معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو گفت: در متروی شهر تهران برنامه‌های فرهنگی متناسب با نیاز و سلیقه مسافران اجرا می‌شود.

راه‌اندازی بلیط ویژه مسافران مترو برای حضور در کابین راهبر قطار / آموزش‌های شهروندی، اولویت برنامه‌های مترو استاحسان بیسادی معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که ضرورت اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در ایستگاه‌های مترو چیست و اساساً چرا باید کار فرهنگی در مترو انجام شود؟، اظهار کرد: مترو تهران به عنوان یک سازه اجتماعی و ناوگان حمل و نقل، روزانه حدود ۳ میلیون مسافر را جابجا می‌کند و لازم است نیازهای فرهنگی مسافران را تأمین کند تا آن‌ها بتوانند از برنامه‌های فرهنگی مترو استفاده کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران ادامه داد: بدیهی است که کار فرهنگی در همه شئون زندگی مسافران تأثیر مثبت دارد و به همین منظور برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی در قالب‌های مختلف و به مناسبت‌های گوناگون در متروی شهر تهران اجرا می‌شوند.

وی در پاسخ به سوال که با توجه به طیف گسترده و متنوع مسافران، آیا در اجرای برنامه‌های فرهنگی به نیاز مخاطب توجه شده است، گفت: متروی شهر تهران با طیف گسترده‌ای از مسافر روبرو هست و برنامه‌های معاونت فرهنگی نیز در دوره‌های زمانی مشخص و فراخور نیاز و سلیقه مسافران مورد پایش قرار می‌گیرد.

بیسادی ادامه داد: در ساختار معاونت فرهنگی، مدیریتی با عنوان مطالعات و برنامه‌ریزی داریم که یکی از برنامه‌های اصلی‌ این معاونت رصد و پایش برنامه‌ها در حوزه نیازمندی‌های فرهنگی مسافران مترو است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه، به منظور برخورد با ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی در مترو چه برنامه‌هایی دارید، بیان کرد: با توجه به این نکته که اهم برنامه‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی مترو مسافر محور است، آموزش‌های شهروندی در اولویت برنامه‌های ما است.

وی ادامه داد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی ۱۴ دسته بزرگ از آسیب‌ها را شناسایی و به‌طور منظم در بازه‌های زمانی مختلف در مورد این آسیب‌ها اقدامات لازم در قالب‌های متنوع و چند دوره زمانی به صورت متناوب اجرا شده‌است.

بیسادی در رابطه با رسیدن به وضعیت ایده آل در زمان فعالیت معاونت فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: معاونت فرهنگی متروی شهر تهران یک مجموعه بسیار جوان است و در مقایسه با عمر بیست ساله شرکت بهره‌برداری مترو؛ یک نهال هفت ساله محسوب می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران با بیان اینکه، ۷ سال برای یک مجموعه فرهنگی زمان بسیار کمی است و برای رسیدن به درجه مطلوب زمان بیشتر مورد نیاز است، افزود: برای رسیدن به رشد و تکامل، آزمون و خطا‌هایی باید وجود داشته باشد، ولی این نهال نورس در مسیر تحقق اهداف فرهنگی قرار گرفته و اثرگذاری و اثربخشی مقوله‌های فرهنگی نیاز به صبر و ممارست بسیار دارد تا در طولانی زمان اثرگذار باشد.

وی در پاسخ به این سوال که به عنوان متولی فرهنگی در بزرگترین سازه حمل و نقل شهری با مخاطب خود چگونه تعامل می‌کنید، بیان کرد: ارتباط ما با مخاطب یک ارتباط دوسویه است و با توجه به تنوع بسیار کانال‌های ارتباطی ما در مجموعه معاونت فرهنگی از ابزار‌های متنوعی استفاده می‌کنیم.

بیسادی ادامه داد: علاوه بر سامانه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و تارنمای معاونت فرهنگی داریم، در برخی از برنامه‌ها به صورت میدانی در حین اجرای برنامه‌ها با مخاطبان ارتباط داریم و از این طریق بازخورد زیادی از سوی مخاطبان دریافت کرده‌ایم که به بهبود فعالیت‌های فرهنگی کمک شایانی کرده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران با اشاره به تعاملات سازمان‌های دولتی و مردم نهاد بیان کرد: سازمان و موسسه‌های فرهنگی و مجموعه‌های مردم نهاد از گزینه‌هایی هستند که ما با آغوش باز از همکاری مشترک با آن‌ها استقبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: برگزاری فعالیت مشترک با این مجموعه‌ها در قالب برپایی نمایشگاه، جلسات پرسش و پاسخ و حتی کارگاه‌های آموزشی قابل اجراست و همکاری با این نهاد‌ها علاوه بر ایجاد هم‌افزایی در فضایی مشترک، کمک به قوت برنامه‌های ما در فضای ایستگاه‌های مترو است.

بیسادی در رابطه با برنامه‌های محوری و شاخصی که تاکنون اجرا شده و مورد استقبال قرار گرفته است، بیان کرد: برنامه‌هایی که در معاونت فرهنگی برگزار شده دسته بندی‌های مختلفی دارد، از برنامه‌های ترویجی تا برنامه‌هایی در قالب جشن‌های بزرگ ایستگاهی و برنامه‌های مشاوره‌ای برای مسافران در حوزه‌های مختلف سلامتی و مشاوره‌های حقوقی و دینی که عموماً با استقبال مواجه می‌شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران با اشاره به اینکه برگزاری مشاوره‌های دینی در ماه رمضان یکی از برنامه‌هایی بود که با استقبال زیاد از طرف مردم مواجه شد، بیان کرد: راه‌اندازی سلسله برنامه قطار دانایی برای دانش آموزان هم از جمله برنامه‌هایی بود که مدارس و خانواده دانش آموزان از آن استقبال زیادی داشته اند.

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌هایی به مناسبت بیستمین سالگرد فعالیت مترو دارید، افزود: برنامه‌های ویژه‌ای را از جمله افتتاح دیوارنگاره صد متری در ایستگاه انقلاب و ادامه سلسله جلسات آموزش دانش آموزان و نونهالان در مترو با عنوان قطار دانایی در پایانه‌های ایستگاهی مترو داریم.

بیسادی ادامه داد: همچنین طرحی با عنوان همیاران مترو با همکاری مدارس مقطع ابتدایی شهر تهران آغاز شده است که در این برنامه دانش‌آموزان در گردش آموزشی ضمن آشنایی با بخش‌های مختلف مترو، مفاهیم آموزش‌های شهروندی و نحوه استفاده صحیح از مترو را فرا می‌گیرند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران در پاسخ به این سوال که انعکاس و پوشش برنامه‌های فرهنگی مترو چگونه است و مسافران چگونه از اجرای برنامه‌ها مطلع می‌شوند، افزود: برنامه‌های ما عمومأ از دو طریق دیده می‌شود، بخش اول فعالیت‌هایی است که از طریق روابط عمومی و در اختیار قرار دادن خبر به سایت‌ها و شبکه‌های مجازی و تلویزیونی پخش می‌شود.

وی با اشاره به بخش دوم فعالیت‌ها گفت: بخش دوم نسبت به بخش اول دقت و حجم بیشتری دارد که رسانه‌های مردمی‌است و مخاطبان ما در ایستگاه‌ها در حین اجرای برنامه از برنامه‌های ما تصویر و عکس تهیه می‌کنند و در صفحات مجازی خود منتشر می‌کنند و در واقع مردم رسانه برنامه‌های معاونت فرهنگی می‌شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها: مترو ، شهرداری تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار