رئیس انجمن مامائی ایران گفت: راه‌‌حل مشکلات و تعارضات حرفه‌ای صحبت کردن و نه انتشار اخبار در فضای مجازی است.

ناهید خداکرمی رئیس انجمن مامائی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نامه‌ اعتراض‌آمیز جمعیت مامائی به نظام ارجاع، اظهار کرد: حوزه خدمات سلامت زنان و به‌خصوص مراقبت‌هاى دوران باردارى و زايمان كاری تيمى است و هر گروهى نمى‌تواند براى خود صورت جلسه و بايد و نبايد تهيه کند و در این بین انتظار داشته باشد که این موارد عملياتى شود، ضمن اينكه سلامت مادر و نوزاد بايد مركز توجه هر برنامه و سياستگذارى باشد؛ اينكه يک صنف اعم از ماما يا متخصص زنان به‌خاطر منافع حرفه‌اى براى يكديگر خط و نشان بكشند نه تنها موضوعی اخلاقى نيست بلكه مغاير با موازين علمى هست.

وی ادامه داد: فلسفه تربيت ماما كاملاً مشخص است؛ تربيت فردى داراى مهارت براى ارا‌ئه خدمات سلامت زنان، باردارى و انجام زايمان طبيعى. فلسفه تربيت متخصص و جراح بيمارى‌هاى زنان و مامايى نیز كاملاً از نامش مشخص است، فردى كه هر عامل بيمارى در روند باردارى و زايمان يا دستگاه ژنتيتال زنان باشد را درمان مى كند و در صورت لزوم جراحى هاى مختلف مانند سزارين انجام مى‌دهد.

محبی /

خداکرمی گفت: در حوزه پزشکی همواره بهترین پیشرفت‌ها را داشتیم و با استانداردهای روز دنیا جلو رفته‌ایم؛ در حال حاضر پیشرفته‌ترین تجهیزات، ابزارها و داروهای مطابق استاندارد جهانی و حتی بهتر از آن در کشور یافت می‌شود اما متأسفانه نکته‌ای که در مورد حوزه سلامت زنان و به خصوص مراقبت‌های دوران بارداری وجود دارد این است که در نظام ارجاع و روابط بین حرفه‌ای هنوز نیاز به کار داریم و مشکلاتی به‌خصوص در رابطه بین متخصصین زنان و مامایی وجود دارد، باید به دنبال آن باشیم تا این رابطه بین‌ حرفه‌ای را بر اساس الگوهای جهانی پیش ببریم.

سر منشا مشکلات رشته مامایی در دل ماما‌ها

رئیس انجمن مامائی ایران تشریح کرد: در همه دنیا ماماها متولی کمک به مادر باردار سالم هستند و آن‌ها ارجاع به پزشک متخصص را مشخص می‌کنند و ماماها زایمان را انجام می‌دهند و این دسته تعیین می‌کنند که مادر نیاز به جراحی دارد یا خیر.

وی افزود: به نظر می‌رسد تمامیت‌خواهی برخی به جای محور قرار دادن سلامت مادر، باعث ایجاد تشنج و تعارضات شده است؛ گویا عده‌ای ترجیح می‌دهند منافعی را که در این روند وجود دارد به گروهی خاص اختصاص دهند.

محبی /

خداکرمی بیان کرد: پیش از این هم با این مشکل روبرو شده‌ بودیم و بارها اعلام کردیم که راه‌‌حل این مشکلات و تعارضات حرفه‌ای صحبت کردن است نه انتشار اخبار در فضای مجازی و صورت جلسه کردن این موضوع در انجمن‌ها؛ راه حل این موضوع تعیین و تکلیف کردن یک گروه برای سایر افراد فعال  در این حوزه نیست بلکه باید به دنبال تمکین کردن به قوانین، دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های وزارت بهداشت باشیم.

رئیس انجمن مامائی ایران ادامه داد: باید به سمت بهره‌گیری از مستندات جهانی و گفتگوهای حرفه‌ای برویم؛ پیش از این هم بارها خواستیم که با جمع شدن به دور یک میز به صورت علمی به رفع تعارضات بین افراد فعال در حوزه مامائی بپردازیم اما متأسفانه با کم‌لطفی برخی همکاران یا کشیده شدن بحث به سمت فضای مجازی و صورت جلسه و بیانیه مواجه شدیم.

فرهنگ اتاق زایمان مراقبت نفر به نفر است

وی درباره اصول حرفه‌ای مامایی تأکید کرد: برای جامعه مامائی اصل سلامت مادر و داشتن زایمانی راحت و خوشایند است؛ متأسفانه به‌تازیگ زایمان‌ها پر مداخله و خشن شده است که باید تا حد امکان از این موضوع دوری کنیم. جامعه مامائی به دنبال آن است که فرهنگ اتاق زایمان که مراقبت نفر به نفر است صورت پذیرد و هر مادر یک ماما داشته باشد.

محبی /

خداکرمی افزود: باید به جایی برسیم که هر زنی بتواند با مامای مورد اعتماد خودش برای زایمان به بیمارستان برود و هیچ گروهی نمی‌تواند برای جامعه تعیین و تکلیف کند، یا اینکه مادری را از داشتن ماما محروم کند؛ داشتن زایمانی با آرامش حق مادر است.

رئیس انجمن مامائی ایران یادآوری کرد: همه ماماها از قانون تبعیت می‌کنیم و هر آنچه که وزارت بهداشت با در نظر گرفتن نظرات انجمن‌های علمی تدوین می‌کند، می‌پذیریم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.