تورانی گفت: خانواده‌ها هنور از مدرسه انتظار نمره دارند و اصلاح مطالبات والدین و اصلاح نگاه معلمان و مدیران باید در دستور کار باشد.

مردان تحول در آموزش و پرورش کم داریم/ خانواده‌ها از مدرسه انتظار نمره دارندبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حیدر تورانی سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشست هم‌اندیشی رؤسای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی (بعد از انقلاب) که امروز در مدرسه دارالفنون برگزار شد، اظهار کرد: تا سند پیموده نشود، پیاده نمی‌شود و معتقدم که آموزش و پرورش با وجود سند تحول بنیادین در روشنایی است و مردان تحول، فتیله این چراغ هستند، اما اکنون مردان تحول در آموزش و پرورش کم داریم.

در اجرای سند تحول بنیادین خوب عمل نکرده‌ایم

وی ادامه داد: در اجرای سند تحول بنیادین خوب عمل نکرده‌ایم، اما انتظار شفا داریم و این نکته‌ای مهم است که باید به آن توجه شود.

تورانی با اشاره به اینکه با وجود این شرایط سند تحول بنیادین در مسیر اجرا گام‌هایی برداشته است، گفت: اگر قرار باشد کار تولوئن دار کنیم توجه به برنامه درسی است که برای آن وقت و هزینه گذاشته‌ایم، حال باید تلاش کنیم تا آن را پیش ببریم.

سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه سازمان در مسیر اجرای سند پیشگام بود، گفت: کتاب‌های درسی بر مبنای تجربیات زیسته کارشناسان ما تدوین شد و با وجود کمی کاستی ها، اما کار نفس‌گیر دنبال شد، این تلاش باعث شده بود تا سند آنطور که باید اجرا نشد.

دغدغه کتاب‌های نونگاشت نداریم

وی ادامه داد: اکنون که دغدغه کتاب‌های نونگاشت نداریم، سازمان فرصت ریکاوری و بازاندیشی دارد تا خلا تربیت معلم برای معلمانی که هستند حل شود.

تورانی با اشاره به اینکه هنوز خانواده‌ها از مدرسه انتظار نمره دارند، گفت: اصلاح مطالبات والدین و اصلاح نگاه معلمان و مدیران باید در دستور کار باشد.

سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه فرصتی خوب برای اجرای سند تحول بنیادین است که همان گذر از چرخش به انطباق است، گفت: باید به سبک رهبری اثربخش توجه کنیم و اگر در این جهات کار‌ها دنبال شود به نتایج خوبی می‌رسیم.

وی با اشاره به اینکه این فرصتی که اکنون داریم فرصت گران‌بهایی است، بیان کرد: کار‌ها برای رسیدن به موقع کتاب‌های درسی در اول مهر با فشردگی پیش می‌رفت، اما الان که این نگرانی نیست باید به اجرای برنامه درسی توجه کنیم.

آنقدر که دنبال نو کردن کتاب‌ها هستیم به اجرا نمی‌پردازیم

تورانی اظهار کرد: آنقدر که دنبال نو کردن کتاب‌ها هستیم به اجرا نمی‌پردازیم، اهداف دوره‌های تحصیلی کمتر مورد توجه سازمان پژوهش است، ارزش‌های دفاع مقدس فقط از طریق کتاب درسی محقق نمی‌شود اگر معلمان ما به این موضوع واقف نباشد نتیجه نمی‌گیریم.

وی با اشاره به اینکه باید در آموزش و پرورش رهبری اثر بخش دنبال کنیم، گفت: با بنیاد نخبگان صحبت کردیم و جلساتی داشتیم تا از ظرفیت نخبگان استفاده کنیم و به سمت اجرای درست و دقیق برنانه درسی برویم.

فعالیت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به فعالیت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: پژوهشگاه خیلی مهم است و اکنون پژوهشگاه نهادی اسا که به سازمان پیوند خورده است، اما هنوز این پیوند نگرفته است اگر سازمان واقعا می‌خواهد کار‌ها پیش رود، باید پژوهشگاه برنامه درسی را حفظ کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
با سلام
اکنون مردان تحول در آموزش و پرورش کم داریم.
می توانید از فارغ التحصیلان نهضت سواد آموزی استفاده کنید ؟
چند تن از آنها به ....... رسیده اند ؟ بد نیست امتحان کنید.