واعظ مهدوی با تاکید بر ایجاد اقتصاد پویا برای پیشبرد اهداف گفت: آموزش و پرورش باید بخش مولد را با تربیت نیرو تقویت کند.

آموزش و پرورش باید بخش مولد اقتصاد را تقویت کندبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا واعظ مهدوی معاون پیشین سازمان برنامه و بودجه در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره اقتصاد مدرسه بیان کرد:‌ تأمین منابع مالی برای آموزش و پرورش جزو وظایف دولت بوده و در ایران هم دولت با توجه به اقتضاعات به این موضوع پرداخته است، اما برای اقتصاد پویا داشتن باید مولد بود

مشکل آموزش و پرورش اقتصاد غیر مولد است

معاون پیشین سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: آموزش و پرورش باید به تربیت نیروهایی که مهارت لازم را داشته باشند، بپردازند و اکنون مشکلات اقتصادی که در آموزش و پرورش شاهد آن هستیم، مشکل درون آن نیست بلکه این مشکل ناشی از قرار گرفتن این بحث در اختیار اقتصاد غیر مولد است.

واعظ مهدوی با اشاره به اینکه رویکرد فعلی به سمت محوریت سود بیشتر و ارزش‌گیری به بازار و تجارت گفت: این موضوع تولید را تضعیف می‌کند، در الگوی اجتماعی ارزش‌گذاری برای بخش مولد است اما با وارداتچی‌هایی مواجه هستیم که متأسفانه اقتصاد ما گروه دوم را تقویت می‌کند؛ همین موضوع منجر به تورم و کاهش ارزش پول ملی می‌شود که در این میان نیروهای آموزش و پرورش هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

سمت و سوی نظام پاداش دهی به سمت بخش غیر مولد است

وی کاهش قدرت خرید، حقوق و دستمزد را متأثر از افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پولی دانست و اظهار کرد: سمت و سوی نظام پاداش دهی به سمت بخش غیر مولد است و اگر مالیات سنگین برای این بخش وضع شود، بخش مولد توسعه پیدا می‌کند و بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

معاون پیشین سازمان برنامه و بودجه یادآوری کرد: رویکرد اصلی باید به سمت تولید محور بودن پیش رود تا قوای سه‌گانه و نظام تصمیم‌گیری هم بر این محور فعالیت کند و محور برنامه‌های توصیه‌ای اصلاح قیمت‌ها و تسهیل واردات به آزادسازی تجاری باشد که این موضوع رانت در بخش غیر مولد را حذف می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار