دبیرکل شورای عالی فرهنگی، آموزشی و مهارتی سازمان سما گفت: مدارس سما با رویکرد تقویت مهارت محوری و پژوهش محوری پیش می‌رود.

فاضل سنقری دبیرکل شورای عالی فرهنگی، آموزشی و مهارتی سازمان سما در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فعالیت مدارس سما اظهار کرد: مجموعه مدارس سما با یک برنامه ریزی ۵ ساله بنا دارد با نقشه راهبردی موجود از شرایطی که مدارس مبتنی بر آموزش‌ محوری بوده جدا شده و به سمت پژوهش محوری و مهارت محوری سوق پیدا کند.

وی ادامه داد: مدارس سما اکنون ۷۰۳ مدرسه در مقاطع تحصیلی مختلف دارد که عمده این مدارس در بخش دبستان فعالیت دارند و در حال توسعه این مدارس هستیم.

برنامه‌ها برای ایجاد فضای مهارت محور کافی نیست

سنقری با اشاره به اینکه در مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم آنچه آموزش و پرورش در مفاد برنامه درسی گنجانده برای ایجاد فضای مهارت محور کافی نیست، گفت: البته در مواردی با سازمان‌های مهارت محور تفاهم نامه‌هایی را منعقد کرده‌ایم، اما تا کنون محقق نشده است.

دبیرکل شورای عالی فرهنگی، آموزشی و مهارتی سازمان سما بیان کرد: مجموعه مدارس سما با توجه به اینکه در یک بخش غیر دولتی قرار دارد با ابتکار عمل توانسته است مهارت آموزی را در مجموعه‌های متعدد به صورت پایلوت مورد توجه قرار دهد و با رویکرد مهارت محوری خلاء موجود در مشاغل اجتماعی را مبتنی بر آموزش‌های کار‌بنیان راه اندازی کند.

اصل مدارس غیر دولتی مبتنی بر رقابت است

سنقری با بیان اینکه اصل مدارس غیر دولتی مبتنی بر رقابت است، گفت: این فضای رقابتی غیر قابل اجتناب است و اصل تداوم بقای بخش غیر دولتی همین رقابت موجود است.

وی درباره تفاوت بین مدارس غیر دولتی و مدارس سما اظهار کرد: در مدارس سما رویکرد ما اداره غیر دولتی و اتکا نداشتن به بودجه‌های دولتی است و تنها تفاوت ما با مدارس غیر دولتی در این است که این مدارس متعلق به سازمان دانشگاه آزاد بوده و در اساسنامه این دانشگاه قید شده است که یک نهاد غیر دولتی عمومی محسوب می‌شود.

دبیرکل شورای عالی فرهنگی، آموزشی و مهارتی سازمان سما افزود: با توجه به این تعریف مدارس سما بر اساس شهریه‌های مردم اداره می‌شود بنابراین متعلق به مردم بوده و صاحب آن کل کشور است، اما به جهت آنکه از منابع دولتی و بودجه نفت استفاده نمی‌کند جزو بخش غیر دولتی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.