آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری حول تعیین وضعیت استخدام دانشجو معلمان و چگونگی اجرای طرح فوق العاده ویژه فرهنگیان سپری شد.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره سرانجام وضعیت استخدامی دانشجومعلمان و جزئیات اجرای طرح فوقالعاده ویژه فرهنگیان سپری شد.
علی الهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش درباره تعیین تکلیف استخدام دانشجومعلمان ورودیهای ۹۷ اظهار کرد: امروز موفق شدیم تا مشکل استخدام پیمانی دانشجومعلمان را برطرف کنیم.
وی ادامه داد: با رایزنیهای انجام شده بین وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی تمهیدات لازم برای تغییر وضعیت استخدام دانشجومعلمان از پیمانی به رسمی آزمایشی اندیشیده شد.
مسعود ثقفی مشاور مدیر کل آموزش و پرورش تهران و رئیس اداره اطلاع رسانی آموزش و پرورش تهران درباره برقراری فوقالعاده برای دبیران و هنرآموزان متقاضی افزایش ساعت تدریس تا سقف ۳۰ ساعت اظهار کرد: به جهت تسهیل در نحوه پرداخت حق التدریسها طی بخشنامهای که از سوی آموزش و پرورش ابلاغ شده است از این پس متقاضیانی که دارای شرایط مورد نیاز آموزش و پرورش به لحاظ جنسیت و رشته باشند میتوانند به صورت کاملا اختیاری تقاضای خود را بابت افزایش ۶ ساعت کار در ادارات آموزش و پرورش اعلام کنند.
وی ادامه داد: بر این اساس ۱۷/۵ درصد از حقوق ثابت و فوق العادههای مستمر به حکم آنها افزوده خواهد شد و ساعت کار آنها ۶ ساعت افزایش خواهد یافت.
ثقفی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح از اول مهرماه ۹۷ محاسبه میشود، اظهار کرد: فرهنگیان واجد شرایط میتوانند از روز شنبه به ادارات آموزش و پرورش مناطق برای شرکت در این طرح مراجعه کنند.
حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی حرکت به سوی تحقق مدرسه زندگی را از دیگر برنامههای مهم نظام تعلیم وتربیت برشمرد و گفت: پیش از انقلاب مدارسی داشتیم که تفکر اسلامی و ایرانی را مورد توجه قرار نمیدادند و اکنون هم کم و بیش مدارسی داریم که نیروهای ضد انقلاب تربیت میکنند اما باید دسترسی به مراتبی از حیات طیبه هدف مدارس باشد.
وی به نقل قولی از امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: بچهها باید طوری تربیت شوند که تحمل شنیدن قول مخالف را داشته باشند و مدرسه محوری که اکنون در آموزش و پرورش مطرح شده اقدامی انقلابی از سوی وزیر آموزش و پرورش بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم ادامه داد: دو ساعت آموزش که در اختیار مدارس قرار گرفته فرصت مناسبی است که به دانشآموزان مهارتهای زندگی آموزش داده شود که نباید این فرصت را به ضد موضوع تبدیل کنیم و برای بهبود این شرایط باید مدارس ما توانمند شوند که این توانمندی کار نظام تعلیم و تربیت است.
عبدالرسول عمادی سرپرست معاونت آموزش متوسطه درباره چگونگی اعمال سوابق تحصیلی برای داوطلبان کنکور ۹۸ اظهار کرد: با توجه به تغییر نظام آموزشی دو کنکور متفاوت برای داوطلبان نظام جدید و نظام قدیم در نظر گرفته میشود، اما تاثیر سوابق تحصیلی برای هر ۲ گروه به صورت تاثیر مثبت در نظر گرفته خواهد شد.
وی به موضوع رشتههای در نظر گرفته شده که بدون کنکور امکان حضور دانشجویان را فراهم میکند، اشاره کرد و گفت: برای چگونگی ورود داوطلبان به رشتههای دانشگاهی ضابطهای در نظر گرفته شده که بر اساس آن چنانچه تعداد متقاضیان یک رشته محل از چهار برابر ظرفیت آن رشته محل دانشگاهی کمتر باشد امکان پذیرش بدون آزمون در آن رشته وجود دارد، اما در غیر اینصورت برگزاری آزمون را خواهیم داشت.
