مدیرعامل بورس کالا گفت: ۱۰ درصد تابلوی فروش بورس کالا مختص محصولات کشاورزی است که رشد خوبی نسبت به سال‌های قبل داشته، اما کافی نیست.

۱۰ درصد بورس کالا به محصولات کشاورزی اختصاص داردبه گزارش خبرنگار  بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالا در مراسم راه‌اندازی معاملات قرارداد اختیار معامله زعفران  اظهار کرد: راه‌اندازی بازار محصولات کشاورزی باتوجه به تلاش‌های مسئولان وزارت جهاد و سازمان بورس، موفقیت چندانی کسب نکرده است.

وی افزود: به همین دلیل در نحوه عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا آسیب شناسی کردیم تا ابزار‌های جدید راه‌‎اندازی شود و صرفا به دنبال تغییر روش سنتی به سیستماتیک نیستیم، همچنین به دنبال ایجاد جذابیت برای خریداران محصولات کشاورزی هستیم.


بیشتر بخوانید:

سلطانی‌نژاد با اشاره به رشد جایگاه محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت: ۱۰ درصد تابلوی فروش بورس کالا مختص محصولات کشاورزی است که رشد خوبی نسبت به سال‌های قبل داشته، اما کافی نیست.

وی گفت: در ماده ۳۲ برنامه ششم توسعه آمده است که به جای روش‌های پر هزینه در بازار کشاورزی باید از بازارهای آینده‌نگر استفاده کرد و این موضوع زمانی محقق خواهد شد که محصولات کشاورزی به سمت نظام یارانه‌ای حرکت نکنند.

مدیرعامل بورس کالا گفت: از تخصیص یارانه به محصولات کشاورزی خیلی خرسند نیستیم، اما شرایط کنونی این موضوع را برای حمایت از معیشت خانوارها ضرورت بخشیده است.

سلطانی‌نژاد از راه‌اندازی قراردادهای آتی اختیار معامله بر روی صندوق‌های کالایی در سال جدید خبر داد و گفت: اوراق حق الامتیاز و اوراق مناقصه محور در بازار فیزیکی در سال ۹۸ راه‌اندازی می‌شود.

قیر همچنان در بورس معامله می‌شود

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی براینکه نوسانات ارزی تا چه حد منجر به توقف نمادهای معامله‌گر شده است، گفت: قطعا مولفه‌های اقتصادی در بازارها تأثیرگذار بوده است و ما نباید همه سال انتظار رشد بالایی از بازارها داشته باشیم، اما نوسانات نرخ ارز نمادی را متوقف نکرده است ولی تأخیر در تصمیمات و انتظار برای تعیین تکلیف نهادهای عرضه کننده نظیر ستاد تنظیم بازار یا وزارتخانه منجر به توقف ساعتی نمادها شده است.

مدیرعامل بورس کالا بیان کرد: عرضه قیر در رینگ معاملات فرآورده‌های نفتی همچنان ادامه داشته و توقفی در آن صورت نگرفته است، اما تصمیمات کنونی هدفمندتر و جدی‌تر خواهد بود. سران سه قوه هم معتقدند بهترین بستر برای عرضه و صادرات فرآورده‌های نفتی، بورس است.

وی با اشاره به افزایش نگرانی‌ها به عرضه سیمان در بورس کالا گفت: فرصت‌های بسیاری برای صادرات سیمان به علت تعدد نهاد تصمیم گیرنده از دست رفته است و ما تمام تلاشمان را برای عرضه سیمان در رده مواد معدنی انجام می‌دهیم.

سلطان‌نژاد در پاسخ به فروش متری مسکن در بورس تصریح کرد: فروش متری در بورس بنا به ثبت سند پیچیده است، اما طرح از طریق بورس کالا ارائه و پروژه ای هم معرفی شده است و اکنون منتظر بررسی‌های بیشتری هستیم.

وی افزود: فروش متری مسکن در کشور با موارد قانونی زیادی روبه‌روست و با کالاهایی که واحد اندازه‌گیری دارند متفاوت است.

مدیرعامل بورس کالا گفت: بورس کالا در تلاش است تا روند معاملات بانکی و خرید و فروش سکه را در سال آینده گسترش دهد. بازار فیزیکی بیشترین تلاش را در عرضه محصولات داشته به‌طوری که در ۱۰ ماهه امسال ۶۶ تن زعفران در معاملات فیزیکی انجام شده است.

افزایش ۶۰ درصدی ارز معاملات بورس کالا

سلطانی نژاد گفت: ارزش کل معاملات از حدود ۱۰۳۵ هزار میلیارد ریال در سال ۹۶ به ۱۶۵۷ هزار میلیارد ریال در دوره ۱۱ ماه امسال رسیده است و ۶۰ درصد افزایش داشته است. بازار فیزیکی بورس کالا نیز با رشد ۷۳ درصدی در ارزش معاملات خود رو به رو شده و به رقم ۷۷۳ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال افزایش یافته است. در بازار قرارداد‌های مشتقه بورس کالای ایران نیز در حالی ۱۴ میلیون و ۶۰۷ هزار قرارداد آتی و آپشن منعقد شده که این تعداد نسبت به دوره مشابه سال قبل از نظر حجم و ارزش معاملات به ترتیب با ۲۸۳ درصد و ۴۱ درصد رشد رو به رو شده که قرارداد‌های آتی بیشترین تاثیر را در افزایش حجم و ارزش معاملات داشته است.

وی ادامه داد: معاملات سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و صندوق سرمایه گذاری به بیش از ۷۰ هزار و ۳۳۹ میلیارد ریال رسیده که با رشد ۶۲۶ درصدی همراه بوده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: محصولات صنعتی و معدنی با ارزش معاملات ۲۸۳ هزار میلیارد ریال سهم ۳۶.۶ درصدی را از معاملات بازار فیزیکی به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست از نظر ارزش معاملات قرار گرفته است. محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی به ترتیب سهم ۳۴.۵ و ۲۵.۱ درصدی را کسب کرده اند و تالار محصولات کشاورزی و بازار فرعی در رتبه‌های بعدی هستند. سهم قرارداد‌های نقدی از ارزش کل معاملات بازار فیزیکی در ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷ با ارزش معاملاتی ۴۷۷ هزار میلیارد ریال ۶۲ درصد بوده و معاملات سلف با سهم ۲۹۶ هزار میلیارد ریالی سهم ۳۸ درصدی را از این متغیر کسب کرده است.

مدیرعامل بورس کالا از تامین مالی ۲۹۵ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریالی گروه‌های کالایی مختلف از طریق معاملات سلف بازار فیزیکی از ابتدای فروردین ماه تا پایان بهمن ماه سال جاری خبر داد و گفت: گروه محصولات صنعتی و معدنی با تامین مالی بیش از ۱۸۲ هزار و ۷۱۹ میلیارد ریالی بیشترین تامین مالی را از این معاملات داشته است.

فروش ۳۶۱ هزار قطعه طلا در بازار گواهی سپرده کالایی

وی تأکید کرد: بیش از ۳۶۱ هزار قطعه سکه طلا، بیش از ۶۴ هزار تن ذرت و ۲۶ تن زعفران در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی مورد معامله قرار گرفته و ارزش معاملات ۱۱ ماهه این بازار به بیش از ۱۷ هزار و ۲۶۱ میلیارد ریال رسیده است.

مدیرعامل بورس کالای تشریح کرد: بازار پتروشیمی بورس کالا بیش از ۴ میلیون و ۲۳۲ هزار تن انواع محصول به ارزشی بیش از ۲۶۶ هزار و ۵۸۲ میلیارد ریال معامله شده که رکورد جدیدی در حجم و ارزش معاملات سالانه محسوب می‌شود. ارزش معاملات بازار محصولات فرآورده‌های نفتی نیز در حالی به رقمی بیش از ۱۹۳ هزار و ۸۸۲ میلیارد ریال رسیده تا رکورد جدیدی در ارزش معاملات این بازار به ثبت برسد.

سلطانی‌نژاد در جمع خبرنگاران به کسب سهم ۴۱ درصدی شرکت بورس کالای ایران از ارزش کل معاملات بازار سرمایه در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷ خبر داد و گفت: رشد ۶۰ درصدی ارزش کل معاملات بورس کالای ایران در ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته از دستاورد‌های قابل توجه بورس کالاست.

مدیرعامل بورس کالا گفت: توسعه گستره جغرافیایی فعالیت بورس کالای ایران در کشور در خصوص اقدامات و نتایج راهبردی تالار‌های مختلف این بورس در سالی است. از مهمترین فعالیت‌های راهبردی در رینگ محصولات کشاورزی می‌توان به مواردی نظیر ایجاد بستر اجرای سیاست خرید توافقی زعفران در بورس کالای ایران، انجام اقدامات لازم در خصوص پذیرش انبار‌های جدید و ایجاد نماد معاملاتی برای آنها، معامله ۲۵ تن زعفران در قالب معاملات گواهی سپرده کالایی و ۶۶ تن زعفران در قالب معاملات بازار فیزیکی اشاره کرد.

مدیرعامل بورس کالای ایران از افزایش ۱۵ درصدی مقدار و ۹۲ درصدی ارزش معاملات محصولات پتروشیمی خبر داد و گفت: طی دوره ۱۱ ماهه امسال افزایش ۱۱۶ درصدی ارزش معاملات فرآورده‌های نفتی در ۱۱ ماهه سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، پیاده‌سازی و استقرار سامانه مدیریت اعضای تعاونی‌ها، مدیریت و تنظیم بازار محصولات پتروشیمی و آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی، صنعتی و نفتی، از مهم‌ترین اقدامات و نتایج به دست آمده امسال بوده است. کنترل کف عرضه و عرضه اولیه محصولات پتروشیمی به صورت روزانه، کنترل اسناد منشاء عرضه‌های قیر و عایق رطوبتی از طریق سامانه ثامن موارد دیگری است که می‌توان در این رابطه به آنها اشاره کرد.

سلطانی‌نژاد افزایش ۵۵ درصدی ارزش معاملات محصولات صنعتی و معدنی در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته را از مهم‌ترین نتایج راهبردی تالار صنعتی و معدنی دانست و در بیان سایر موارد گفت: سهم ۳۶ درصدی معاملات محصولات صنعتی و معدنی از کل ارزش معاملات فیزیکی شرکت بورس کالای ایران در ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷ و سهم ۶۵ درصدی معاملات سلف در حوزه محصولات صنعتی و معدنی طی دوره مذکور نیز از دیگر نتایج محقق شده در این تالار بوده است.

کارنامه ۱۱ ماهه بازار مالی و مشتقه

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص بازار مالی و مشتقه اظهار کرد: در بازار مذکور طی دوره ۱۱ ماهه امسال شاهد رشد ۴۱ درصدی ارزش معاملات قرارداد‌های آتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، پذیرش و راه‌اندازی قرارداد آتی زعفران نگین، افزایش ۳۸ برابری مقدار معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران نسبت به زمان مشابه سال گذشته و افزایش ۴۱ برابری ارزش معاملات صندوق‌های کالایی نسبت به زمان مشابه سال گذشته بودیم. افزایش ۱۶ برابری مقدار معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا نسبت به زمان مشابه سال گذشته، افزایش بیش از ۳ برابری ارزش معاملات سلف موازی استاندارد نسبت به زمان مشابه سال گذشته، پیگیری ایجاد زیرساخت توثیق گواهی سپرده کالایی نیز موارد دیگری است که می‌توان از آن‌ها نام برد.

سلطانی‌نژاد تصریح کرد: در بازار مالی و مشتقه امسال پذیرش مشخصات قرارداد آتی طلای آب شده و ذرت و همچنین انتشار اوراق سلف موازی استاندارد سیمان شرکت‌های سیمان خوزستان، شرق و سپاهان، تیرآهن ۱۴ شرکت ذوب آهن اصفهان و شمش فولاد کاوه جنوب کیش، پلی استایرن پتروشیمی انتخاب و مرغ منجمد شرکت و توسعه صنایع بهپرور جمعاً به ارزش ۸۵۰۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات مهم عملیاتی شده امسال بوده است.

مدیرعامل بورس کالا در ادامه به راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلا، برگزاری آزمون‌های احراز صلاحیت متقاضیان کد مشتقه و برگزاری دوره‌های آموزشی برای ذی‌نفعان بورس کالا و آموزش‌های لازم برای اعطای مجوز‌های جدید به کارگزاری‌ها و تدوین و ویرایش نهایی کتاب طراحی قانون قبض انبار در بازار مالی و مشتقه بورس کالا اشاره کرد.

وی گفت: اجرای سیاست قیمت تضمینی محصول ذرت در استان‌های تعیین شده توسط وزارت جهاد کشاورزی، تدوین و انتشار کتاب بورس‌های کالا و مشتقات در آفریقا و در نهایت تصویب معاملات اختیار معامله زعفران از اقدامات مهم بورس کالا در حوزه بازار مالی و مشتقه بوده است که در این رابطه امروز قرارداد‌های آپشن زعفران نگین در این بازار راه اندازی شده تا به این ترتیب، زنجیره ابزار‌های مالی بورس کالا روی محصول زعفران تکمیل شود.

سلطانی‌نژاد از همکاری با سایر دستگاه‌ها به منظور برقراری اتصال الکترونیک از جمله وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار، قاچاق کالا و ارز، گمرک، ثبت احوال، امور مالیاتی، شرکت سپرده‌گذاری، شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، وزارت صنعت معدن تجارت، شورای عالی مناطق آزاد، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی سخن گفت و ارتقای سامانه معاملات آتی به منظور راه‌اندازی معاملات آتی زعفران و پیاده‌سازی سامانه جدید مدیریت انبار گواهی سپرده کالایی را از مهم‌ترین اقدامات مهم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بورس کالا امسال برشمرد.

تأسیس رینگ بین المللی عرضه زعفران در کیش

مدیرعامل بورس کالا در تشریح سرفصل‌های برنامه سال آینده بورس کالا گفت: در سال آینده توسعه و راه اندازی صندوق‌های کالایی محصولات کشاورزی از جمله صندوق زعفران و راه اندازی قرارداد‌های آتی و اختیار معامله بر روی صندوق‌های کالایی را در برنامه داریم. توسعه اوراق بهادار مبتنی بر کالای جدید از طریق راه اندازی معاملات اوراق خرید دین به عنوان یک ابزار تأمین مالی جدید در بورس کالای ایران و راه اندازی معاملات حق امتیاز از دیگر برنامه‌های سال ۹۸ است. در نظر داریم رینگ بین المللی عرضه زعفران را در کیش تاسیس کنیم در این رینگ امکان معامله به صورت ارزی را برای خریداران خارجی فراهم می‌کند.

مدیرعامل بورس کالای ایران، توسعه در روش‌های معاملاتی و تسویه در بازار فیزیکی با فراهم کردن امکان انجام معاملات تقاضا محور (مبتنی بر مناقصه) و  امکان انجام تسویه چند مرحله‌ای در معاملات از جمله برنامه‌های سال آینده بورس کالا است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار