علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس با انتشار پستی در صفحه شخصی خود وعده اروپا در instex را چاه جدیدی مقابل ایران دانست.

وعده اروپا در instex چاه جدیدی مقابل ایران!

به گزارش خبرنگار حوزه سیاسیون  گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، سازوکار مالی اروپایی‌ها برای حمایت از مبادلات تجاری با ایران در حالی رونمایی شد که ایران هشدارهای بسیاری نسبت به دیرکرد این روند از سوی اروپایی‌ها داده بود. سیستمی که حالا با نام INSTEX از آن یاد می‌شود قرار است وظیفه سهولت تجارت با ایران را داشته باشد.

یکی از وعده‌های اروپا پس از خروج یک‌جانبه ترامپ از برجام راه‌اندازی سازوکاری برای مصون کردن تجارت بین ایران و اروپا از قدرت تحریمی دلار آمریکا بود. وعده‌ای که البته عملی شدن آن حدود ۹ ماه زمان برد و در روز پایانی هفته گذشته وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلستان به‌صورت رسمی از آغاز به کار این سازوکار مالی خبر دادند. بر این اساس سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان که از امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران هستند، مسوولیت این سازوکار موسوم به INSTEX (ساز و کار حمایت از روابط تجاری) را به عهده خواهند داشت؛ به این‌گونه که پاریس میزبان این ساز وکار مالی است، آلمان مدیریتش را بر عهده دارد و انگلیس مسوول حسابرسی آن خواهد بود.

علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با انتشار توییتی در صفحه شخصی‌اش نوشت:

«قریب ۴ میلیارد دلار واردات دارو و تجهیزات پزشکی ایران است که ۷۶۰ میلیون دلار آن صرف واردات اولیه مواد دارو از چین و هند است و اروپا به خاطر مسائل زیست محیطی مواد اولیه تولید نمی‌کند. واردات داروی ترکیه سالانه ۲۱ میلیارد دلار است، به نظر وعده اروپا در instex چاه جدیدی فرا روی ماست».

وعده اروپا در instex چاه جدیدی مقابل ایران!

انتهای پیام/

برچسب ها: زاکانی ، fatf
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار