حقوق دانش آموزی موضوعی به حاشیه رفته که حالا قرار است با تدوین منشور این حقوق سر و سامانی به روند اجرای آن داده شود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، تنبیه بدنی، توهین، نادیده گرفتن دانش آموز از جمله مواردی است که کم و بیش در نظام تعلیم و تربیت کشور دیده می‌شود؛ موضوعی که باعث آزرده خاطر شدن دانش آموزان و جامعه می‌شود؛ همواره از سوی مسئولان آموزش و پرورشی مذموم تلقی می‌شود، اما همچنان پابرجاست و شدت و ضعف آن تغییر می‌کند.

هرچند نگاه یک طرفه به این موضوع صحیح نیست و باید وضعیت معلم و دانش آموز هر دو باهم در نظر گرفته شود، اما در این میان نباید حقوق دانش آموزی هم مغفول بماند.

حقوق دانش آموزی موضوعی که در کنار توجه به حقوق شهروندی می‌تواند دانش آموزان را به افرادی توانمند تبدیل کند تا در جامعه حرفی برای گفتن داشته باشند و افرادی مسئولیت پذیر تربیت شوند؛ ۱۳ آبان در تقویم رسمی کشور به عنوان روز دانش آموز نامگذاری شده است، اما اینکه تا چه میزان به دانش آموز و جایگاه آن توجه می‌شود جای تامل دارد و باید دید آیا حقوق دانش آموزی به واقع در جامعه مورد توجه قرار می‌گیرد یا خیر.

منشوری غبار گرفته به نام حقوق دانش آموزی و مسیر تاریک اجرای آن

مرثیه ای غمگین به نام منشور مغفول دانش آموزی

منشور ملی حقوق دانش آموز متشکل از ۷ فصل و ۵۴ ماده سال‌هاست که برای توجه به حقوق دانش آموزان مورد توجه قرار گرفته است، اما ناآگاهی از مفاد و فرآیند اجرایی آن باعث شده است  تا نه تنها این منشور به مرحله اجرا نرسد بلکه دانش آموزان هم همچنان غبار غفلت بر اندیشه‌هایشان باقی بگذارند.

احمد عابدینی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تعریف حقوق دانش آموز گفت: حقوق دانش آموز در نظام تعلیم و تربیت، حقوقی است که یک فرد در حال آموزش  یا به سبب آموزش از آن بهره مند می‌شود بنابراین برای رسمی شدن این موضوع قرار شد بررسی‌های لازم را روی پیش‌نویس حقوق دانش آموزی انجام شود تا در نهایت با دقت و جامعیت بیشتری این سند به تصوب برسد.

وی تصریح کرد: امیدواریم منشور حقوق دانش‌آموزی هرچه زودتر تدوین و ابلاغ شود تا دانش آموزان نسبت به حقوق خود آشنایی و شناخت کافی پیدا کنند.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: متاسفانه در بسیاری از مواقع افراد از حقوق خود آگاه نیستند یا آنقدر این قوانین در لابه لای موضوعات مختلف قرار گرفته است که تبیین آن دشوار به نظر می‌رسد بنابراین این سند برای آگاهی دانش‌آموزان از حقوق شان است.

عابدینی افزود: به عنوان مثال اگر دانش‌آموزی بداند که باید یک معلم خوب داشته باشد می‌تواند این حق را از آموزش و پرورش مطالبه کند، در واقع سعی داریم ویژگی‌های یک شهروند خوب و موثر را در برنامه‌های مدرسه قرار دهیم تا دانش‌آموز بداند و برای احقاق حقوق خود به طور مسالمت‌آمیز خواسته‌های خود را پیگیری کند.

مرثیه‌ای غبار گرفته به نام حقوق دانش آموزی و جای خالی اجرا

تقویت مطالبه گری دانش آموزان  از طریق تشکل‌های دانش آموزی

بیش از یک دهه از تدوین منشور حقوق دانش آموزی سپری شده است اما هنوز این قانون به مرحله اجرا در نیامده موضوعی که باید دانش آموزان در گروه سنی ۶ تا ۲۰ ساله را در حوزه آموزش، بهداشت، دادرسی و حمایت های خاص تحت پوشش قرار می داد حالا خود اندر خم قوانین اداری و بروکراسی هاست تا به مرحله اجرا برسد.

در شروع سال تحصیلی ۹۲- ۹۳ بود که حسن روحانی رئیس جمهوری بر حقوق دانش آموزی تاکید کرد و گفت: دانش‌آموزان باید بدانند که اگر حقشان ضایع شد حق اعتراض دارند و بر همین اساس بود که وزیر وقت آموزش و پرورش علی اصغر فانی پیش‌نویس منشور حقوق دانش آموزی را به شورای عالی آموزش و پرورش مرجع قانون‌گذاری این وزارتخانه ارسال کرد همچنین فرایندهای اداری این کار دنبال شد تا اینکه در نهایت حالا منشور حقوق دانش آموزی به تصویب شورای عالی رسیده است.

عابدینی در این باره  تصریح کرد: ساز و کار‌های خوبی برای تبیین منشور حقوق دانش‌آموزی در نظر گرفته شده است که یکی از مهم‌ترین این موارد انتخاب نماینده برای پیگیری حقوق است، همچنین تشکل‌های دانش آموزی می‌توانند مسیر مطالبه‌گری برای حقوق دانش‌آموزان را تقویت کنند.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانش آموزان باید از دوره نوجوانی رعایت حقوق دیگران و تحمل نظرات مخالف را تمرین کنند، اظهار کرد: اگر در مدرسه همین موضوع را بتوانیم به دانش‌آموزان یاد دهیم که مخالف دیدگاه و نظرات آنها، دشمن آنان محسوب نمی‌شود، می‌توانیم برای تربیت شهروندانی مطلوب گام موثری برداریم و شورا‌ها و مجلس دانش‌آموزی بستر مناسبی برای تمرین این مهارت‌هاست.

مرثیه‌ای غبار گرفته به نام حقوق دانش آموزی و جای خالی اجرا

مجلس دانش آموزی؛ تمرین مسئولیت پذیری افراد در آینده

بستر های دانش آموزی همچون تشکل ها فرصت خوبی است تا حقوق دانش آموزی تبیین و به تمامی دانش آموزان آموزش داده شود اما این مهم زمانی محقق خواهد شد که تشکل‌های دانش‌آموزی چون بسیج و مجلس به رسمیت شناخته شوند و صرفاً نگاه صوری به آنها نداشته باشیم و در این مرحله به نظر می رسد راه طولانی در پیش است.

عابدینی با اشاره به اینکه نگاه صوری به تشکل‌های دانش آموزی درست نیست، ادامه داد: انتظار نداریم مجلس دانش آموزی برای ما قانون تصویب کند، بلکه هدف ما در این مجلس، تمرین دموکراسی بوسیله دانش آموزان است و سعی داریم آن‌ها را فردی مسئولیت‌پذیر، مشارکت جو و همگرا با آرمان‌های انقلاب اسلامی تربیت کنیم.

وی بیان کرد: مدارس باید نسبت به کارکرد شورا‌ها و مجلس دانش‌آموزی شناخت کافی داشته باشند تا بتوانند عملکرد آن‌ها را آسیب شناسی و رصد کنند.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش  با اشاره به اینکه مهمترین رسالت آموزش و پرورش آماده کردن دانش آموزان برای پذیرفتن نقش‌های اجتماعی و حضور فعال و مشارکت جویانه در جامعه است، گفت: بی تردید مسیر سعادت یک جامعه از آموزش و پرورش می‌گذرد که در آن افکار، اندیشه‌ها و میزان پایبندی افراد جامعه به قوانین و مقررات و میثاق‌های ملی شکل می‌گیرد.

حال منشور حقوق دانش آموزی در پیچ و خم ابلاغ است و همچنان هم از توجه به این منشور غفلت شده است و باید دید تشکل های دانش‌آموزی همچون مجلس تا چه حد می توانند آتش بی قانونی و نااگاهی دانش آموزان از حق و حقوشان  را  کم‌سو کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۴:۰۸ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷
متاسفانه تنها برای معلمان زحمت کش منشور نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
البته دانش آموز حق و حقوقی داره و باید رعایت بشه. آیا معلم حق و حقوقی نداره ؟ خیلی فکر میکنن دانش آموز حق داره شلوغ کنه، بچه ها دیگر را اذیت کنه، مشکلات اخلاقی ایجاد کنه و بی احترامی نسبت به معلمها داشته باشه و هیچ برخورد قانونی (نه تنبیه بدنی ) نشه که این شدنی نیست. البته تنبیه های بدنی اکثرا بابت مسائل انضباطی می باشد نه درسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
بعضی معلم ها دیگه شورشو در آوردن تا چیزی هم میگیم میگن بچه پررو .یکی نیست بگه بابا شما حقوق میگیرین که تعلیم و تربیت کنین نه تعلیم و کتک .البته همشون اینطوری نیستن و....
آخرین اخبار