندی ساز و کار ویژه مالی، دلیل تاخیر بوجود آمده  فشارهایی است که آمریکا بر اتحادیه اروپا اعمال می‌کند تا مانع اجرایی شدن SPV شود؛ طبیعتاً این فشارها به صورت همه‌جانبه و گسترده اعمال می‌شود. از جمله شواهد فشارهای آمریکا علیه کشورهای اروپایی، مواضع اتحادیه اروپا در قبال ایران است که در هفته‌های اخیر در زمینه فعالیت‌های موشکی کشورمان هم سو با آمریکا و ادعای اجرای اقدامات تروریستی از جانب ایران در اروپا را می‌توان نام برد.

میرطاهر در ادامه در رابطه با دلایل تاخیر اروپا در اجرایی کردن این ساز و کار مالی اظهار کرد: اروپایی‌ها با تاخیر در راه‌ اندازی ساز و کار مالی ویژه برای ایران، کشورمان را در معرض نوعی تنبیه قرار می‌دهند و می خواهند بگویند که به رغم تاکید آنها بر اجرای برجام، اعتراضاتی نیز به عملکرد ایران دارند.

این کارشناس مسائل آمریکا و اروپا در رابطه با عکس‌العمل ایران در مقابل بد عهدی اروپا عنوان کرد: طبیعتاً صبر ایران هم در مقابل تاخیر و تعلل اروپا حدی دارد؛ یکشنبه گذشته  علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با صراحت به اروپایی ها هشدار داد که قرار نیست ایران تا ابد منتظر اجرایی شدن SPV بماند، اما باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که به گفته وزیر خارجه آلمان SPV حداقل در شرایط کنونی مشتمل بر اجرای بخش‌هایی از مبادلات ایران هست که به مسائل بشر دوستانه ارتباط داشته و مشمول تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا نمی‌شود.

وی در ادامه در رابطه با کالاهایی که قرار است در SPV مبادله شود، عنوان کرد: این کالاها شامل محصولات غذایی، دارویی، بهداشتی، و امثال اینها می شود. به این ترتیب می‌توان گفت که حتی اگر SPV اجرایی هم شود، همه ابعاد تجارت بین ایران و اروپا را در بر نخواهد گرفت.

میرطاهر در پاسخ به این سوال که وقتی ما در SPV بنا نیست مبادله مالی داشته باشیم و تنها با دادن نفت، کالاهای اساسی و مورد نیاز خود را دریافت می‌کنیم چه تاثیری بر اقتصاد ما خواهد داشت، گفت: از ابتدا هم هدف کلی SPV این بود که از فشار تحریم‌های آمریکا کم کند،‌ و به نحوی نفس‌گاهی برای ایران ایجاد شود تا بتواند از زیر بار فشارهای تحریمی آمریکا خارج شود. اروپایی ها قصد دارند که مبادلاتشان با ایران به برخی موارد خاص محدود شود و به این ترتیب ما عملا شاهد این هستیم که SPV کارکرد محدودی خواهد داشت. ما نمی‌خواهیم از این لفظ استفاده کنیم که SPV همان نفت در برابر غذا خواهد بود، اما واقعیت این است که در برهه کنونی اجرای SPV چیزی شبیه همین خواهد بود.

این کارشناس مسائل آمریکا و اروپا در رابطه با کانال مالی سوئیس و تفاوت‌ها، شباهت‌ها و ارتباط آن با SPV توضیح داد: اول باید این نکته را ذکر کنیم که سوئیس در چارچوب اتحادیه اروپا عمل نمی‌کند و دوم اینکه این کشور با توجه به ارتباطات گسترده‌ای که از گذشته تا کنون با ایران داشته، قصد دارد ساز و کاری را در زمینه تبادل اقلام بشر دوستانه مانند دارو و مواد غذایی با ایران ایجاد کند.

وی در پایان در پاسخ به اینکه چرا بیشتر اطلاعاتی که از سمت اتحادیه اروپا در زمینه SPV منتشر می‌شود از طریق صفحه توئیتر یکی از خبرنگاران نشریه «وال‌استریت ژورنال» است و ما شاهد مواضع کمی از سمت مقامات اتحادیه اروپا بوده‌ایم، عنوان کرد: پس از پایان نشست دیروز کشورهای اتحادیه اروپا، وزیر خارجه آلمان به صورت رسمی اعلام موضع کرد اما مسائلی که توسط خبرنگار وال استریت ژورنال اعلام شده، مسائل غیر رسمی است که تایید و تکذیب آن مشخص نیست. به هر حال نباید این واقعیت را نادیده گرفت که نه اکنون بلکه پیشتر هم در مورد نحوه برخورد اروپایی ها با ایران همواره اختلاف نظر وجود داشته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، spv
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
بدهکار هم شدیم که انگاری عجب،دولتمردا ببینن چی بدهکار هستیم به اروپایی ها بدید برن گمونم این جزء مزایای برجام بوده به ما نگفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
وقتی چیزی میشه هی میگین از اول هدفش این نبود!
مثل برجام که وقتی شکست خورد گفتید از اول هدفش اقتصادی نبود.
آخرین اخبار