سرپرست معاونت آموزش متوسط با اشاره به اینکه در رشته محلهای با متقاضی بالا امکان ورود بدون آزمون وجود ندارد، بیان کرد: تا زمانی که داوطلبان رشتهها تغییر نکنند این شرایط وجود دارد و زمانی رشتههای شاخص بدون کنکور میشوند که متقاضیان آنها بر اساس ضابطه یاد شده کاهش یابد.
احمد دالکی پدر علم نجوم ایران با بیان اینکه اکنون نجوم آماتوری رونق دارد، گفت: وضعیت نجوم آماتوری خوب است، البته اکنون آینه ۲-۳ متری خریدهاند، اما تا این آینه به رصدخانه تبدیل شود، راه طولانی در پیش داریم.
وی با اشاره به اینکه به رونق نجوم امید کمی دارم، تصریح کرد: حدود ۶۰۰-۷۰۰ دانشجو داریم که در حوزه فضا تحصیل میکنند و باید این افراد انگیزه لازم را داشته باشند تا این علم رونق پیدا کند.
دالکی اظهار کرد: سفرهای بسیاری برای آشنایی بیشتر با حوزه نجوم داشتم و علاقهمند هستم اطلاعات خود را در این زمینه در اختیار مجموعه دانش آموزی تازه تاسیس قرار دهم.
حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره ساماندهی این دانشگاه با توجه به وضعیت نامناسب بودجه آن اظهار کرد: امسال بودجه در نظر گرفته شده برای دانشگاه نصف بودجهای است که برای برنامهها نیاز داریم و با توجه به اینکه یک هشتصدم کشور در این دانشگاه تحصیل میکنند با ۶۰۰ میلیارد تومان نمیتوان پاسخگوی نیازهای دانشجومعلمان بود چرا که باید تربیت معلم فاخر داشته باشیم.
وی ادامه داد: برای تصمیم گیری تامین بودجه باید دولت و مجلس اقدام کنند؛ در واقع دانشگاه فقط مجری و قدرت تصمیم گیری جای دیگری است، اما با توجه به برنامه ریزی که داریم و متناسب با شرایط کارها را پیش میبریم اما چنانچه بودجه لازم و امکانات مناسب دراختیار قرار گیرد با همین روند جذب سالیانه ۳۰ هزار دانشجومعلم میتوانیم طی ۴ تا ۵ سال آینده مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش را به حداقل آرامش برسانیم و کلاسهای درس از تراکم بالا به حدود ۲۵ نفر برسد.
مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت هنرستانها برای سال آینده با توجه به بودجه پیشنهادی فعلی اظهار کرد: امسال بودجه تأمین تجهیزات از ۳۷/۵ میلیارد تومان به ۴۵ میلیارد تومان و بودجه مربوط به برون سپاری از ۶۶ میلیارد تومان به ۸۱ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که با توجه به اقتضائات دولت، رقم قابل قبولی است، اما برای تأمین تجهیزات، نیاز ما به اعتباری بیش از این مقدار است.
وی ادامه داد: با توجه به سه ساله شدن هنرستانها از امسال برای اولین بار جمعیت دانشآموزی از ۶۰۰ هزار به ۹۱۰ هزار نفر افزایش یافت که این افزایش نیازمند نیروی انسانی و فضای بیشتری هم است، بنابراین نیازمند افزایش اعتبارات هستیم تا امکانات لازم در اختیار هنرستانها قرار گیرد.
آذرکیش با اشاره به اینکه امسال برای جبران خلاءهای فضا و نیروی انسانی از طریق توسعه برون سپاری، مشارکت در آموزشهای کاردانش از طریق کارخانهها و شهرکهای صنعتی و بهرهگیری از دانشآموختگان هنرستانی به عنوان نیروی حقالتدریس برای جبران خلاء نیروی انسانی استفاده شد.
انتهای پیام/