به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، امنیت موضوعی محوری است که بسیاری از موارد را تحت شعاع خود قرار میدهد. در واقع امنیت از جمله «افضل النعم» و نعمتهای بالادستی است که در هر جامعه پیشرفت و توسعه را به دنبال خود به ارمغان میآورد. امنیت مانند واژههایی مثل آزادی و عدالت از مفاهیم گسترده است، اما امنیت در صورت پایهای خود همان امنیت جانی و مالی است که سرمایه اصلی افراد است.
پس از این موضوع امنیت اقتصادی، امنیت روانی و ... مد نظر قرار میگیرد که به طور کاملا پیچیدهای در هم تنیده و هم پوشانی دارد و درواقع یکدیگر را تحت پوشش قرار میدهند. از این رو اگرچه پایه و اصل امنیت مهم است، اما برخی از موارد امنیت مانند امنیت روانی که گفته میشود از خود امنیت بالاتر است نیز به دنبال آن وجود دارد که بسیار راه گشاست.
انقلاب اسلامی و مقوله به نام امنیت
امنیت در محیطی که سراسر تنش و نزاع است اهمیت ویژه تری پیدا میکند. ایران از لحاظ ژئوپلوتیکی نه تنها در چهارراه جهانی قرار دارد، بلکه در دریای طوفان زده خاورمیانه همواره به عنوان جزیره ثبات نام گرفته است. این موضوع نیز به برکت ساختار بهینه امنیت در ایران است.
البته این امنیت به سادگی و بی هزینه به دست نیامده است و رنگین به خون پاک شهدایی است که در طول سالیان متمادی در این ۴۰ سال اخیر به طور مداوم برای این آب و خاک تلاش کردهاند.
بیشتر بخوانید: جزیره ثباتی که فقط یک سال دوام آورد؛ پاسخ سرد کارتر به پیام شاه! + تصاویر
امنیت از مرزبانان غیوری که همواره در طی این ۴۰ سال جان خود را بر کف دست نهادند و از همیت و کیان این کشور دفاع کرده است، ریشه میگیرد. جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه سنگینترین تهاجمات نظامی، تروریستی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را با صلابت در هم شکسته است.
امروز که پدیده عجیبی به نام تروریسم بین المللی بوجود آمده و حتی دامن غربیها را گرفته است امنیت ملی بسیار بیش از گذشته اهمیت یافته است و در این راستا دیده میشود درحالی که کشورهای اروپایی هم دچار تروریسم و ناامنی شدهاند، اما امنیت و احساس دلنشین آنرا به خوبی در کشورمان حس میکنیم.
انقلاب اسلامی و امنیت پایدار
در همین راستا ایران چنان مقتدرانه در برابر تهاجمهای دشمن ایستاده که توانسته امنیت را به طور مداوم بر کشور مستولی کند و به دشمنان هم نشان دهد که در حوزه امنیت کشورمان به چه میزان حساس است. تئوری در خصوص امنیت وجود دارد به نام تئوری پنجره شکسته که به لزوم امنیت پایدار اشاره میکند. نظریه پنجره شکسته نظریهای است در جرمشناسی و نشان دهندهٔ میزان جاری اختلال شهری و خرابکاری و اثرگذاری آن بر افزایش جرم و رفتارهای ضد اجتماعی است.
این نظریه بیان میکند که نظارت و نگهداری محیطهای شهری در یک وضعیت خوب ممکن است از خرابکاری بیشتر و همچنین از تشدید جرمهای جدیتری جلوگیری کند. این نظریه در سال ۱۹۸۲ توسط جیمز کیو. ویلسون و جرج ال. کلینگ در مقالهای معرفی شد. در این خصوص جمهوری اسلامی توانسته با ایجاد امنیت پایدار و مقابله به طور مقتدرانه و سریع با هر گونه اقدام خلل آمیزی در نطفه خفه کند.
به خصوص از مرزهای شرقی کشور تروریستهای دست پرورده کشورهای غربی برای ایجاد خلل در امنیت ملی ایران اسلامی اقدامات بسیاری انجام میدهند و با تجهیز مالی و تسلیحاتی برخی از افراد سعی میکنند که امنیت کشورمان را مخدوش کنند، اما همواره از سوی نیروهای نظامی کشور سیلی محکمی دریافت کرده است.
مقابله موشکی کشورمان با تروریستهای داعشی که سعی کردند به مجلس حمله کنند و ضربه شصتی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدف قرار دادن مقر فرماندهی داعش در دیر الزور انجام داد یکی از همین اقدامات مقتدرانه درباره حفظ امنیت ملی کشورمان است.
انقلاب اسلامی و فرهنگ امنیت
امنیت جمهوری اسلامی بر سه رکن آموزههای اسلام، اتکاء به مردم و پیروی از ولایت استوار است. فرهنگ امنیت از جمله مقولههایی است که در حفظ امنیت بسیار مهم است. متاسفانه دیده میشود که در کشورهای منطقه خصوصا کشورهایی که در آنها گروههای تروریستی انگلوار در حال رشد و تکثیر هستند نوعی فقر فرهنگی دیده میشود.
فقر فرهنگی در کنار انحراف فکری بستر تروریزم را فراهم میکنند. پس از انقلاب اسلامی بود که برخی از گروههای انحرافی مانند گروهک فرقان که دستشان به خوب شهدای پس از انقلاب آغشته بود با انحراف فکری رشد کردند و نا امنی را در کشور بوجود آوردند، اما انقلاب اسلامی توانست با فرهنگ سازی درست در خصوص امنیت و ریشه کن کردن فکری گروههای انحرافی از تروریسم داخلی جلوگیری کند.
نیازی که به شدت در کشورهایی که تروریزم در آنها خانه کرده است احساس میشود. ناامنی یک تولید فرهنگی است، زیرا با مفاهیم فرهنگی جامعه و هویت گره خورده است.
به علاوه هویت برای بقا و امنیت خود نیازمند تفاوت و تمایز است. ایران اسلامی با فرهنگها و اقوام مختلفی در هم امیخته است. ناسیونالیسم قومیتی به نوعی تهدیدی در زمان پهلوی و بخصوص پهلوی اول بود که فکر میکرد با سرکوب اقوام میتوان آنها را مجاب به همکاری با حکومت مرکزی کرد.
این موضوع موجب جنایات گستردهای خصوصا در قبال اقوام لر در کشورمان در زمان رضاخان شد. در این زمینه، اما انقلاب اسلامی با رویکرد برادری و برابری با همه اقوام رفتار کرد و حس ناسیونالیستی خود را به حس همدلی تغییر جهت داد. امروز ایرانیان، مرزهای فرهنگی و قومیتی یکپارچه لر و کرد و آذری و بلوچ و عرب و فارس را سرزمین ایران مینامند و به هیچ وجه خود را از این مرز و بوم با وجود همه طراحیهای دشمن برای تقویت ناسیونالیسم تفرقه افکن و تجزیه کننده جدا نمیدانند.
منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا
انتهای پیام /