معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی مطرح کرد؛

ثبت جهانی آثار ملی با هدف تبدیل کشور به مقصد مهم گردشگری جهانی

طالبیان گفت: تلاش‌ ما برای ثبت آثار ملی در فهرست‌ جهانی، در تبدیل کشور به مقصد مهم گردشگری تأثیر بسزایی داشته است.

محمدحسن طالبیان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ما با کشوری روبرو هستیم که بیش از ۱۰ هزار سال سابقه زیست دارد؛ بنابراین جزو کشور‌های صاحب نام و تمدن‌ساز جهان است. البته طبیعت فوق‌العاده‌ای نیز دارد. میراث طبیعی و فرهنگی این کشور یگانه است. امروز اکثر گردشگرانی که ایران را مکان جذابی برای بازدید می‌دانند توجه ویژه‌ای به قدمت ایران و تنوع جاذبه‌های گردشگری آن دارند، البته گردشگری فرابخشی است وحوزه‌های مختلفی دارد.

وی افزود: ما نیز باید فراموش نکنیم که قدمت و تنوع جاذبه‌های گردشگری کشور برجسته هستند؛ البته تلاش‌های ما برای ثبت آثار ملی کشور در فهرست‌های مهم جهانی با هدف تبدیل کشور به مقصد مهم جهانی تأثیر بسزایی داشته است. ما ۲۳ اثر داریم که برخی از آن‌ها فوق‌العاده و پرونده‌های زنجیره‌ای هستند. باید متوجه باشیم وقتی بیستون کرمانشاه ثبت جهانی شده است، گردشگران جهانی که برای بازدید از این اثر تاریخی به کرمانشاه می‌روند، کل استان را می‌بینند. بنابراین قرار است که با ثبت جهانی آثار کل سطح کشور از نظر برخورداری از گردشگران خارجی پوشش داده بشود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بستر کشور ما از جهت گردشگری فرهنگی بسیار مناسب است و در سفر به یزد متوجه شدم که تقریباً تمام ظرفیت اشغال اقامتی این شهر پر است. البته گردشگری داخلی کشور نیز پتانسیل عظیمی است و همه گردشگران می‌خواهند به مکان‌هایی بروند که جنبه‌های هویتی برجسته در آنجا وجود دارند و این امور برای امیدآفرینی برای نسل آینده اهمیت زیادی دارد و اگر ما از این مسیر عبور کنیم و تاریخ و فرهنگ کشور را خوب بشناسیم و آن را به خوبی معرفی کنیم، زمینه یادگیری نسل آینده را ایجاد می‌کنیم؛ زیرا راه آینده پایدار از گذشته است؛ یعنی باید گذشته را بشناسیم تا بتوانیم آینده خوبی را ترسیم کنیم.

طالبیان تصریح کرد: اکثر کشور‌های موفق جهان نیز تجربه و ارزش‌های گذشته را حفظ کرده‌اند و به طرف آینده رفته‌اند. من می‌خواهم بگویم میراث فرهنگی ایران در سطح جهانی و داخلی اهمیت زیادی دارد و هم‌اکنون نیز نهضتی برای حفظ، مرمت و نگهداری از آثار ملی کشور پیش آمده است که جای شکرگزاری دارد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار