کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: حضور رئیس جمهور سوریه در تهران نشان دهنده پایان بحران در این کشور است.

سفر اسد به ایران نشان دهنده پایان بحران در این کشور استسعدالله زارعی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دستاورد‌های سفر رئیس جمهور سوریه به ایران، گفت: سفر بشار اسد به تهران به عنوان اولین حضور وی در تهران بعد از بحران سوریه، نشان دهنده پایان بحران این کشور است و از سوی دیگر قدرانی از جمهوری اسلامی به عنوان مهم‌ترین کشوری  که در غلبه سوریه بر تروریست نقش داشته است.

وی افزود: بشار اسد در ضمن صحبت‌هایی که با رئیس جمهور ایران داشت، با صراحت بیان کرد که من برای تقدیر از مواضع دولت، رهبری و ملت ایران در بحران سوریه به تهران آمدم.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه سفر بشار اسد به ایران برای عقد قراردادهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی یا نظامی نیست، اظهار کرد: این یک سفر راهبردی برای اعلام آمادگی و گسترش هرچه بیشتر ارتباطات ایران و سوریه در همه سطوح است و از این جهت زیر ذربین محافل سیاسی و تحلیل‌گران سیاسی قرار گرفت.

زارعی در ادامه خاطر نشان کرد: سفر بشار اسد به ایران به عنوان یک خبر سطح اول در دنیا مطرح شد، در حالی که در طول روز تعداد زیادی از رؤسای جمهور در دنیا سفر می‌کنند و سفر یک رئیس جمهور به یک کشور پدیده ای خاص محسوب نمی‌شود، لذا برخورد محافل سیاسی و رسانه‌های جهان با سفر رئیس جمهور سوریه به تهران برخورد بسیار قابل توجه و قابل تحلیل می‌باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: اجماع جهانی با محوریت تغییر در سوریه ایجاد شده بود و دمشق در تنگنای شدیدی قرار گرفت. همچنین راه‌های عبور سوریه در جهان عرب، جهان اسلام و محیط همسایگی و شورای امنیت بسته شد و درواقع روزنه تنفسی برای سوریه باقی نمانده بود.

وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم همه مسئولیت‌ها و مشکلاتی که خودش داشت، توانست این بحران جهانی را کنار بزند و دولت دوست خود، دمشق را از این مسئله نجات دهدکه این یک شاخص بود.

زارعی در پایان خاطر نشان کرد: دنیا به سفر بشار اسد به تهران به عنوان یک شاخص قابل تحلیل نگاه کرد، لذا برای تحلیل بایستی شرایط حدود ۷  سال گذشته سوریه مورد بررسی و تحقیق قرار بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار