بهنام شریفی گفت:نمایشنامه، نوشته خودم و درون مایه اصلی این اجرا برگرفته از زندگی شخصی خودم نسبت به اتفاقات پیرامون است.

بهنام شریفی نویسنده و کارگردان نمایش «درون کاوی چند بازدم نوشتاری» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نمایشنامه این اثر گفت: نمایشنامه نوشته خودم و درون مایه اصلی این اجرا برگرفته از زندگی شخصی خودم نسبت به اتفاقات پیرامون است.

وی افزود: نمایشنامه قرار بود سال گذشته اجرا شود که به دلیل نکات مطرح شده در متن از جمله ایدئولوژی سیاسی و اجتماعی و شرایط حال فرهنگی یک جامعه ،به اجرا نرفت و تصمیم گرفتم جزئی‌تر شوم و فارغ از نوشته‌های اولیه، رفتار‌های افراد در یک موقعیت را نمایان کنم.

کارگردان نمایش «درون کاوی چند بازدم نوشتاری» بیان کرد:بازنویسی در دو مرحله به متن نهایی رسید، بازنویسی اول قبل از شروع تمرین و بازنویسی دوم در حین تمرین که با گفت وگوی بازیگر‌ها شکل گرفت.

شریفی ادامه داد: در متن، کنش‌های دراماتیک خیلی نامحسوس به کار رفته شده و کنش‌ها در اجرا و نوع شیوه اجرا دیده می‌شود به طوریکه در اجرا دو داستان کلی روایت می‌شود، داستان اول سرگذشت سارا که یک کودک جنگ زده است و داستان دوم روایت یک کافه که در روایت دوم داستانک‌هایی وجود دارد و در بطن اجرا به نمایش در می‌آید که در شمایل کلی، حضور را به مخاطب از طریق تنفس می‌خواهد انتقال دهد.

کارگردان نمایش «درون کاوی چند بازدم نوشتاری» در خصوص نحوه انتخاب بازیگران گفت: بازیگران از طرق مختلف به تمرین اضافه شدند، دو نفر تجربه بازیگری نداشتند، اما به دلیل استعداد درونی و علاقه خودشان به بازیگری انتخاب شدند و یک بازیگر را از قبل می‌شناختم.دو بازیگر هم در یک نمایش، کار آنها را دیده بودم که با ارتباط دستیار به گروه اضافه شدند.

شریفی با بیان اینکه مدت زمان تمرین، سه ماه و به صورت گفتگو محور بوده،افزود: این اتفاق به شناخت خود، شناخت خودشان نسبت به متن وشیوه اجرایی منتهی شد که با آگاهی روی صحنه حاضر شوند و بخشی هم تمرین‌های حضور ذهن وترسیم میزانس‌های اجرا و تمرین‌های گروهی بیان بدن بود.

وی درباره مشکلات گفت: در خصوص مشکلات می‌توانم به چند مورد اشاره کنم، اما به دلیل تبدیل شدن آن مشکلات به فرصت و امتیاز خوب، ترجیح می‌دهم چیزی در این خصوص نگویم.

این کارگردان در خصوص استقبال مخاطبان بیان کرد: استقبال به نسبت اتفاقات اجتماعی تغییر می‌کند که فوتبال جام ملت‌ها نصیب ما شد. اما در مجموع در روز‌های ابتدایی از حضور گرم دوستانی که به تماشای اجرای گروه آمدند نمی‌توان غافل شد و باعث دلگرمی ما شدند.

وی افزود:به دلیل اتفاقات جشنواره فجر و حجم تبلیغاتی که به سمت جشنواره جلب شده، تبلیغات ما و تلاش برای دیده شدن کار سخت شده، اما همچنان با تلاش گروه و حمایت مجموعه تماشاخانه‌ای که در آن اجرا داریم امیدواریم که مخاطب به تماشای اجرا‌ی ما بنشیند تا تلاش بازیگران و دوستان پشت صحنه دیده شود.

شریفی در خصوص تمدید این نمایش گفت: شاید در جامعه تئاتری دوازده شب اجرا غیر منطقی به نظر برسد، اما به نسبت بازخورد و حضور مخاطب حتما نیم نگاهی به تمدید اجرا خواهیم داشت.

گفتنی است این نمایش با بازی کیمیا فیضی، آرتمیس دشتی، احسان شاملو، رهام رسولی آزاد، زهرا کاظمی تا ۱۸ بهمن در تماشاخانه سه نقطه به روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر ، کارگردان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار