یک کارشناس سیاسی گفت: بیانیه گام دوم رهبر انقلاب بر خلاف شباهت ظاهری آن با کتاب شاه پهلوی، بر پایه تدین استوار است.

انقلاب سفید پهلوی کاریکاتوری از انقلاب بود/ تفاوت گام دوم با کتاب «به سوی تمدن بزرگ» شاه پهلویبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حسینی کارشناس مسائل سیاسی در نشست هم اندیشی بیانیه گام دوم که در سازمان فرهنگی شهرداری برگزار شد، گفت: این بیانیه از نظر ظاهری  شباهت بسیاری زیادی با کتاب «به سوی تمدن بزرگ» محمدرضا پهلوی در خصوص رسیدن به جامعه‌ای متمدن دارد، در حالی که نگاهی عمیق به تفسیر بیانات مقام معظم رهبری، می‌تواند تفاوت‌های کاملا آشکار عمقی این دو متن را بیان کند.

وی با اشاره به اینکه نگاه پهلوی به تمدن کاملا ظاهر بینانه و منوط بر مظاهر بوده، افزود: این در حالی است که بیانیه مقام معظم رهبری تمدن بر پایه نوعی تدین استوار است که در هر مقطعی می‌تواند عامل پیشرفت محسوب شود، زیرا از نظر رهبر انقلاب، ظواهر ملاک تمدن به حساب نمی‌آیند و اصل تدین و معنویت است.
 
این کارشناس مسائل سیاسی ضمن تاکید بر اینکه بعد از گذشت ۴۰ سال صحبت از معنا و تعریف انقلاب اسلامی دیگر بی معنی است، ادامه داد: ماهیت و فلسفه وجودی انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده و گنگ نیست، بنابر این به نظرم گام دوم کاملا به جا و به موقع مطرح شده و در شکاف بین سنت و مدرنیته کاملا با درایت به تمام مسائل پرداخته است.

حسینی بیان کرد: ما کتاب «به سوی تمدن بزرگ» محمد رضا پهلوی را هم کاملا مرور و تفسیر کرده ایم. بطور خلاصه باید بگویم که انقلاب سفید و تمدن از نظر پهلوی بی حجابی و بعد آن حل شدن کامل ایران در جامعه جهانی است، زیرا وی اعتقاد داشت که آنقدر باید با سایر کشور‌ها وارد تعامل و سازش شویم و آنقدر نزاع‌ها کم شود تا اینکه ما را به رسمیت بشناسند؛ مساله‌ای که از ابتدای دوران پهلوی به مرور بحرین را از خاک ایران جدا کرد. یکی از موارد از ۱۹ بند انقلاب سفید پهلوی مربوط به توزیع یک وعده خوراکی و غذا در مدارس بود، یعنی چنین نگاهی داشت و در واقع انقلاب سفید کاریکاتوری بیش نبود.

وی افزود: اگر انقلاب اسلامی در این ۴۰ سال در برخی جا‌ها کم کاری‌هایی داشته حداقل در استقلال و اقتدارش کم نیاورده و اگر دقت کنید اواخر دوران پهلوی تمام حرف مردم استقلال، آزادی و جنهوری اسلامی (دیانت و معنویت) بود، یعنی هم اکنون به پشتوانه همین استقلال اجازه دخالت خارجی ها را در امور داخلی کشور نداده ایم و نمی‌دهیم و آن طرفی‌ها برایمان کاری نمی‌کنند. حتی برجام هم اعمال خارجی نبود، اشتباهی بود که باز هم داخل ایران خودمان مرتکب شدیم.

حسینی با تاکید بر اینکه در دوران پهلوی دشمن سعی داشت صنعت را از ما بگیرد و تجارت را به جای آن برایمان پیشنهاد کرد که محتاج بیگانگان شویم، یاد آور شد: در سال‌های اخیر برخی از مولفه‌های تمدن خواسته یا قطعا ناخواسته همان‌هایی هستند که در دوران پهلوی مطرح می‌شد و تمام لوایح و کنوانسیون‌های متعددی هم که در این ارتباط مطرح می‌شود، باز هم همان سیاست دشمن برای تجارت و گرفت صنعت است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار