آخوندزاده گفت: در توسعه بسیاری از حوزه‌های علمی رشد خوبی داشتیم اما در مرجعیت علمی و علم سنجی اگر فقط به عدد اکتفا کنیم دچار خودشیفتگی می‌شویم.

سهم ٢.١۶ درصدی ایران از تولیدات علمی جهان/ اگر در مرجعیت علمی به رتبه اکتفا کنیم دچار خودشیفتگی می‌شویمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، شاهین آخوندزاده قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در چهارمین همایش دستیابی به مرجعیت علمی که امروز برگزار شد، گفت: از ۵٠ دانشگاه کشور ۶٠٠ محقق و پژوهشگر در همایش حضور دارند و شتاب رشته نخبگان در کشور بالاست.

وی تاکید کرد: در مرجعیت علمی و علم سنجی اگر فقط به عدد اکتفا کنیم دچار خودشیفتگی می‌شویم، در توسعه علمی در چهل سال اخیر در بسیاری از حوزه‌های علمی رشد خوبی داشتیم و در برخی حوزه‌ها مشکلاتی وجود دارد.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در بحث تولیدات علمی در پیش از انقلاب اسلامی نیز در منطقه اول بودیم و بعد از ٨ سال جنگ که تمام زیرساخت‌های کشور را نابود کرد افت کردیم، اما باز توانستیم رشد کنیم و همچنان در منطقه اول هستیم.

رشد علمی کشور برای هیچ دولتی نیست

وی تاکید کرد: رشد علمی کشور برای هیچ دولتی نیست و برای جمهوری اسلامی ایران است؛ بر اساس وب آف ساینس از ترکیه جلوتر هستیم، اما نباید همیشه خودمان را با ترکیه مقایسه کنیم.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: در صورتی که برای رشد باید خودمان را با کشور‌های برتر دنیا مقایسه کنیم و من وضع تولیدات علمی ایران را با کانادا به عنوان کشور دهم دنیا در تولیدات علمی مقایسه می کنم و می‌بینیم تعداد مقاله‌های کانادا با اینکه این کشور نصف جمعیت ایران و ٩۶ واحد دانشگاهی دارد در مقایسه با ایران که ٢٧٠٠ واحد دانشگاهی دارد، ٢ برابر ایران است و این نشان می‌دهد ما مشکلاتی نیز داریم.

وی افزود: اردوغان ٨ هزار محقق را از دانشگاه ترکیه اخراج کرد و فاصله ما با ترکیه زیادتر خواهد شد و سال ١٩٧٨ فقط ٠،١۵ درصد از تولید علم دنیا را داشتیم و در ٢٠١٨ به ٢.١۶ درصد رسیدیم و بیش از ٩٠٠ محقق در رشته‌های علوم پزشکی داریم که اچ ایندکس بالای ١۵ دارند و مجموع محققان ترکیه در همه حوزه‌ها این است.

بسیاری از سیاست‌های ما کمی بوده است

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: بسیاری از سیاست‌های ما کمی بوده و فقط مقاله شمارش می‌کردیم و ١۴۵ هزار دانشجوی دکتری در ایران داریم که ۵٠ هزار دانشجو دکتری در وزارت بهداشت است و ۵ تا ٢٠ درصد مقالات به دلیل سیاست‌های رشد کمی بوده است و در وزارت بهداشت ۴٣٠ مجله و در وزارت علوم ١٣٨٠ مجله داریم که بسیاری از آن‌ها استاندار بین المللی ندارند.

وی ادامه داد: تربیت دانشجویان بدون کیفیت و در نهایت چاپ مقالات نازل در داخل و خارج کشور از معایب رشته کمی علمی است.

ملک زاده گفت: چالش‌های اقتصادی پیش رو داریم و توجهی به اعتبارات پژوهشی کشور نمی‌شود و کاهش ارزش پول ملی کشور در حوزه پژوهش تاثیرگذار است.

وی با اشاره به تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا گفت: تحریم‌های مالی در عمل سبب تحریک علمی می‌شود و برخی می‌گویند مجبوریم کیت را به کولبری بیاوریم.

آخوندزاده گفت: روی آوردن کشور‌های امارات و قطر به جذب محققان برتر کشور‌های اروپا و آمریکاست و تعداد مقالات پر استناد ما ١٨٧٠ و تعداد مقالات پر استناد عربستان ٢٢٧٠ است و وقتی پول خوب خرج نکنید تحقیقات هم نتیجه خوبی نخواهد داشت.

ملک زاده گفت: چرا ما اصرار داریم بدون زیرساخت و امکانات مالی دانشجوی دکتری بگیریم، استاد باید دانشجوی دکتری خود را بپذیرد، اما یک دانشگاه می‌رود یک مجله هندی را می‌خرد و مقالات دانشجویان خود را در این مجله چاپ می‌کند که این خوب نیست.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: ما دچار خودشیفتگی در علم سنجی نمی‌شویم، اما به دستاورد‌های مان در چهل سال پس از انقلاب اسلامی افتخار می‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار