در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد توسعه روزافزون در زمینه امنیت غذایی و داوریی و ارتقای امنیت غذایی و دارویی مردم بوده ایم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با تلاش‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های مهم این وزارت، تلاش‌های گسترده‌ای در این سال‌ها در زمینه مدیریت بهینه سلامت غذایی و دارویی مردم _به عنوان دو محور مهم ارتقای سلامت_ با افزایش نظارت بر توزیع و تامین نیاز‌های دارویی مردم، خودکفایی ملی در تولید دارو، نظارت بر کارخانه‌های تولید مواد غذایی، تولید و تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی و جلوگیری از قاچاق داور‌ها صورت گرفته که دستاورد آن، توسعه چشمگیر شاخص‌های این حوزه است.

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی ۹۷ و به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با اعلام گزارشی از وضعیت بازار دارویی کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب که بر روی پایگاه خبری سازمان غذا و دارو انتشار یافته است، گفت: سهم ریالی دارو‌های تولید داخل از بازار دارویی کشور، در این سال‌ها ۲۳و ۹ دهم درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به تعداد اقلام دارویی موجود در فهرست دارویی کشور افزود: در سال ۵۷، ۶۰۰ قلم، در سال ۶۷، ۹۰۰ قلم و در سال ۷۷، هزار و ۳۵۰ قلم دارو در فهرست دارویی کشور بوده است که تعداد این اقلام در سال ۸۸ به دو هزار و ۴۵۰ قلم و در سال ۹۷ با ۳۵ درصد رشد به سه هزار و ۲۹۵ قلم دارو افزایش یافته است.

این در حالی است که از این تعداد، استان فارس از ۱۵۰ قلم دارو در سال ۵۷، اکنون به رقم هزار و ۸۰۰ قلم دارو دست یافته است و البته این پوشش جامع، با ارتقای داروخانه‌های تحت پوشش از ۴۵ داروخانه به ۷۶۵ داروخانه و بهبود فرایند‌های توزیع دارویی تکمیل شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با اعلام این آمار، افزود: برهه‌های تاریخی انقلاب اسلامی در چهار دهه‌ای که پشت سر گذاشته شد، به نحوی رقم خورد که همواره شعار استقلال و خودکفایی مردم با ابعاد گسترده تری تحقق یافته و حوزه سلامت کشور، از جمله مهم‌ترین این ابعاد به شمار می‌رود.

محمدجواد خشنود تصریح کرد: اکنون تامین بیشترین حجم داروی مورد نیاز مردم ایران را مرهون همت ملی و کارخانه‌های تولید داروی داخلی هستیم و در زمینه سلامت غذایی نیز، با تلاش‌های گسترده توانسته ایم ضمن افزایش تولید داخلی، با نظارت‌های کارآمد، شاهد ارتقای امنیت غذایی مردم باشیم.

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان قطب کشوری پایش مخاطرات و تقلبات در زمینه استفاده از بافت‌های غیرمجاز در فراورده‌های گوشتی و اسانس و رنگ غیرمجاز در عرقیات، نوشیدنی‌ها و سایر مواد غذایی و آرایشی بهداشتی است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: همچنین با پایش سالانه ۱۲هزار نمونه ماده غذایی و آرایشی بهداشتی، انجام سالانه ۵۵هزار آزمون سم شناسی، میکروبی، شیمیایی و بیولوژی، پایش ۱۸۰ نوع سم خطرناک دفع آفات نباتی در ۳۰ محصول کشاورزی با بیش از دو هزار مورد نمونه برداری و پایش بیش از یکصد ماده سرطانزا شامل سموم فلزی شامل سرب، جیوه، کادمیم و آرسنیک، رنگ‌های غیر مجاز، نیترات‌ها و سموم قارچی در انواع محصولات غذایی و آرایشی بهداشتی تلاش شده تا همراه مردم فارس در مسیر سلامت باشیم.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در ابتدای انقلاب، چرخه نظارتی بر واحد‌های تولیدی مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی تنها شامل ۲۵ واحد بوده است.

وی، از تسری این چرخه بر ۸۰۲ واحد تولیدی خبر داد و بیان کرد: بیش از ۴ هزار مورد بازرسی سالانه از واحد‌های تولیدی مواد غذایی و آرایشی بهداشتی، درج نشانگر تغذیه‌ای بر روی حدود ۹۰ درصد محصولات غذایی و آرایشی بهداشتی، تامین نیاز‌های دارویی استان و پیگیری کمبود‌های دارویی به صورت ۲۴ ساعت شبانه روز و نظارت و بازرسی ۷۸۰ داروخانه و حدود ۶۰ شرکت دارویی با ۱۰ هزار بازرسی سالانه، دیگر خدمات این معاونت از مجموعه معاونت‌های ۹ گانه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در راستای ارتقای سلامت مردم استان است.

خشنود با اعلام موفقیت دستیابی به تولید بیش از ۳۰ درصد تجهیزات پزشکی با استفاده از فناوری برتر و صادرات به ۵۵ کشور دنیا با راه اندازی ۴۰ واحد تولیدی تجهیزات پزشکی، اضافه کرد: توسعه این تلاش‌ها با هدف پویایی بیشتر چرخه تولید، با حمایت و نظارت توامان در حال انجام است؛ در حوزه تولید و فرآوری گیاهان دارویی نیز به عنوان یکی از چشم انداز‌های توسعه اقتصادی در آینده استان، با جدیت پیگیری می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین قاچاق دارو و مکمل‌ها را از تهدید‌های بزرگی خواند که علاوه بر حوزه سلامت، اقتصاد ملی را نیز تحت الشعاع قرار داده و با علم به این اهمیت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی یک سال گذشته هم راستا با اهداف سازمان غذا و دارو، بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال دارو و مکمل قاچاق را کشف و معدوم ساخته است.

معاونت غذا و دارو با حوزه‌های مدیریتی نظارت بر دارو و مواد مخدر، نظارت بر مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل، آزمایشگاه مرجع غذا و دار و مدیریت تحقیق و توسعه، حوزه‌ای گسترده از سلامت مردم را مدیریت می‌کند که تاکنون، حاکی از کارنامه‌ای درخشان بوده و بی شک آینده‌ای روشن را در این عرصه رقم می‌زند.

انتهای پیام/چ

ارتقای سلامت با پیشتازی در امنیت غذایی و داوریی

برچسب ها: تغذیه و دارو ، غذا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار