بطحائی گفت: آن‌هایی که مهارت‌های زندگی را خوب یاد می‌گیرند در نظام آموزشی پس زده می‌شوند.

بطحایی روانشناسی مدرسهبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در پنجمن همایش ملی روانشناسی مدرسه که صبح امروز در کانون پرورشی و فکری کودکان ونوجوانان حجاب برگزار شد، اظهار کرد: بچه‌های ما از مدرسه می‌ترسند و عوامل و موانعی در مدرسه داریم که بچه‌های ما در مدرسه احساس لذت نمی‌کنند و نیازی به پیمایش‌های میدانی و تحقیقاتی میدانی ندارد.

وی ادامه داد: رقابت‌های فردی به شدت جای رقابت‌های های گروهی را گرفته است و بجه‌ها را وادار می‌کنیم آنچه که نیاز ندارند، بیاموزند، آن‌هایی که مهارت‌های زندگی را خوب یاد می‌گیرند در نظام آموزشی پس میزنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مدال را کردن کسی می‌اندازیم که فرمول‌های بیشتری کسب کرده باشد، گفت: آموزش و پرورش اگر بخواهد به موفقیت دست یابد باید با جرأت و جسارت موانع را کنار بگذارد و مقاومت در برابر تغییر در نظام آموزش و پرورش ما بسیار زیاد است.

بطحایی ادامه داد: شکستن مقاومت در برابر صرفا از یک وزیر برنمیاد و حرکتی که آموزش و پرورش شروع کرده اگر مورد حمایت صاحب نظران قرار نگیرد، محکوم به شکست است.

تئوری مفصل در کلاس درس و دانشکاه نتیجه‌ای ندارد

وی با اشاره به اینکه مطرح کردن تئوری مفصل در کلاس درس و دانشکاه دردی دوا نمی کند، گفت: وقتی من وزیر تصمیمی مغایر تعلیم و تربیت گرفتم باید صاحب نظران نمایندگان مجلس پرچم قرمزشان را بلند کنند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در این یگ سال و اندی صاحب نظران کمک کردند و از دیروز کلاس بازی و یادگیری در ۱۰۰۰ مدرسه کشور افتتاح شد؛ بچه ای که تا دیروز در خانه بازی کرده امروز می‌گوییم باید در ملتی درس دست به سینه بنشینی و این به معنای سرکوب نشاط دانش آموز است.

بطحایی با اشاره به اجرای برنامه ویژه مدرسه بیان کرد: با تناسب نیاز فردی و منطقه‌ای برنامه‌ای برای دانش آموزان در این طرح مورد توجه است، همچنین حذف آزمون‌های زائد را با فشار‌های بسیار در آغاز کردیم، هرچند به نقطه ۱۰۰ نرسیدیم، اما آن را شروع کردیم.

نظام متمرکز سیاستگذاری اجازه نمی‌دهد مدیر مدرسه تصمیم گیری کند

وزیر آموزش و پرورش گفت: باید فضا و مانع بسیار بزرگی که مانع یادگیری بچه هاست، از بین ببریم، نظام متمرکز سیاستگذاری عصایی زیر بغل مدیر مدرسه گذاشته است که اجازه نمی‌دهد مدیر مدرسه تصمیم گیری کند.

بطحایی با اشاره به اجرای چهار برنامه برای مدرسه گفت. نظام انتخاب و انتصاب مدیران از سال گذشته آغاز شد و برای ۳۲۰۰ مدرسه مدیر انتخاب شد، سنجش صلاحیت‌ها و شایستگی‌های مدیران مدارس برنامه دیگری است، اگر مدیر مدرسه شایستگی لازم داشته باشد، مدرسه می‌تواند روی پای خودش بایستد.

وی ادامه داد: به مدرسه گفتیم کور و کر و گنگ هستیم و من وزیر و معاون وزیر باید برای تو نسخه بپیچم، هیچ کشوری در دنیا نداریم که آنقدر برای مدرسه نسخه یپیجتدهنچمین گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای صادر می‌کنیم علاوه بر آن. سنجش کیفیت و صلاحیت برای هر مدرسه استقرار می‌یابد تا پیشرفت و پسرفت مدرسه مشخص کند و نهایتا تفویض اختیار مدرسه مورد توجه است.

وزیر آموزش و پرورش از ارسال اولین بخشنامه عملیاتی برای مدرسه خبر داد و گفت: به جز وزیر و مدیرکل هیچ بخشنامه‌ای به مدارس ارسال نشود.

بطحایی تصریح کرد: پیش از این تلاش زیاد برای دادن اختیارات انجام شد، اما این تیمی از کار است و مابقی پذیرش اختیارات است و مدارس بابد به آن سطحی ا. توانایی برسند که اختیارات را بپذیرند این بخش دوم کار بسار دشوارتری نسبت به بخش اول است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۳:۱۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
آقای وزیر به جای این مباحث فکر معیشت معلمان باشید که دارن زیر فشار اقتصادی له می شوند و شما فقط دارید حرف می زنید و عمل نیست
آخرین اخبار