مولف کتاب امثال و حکم نایینی گفت: ۱۸ سال زمان صرف شده تا این کتاب در سطوح مختلف برای علاقه‌مندان به زبان مادری نگاشته شود.

زینب صارمی نایینی در گفتگوی با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: کتاب امثال و حکم نایینی در واقع جمع آوری تعداد زیادی از ضرب المثل‌ها و اصطلاحات رایج در زبان نایینی است و هدف از تالیف آن جلوگیری برای از بین رفتن مثل‌ها و اصطلاحات و همچنین زبان نایینی می‌باشد.
 
وی افزود: از نوجوانی در سن ۱۴ سالگی به خاطر علاقه‌ای که به زبان نایینی و ضرب المثل‌ها داشتم شروع به جمع آوری آن‌ها نموده و هر جا کسی به ویژه افراد مسن به زبان نایینی صحبت می‌کردند ضرب المثل‌ها را از بین حرف‌های آن‌ها استخراج و فیش برداری انجام می‌شد که برای این اثر تقریبا ۱۸ سال وقت صرف کردم که خانواده مشوق اصلی من در این مسیر بودند.
 
به گفته مولف کتاب امثال و حکم نایینی، این کتاب به زبان نایینی به همراه ترجمه فارسی و توضیحی پیرامون اینکه در چه زمان‌هایی استفاده می‌شود و در صورت بودن مشابه مَثَل در فارسی همانند مثل در زبان فارسی نیز بیان شده که با توجه به اینکه متاسفانه زبان نایینی فاقد زبان نوشتاری بود و خواندن آن برای بسیاری سخت بود سعی شده در آن علاوه بر اعراب گذاری از شیوه آوانگاشت استفاده نمایم تا خواندن آن برای همه آسان‌تر شود.
 
صارمی گفت: هدف اصلی این بود که علاوه بر حفظ این مثل‌ها و خطر از بین رفتنشان گامی موثری در جهت حفظ آن برداشته شود و این کار آغازگر مسیری برای سایر مردم فرهنگ دوست و علاقمند به زبان مادری شود و ادامه دهند مسیر در حفظ و اعتلای بیشتر آن تلاش کنند و بایستی از همین امروز شروع نمود چرا که تا به خود بیاییم دیگر کسی به این زبان که نشان دهنده اصالت و قدمت شهر نایین است صحبت نکند.
 
وی در خصوص کاهش سرانه مطالعه کشور افزود: فرهنگ سازی و حمایت دولت از ناشران به جهت کاهش هزینه‌ها و معافیت‌های مالیاتی همچنین با ایجاد یارانه خرید کتاب و ایجاد ایستگاه‌هایی در مکان‌های پر تردد می‌توان خانواده‌ها را تشویق به مطالعه نمود.
 
صارمی در پایان خاطرنشان نمود: افزایش هزینه چاپ کتاب و عدم حمایت از این گونه کار‌های فرهنگی باعث شده کمتر کسی به سمت کتاب خوانی و کتاب نویسی قدم بردارد و اگر کسی در این راه قدم گذاشته فقط از روی علاقه بوده که امیدوارم حمایت‌های بیشتری از اینگونه کار‌های فرهنگی شود تا افراد بیشتری بتوانند قدم در این راه بگذرانند.
این کتاب برای اولین بار در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نایین با حضور مسئولین شهرستان رونمایی شد. 
 
انتهای پیام/م 
 

رونمایی از کتاب امثال و حکم نایینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خلو مجید
۰۰:۵۳ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
وقتی کسی نمیخونه براچی کار اضافه انجام میدی