به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در برنامه فرصت برابر شبکه آموزش درباره سواد حرکتی دانش آموزان اظهار کرد: سواد حرکتی شامل جنب و جوش و دویدن و حرکات بنیادی دانش آموزان است که این سواد حتما باید در دوره کودکی آموخته شود و دانش آموزان توانایی حرکتی لازم را از طریق یادگیری مهارتهای ورزشی کسب کنند.
وی ادامه داد: زندگی جدید فرصت حرکت را از کودکان گرفته است و آپارتمان نشینی و فقر حرکتی ایجاد شده است و فناوری های جدید و اینترنت فعالیت های فیزیکی و حرکتی را از کودکان دزدیده است.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش با بیان اینکه مسئولان ورزش قهرمانی و همگانی هم باید سواد حرکتی در دوران کودکی را مورد توجه قرار دهند، گفت: سواد حرکتی به ویژه در دوره دبستان و پیش دبستان مورد توجه قرار نگیرد، در غیر این صورت کشتی ورزش کشور به گل خواهد نشست؛ حرکت در دوران کودکی اهمیت بسزایی دارد و اگر دانش آموز از ۱۰ سالگی گذشت و کم تحرک بود دیگر قابلیت جبران این خلا وجود ندارد.
وی تصریح کرد: اکنون کمربند شانهای دانش آموزان ضعیف شده است و در آینده آنها با آرتروز شدید گردن مواجه می شوند البته این عارضه اکنون حرکات اصلاحی مانند بارفیکس رفع شدنی است.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش با اشاره به طرح بوم و اتاق اسباب بازی گفت: دانش آموز می تواند بعد یا قبل از ساعت مدرسه از اتاق اسباب بازی استفاده کند و حتی میخواهیم در دیواره اتاق اسباب بازی گیرههای صخره نوردی نصب کنیم.
حمیدی درباره توجه به زنگ ورزش مدارس گفت: درس تربیت بدنی بچهها را با حرکت مانوس میکند و به آنها مهارت میآموزد به همین دلیل ساعت درس تربیت بدنی را در پایه یازدهم و دوازدهم ۲ ساعت ایجاد کردیم همچنین ۳۳ هزار دبیر تربیت بدنی داریم البته برای کلاس یازدهم و دوازدهم که سه ساعت زنگ ورزش اضافه شد ۳۷۰۰ معلم ورزش نیاز داریم که کافی نیست.
وی با اشاره به اینکه برای ۱۲ پایه تحصیلی کتاب راهنمای معلم داریم، اظهار کرد: معلمان تربیت بدنی در تمام مدارس کشور مشغول هستند اما ۲ ساعت تربیت بدنی نیاز دانشآموز را تامین نمیکند و باید ساعت فوق برنامه ورزشی هم مدنظر باشد و حرکت فقط معطوف به مدرسه نشود.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش به شعار درس تربیت بدنی مبنی بر «به مدرسه برمیگردیم» اشاره و بیان کرد: فعالیتها را به سمت مدرسه بردیم و۴/۵ میلیون دانش آموز را در المپیادهای درون مدرسهای تحت پوش دادیم؛ از طریق ورزش صبحگاهی وحیاط پویا هم فعالیت دانش آموزان را افزایش میدهیم تا دانشآموزان در کنار درس تربیت بدنی فعالیت فوق برنامه مورد نیاز را هم داشته باشند.
حمیدی با تاکید بر نقش متولیان ورزش محله ها به کودکان و نوجوانان گفت: در محله ها باید توجه به کودکان و نوجونان داشته باشیم و فرصت فاعالیت های فوق بنامه تربیت بدنی برای آنها فراهم شو همچنین همانطور که خانوادهها سعی میکنند دانش آموزشان را به کلاس تقویتی ریاضی و فیزیک بفرستند نسبت به شرکت فرزندشان در کلاس های ورزشی هم توجه داشته باشند.
وی درباره اهمیت ورزش دانش آموزی در رقابت های قهرمانی بیان کرد: مسابقات قهرمانی از مدارس ریشه میگیرد و مدرسه تیم خود را از المپیادهای دانش آموزی میشناسد.
حمیدی ادامه داد: در طرح المپیاد درون مدرسه ای هرمدرسهای که در منطقه اول شد به استان میرود و میتواند یار کمکی هم برای تیمش بگیرد و این رویه برای اعزام تا مرحله کشوری ادامه خواهد داشت البته برای اعزام به رقابت های آسیایی تیم کلونی میفرستیم و ۲ سال گذشته مسابقات دانش آموزی آسیایی را در شیراز برگزار کردیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری سه دوره المپیک جوانان گفت: در سال ۲۰۱۰ رتبه ۲۶ جهان شدیم و در ۲۰۱۸ با حضور ۴۹ دانش آموز اعزامی رتبه هفتم جهان را کسب کردیم که این نشان از اهمیت ورزش دانش آموزی در رقابت های حرفه ای و قهرمانی دارد.