به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشست هماندیشی رؤسای سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی (بعد از انقلاب) که امروز در مدرسه دارالفنون برگزار شد، اظهار کرد: اگر قرار است هوشمندانه به سمت آینده برویم باید ادراکی صحیح از آن داشته باشیم.
وی ادامه داد: براساس مطالعات چهار تا پنج سال گذشته حدود ۲۵ درصد از دانش آموزان آمریکایی خارج از مدرسه تحصیل میکنند، برخی مادران تحصیل کرده در کشور نیز ادعا دارند که می توانند فرزندانشان را بهتر از مدرسه آموزش دهند و باید برای مواجهه برای این شرایط آماده باشیم.
نوید ادهم با اشاره به مدرسه در تراز تمدن نوین اسلامی گفت: حال باید ببینیم تمدن نوین اسلامی چه ویژکیهایی دارد و صرفا نمیتوانیم در آموزش و پرورش نظریه پردازی کنیم و باید در فضای آکادمیک و حوزوی نظریه پردازی شود و آموزش و پرورش از این نظریهها استفاده کند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین مدرسه، تمدن نوین اسلامی مورد توجه است، گفت: توجه به معلم، دانش آموز و نظام آموزشی مبتنی بر تمدن نوین را باید مبتنی بر سند تحول بنیادین مورد توجه قرار دهیم.
اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: در آلمان سازمانی وجود دارد که ارزشیابی توانمندی دانشآموزان پیشدانشگاهی را انجام میدهد است و از ۳۱ کشور آمار گرفتند تا دریابیم کدام کشور دانشآموزانش بیشترین توانایی زندگی را داشتند که نروژ اول، کره جنوبی دوم، ایسلند سوم، آمریکا ۱۵ و آلمان ۲۵ شد.
وی بیان کرد: پیشنهاد دادم برای هر چیزی که در جامعه نیاز داریم دوره آموزشی بگذاریم، الان چرا دیپلم شیلات، پلیس یا راه آهن نداریم، لازم نیست افراد فقط مهندس شوند.
رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به مدرسه تراز تمدن اسلامی گفت:چه تعریفی از مدرسه تراز تمدن اسلامی داریم. باید تمدن اسلامی به اقتضای شرایط روز باشد.
نوید ادهم گفت: باید در برنامه ریزی ۱۰ سال آینده را مورد توجه داشته باشیم، گفت: از ویژگیهای مدرسه در تراز تمدن اسلامی جهانی شدن است و دانش آموز باید فهمی از جهان داشته باشد.
نوید ادهم ادامه داد: این التزامات دستیابی مدرسه در تراز تمدن است که باید برای آن برنامه ریزی کرد.
رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: تفکر علمی باید در جامعه نهادینه شود و و باید رد پای آن را در مدرسه جستجو کنیم.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امروز با گروه دانش آموز رو به رو هستیم، بیان کرد: در آینده با فرد گرایی مواجه ایم، اما باید برای آن برنامه ریزی کرد.
وی با تاکید بر اینکه اصلیترین مشکل ما نیروی انسانی است، گفت: باید برای این مشکل چاره اندیشی کنیم و معلمانی باورمند به تمدن اسلامی و دارای صلاحیت هستند تربیت و جذب شوند.
انتهای پیام/