به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سلیمان پاک سرشت رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور در برنامه پرسشگر درباره چالشهای آموزش مهارتی کشور با اشاره به غفلتهای گذشته این حوزه، اظهار کرد: آموزشهای رسمی نمیتواند نیازهای جامعه را پاسخ دهد و باید به آموزشهای مهارتی توجه بیشتری شود، البته هنوز الگوی فرهنگی مهارت آموزی در کشور وجود ندارد.
رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور ادامه داد: در بودجه سال ۹۸ به آموزش مهارتی توجه شده است و در این مورد حساسیت وجود دارد، البته باید کیفیت و کمیت کار با همدیگر پیش رود.
وی با اشاره به اینکه حرکت به سوی نظام مهارتی آغاز شده است، گفت: جامعه درباره آموزشهای حوزه مهارتی با چالشهایی مواجه است از جمله آن که در حوزه آموزشهای مهارتی تجهیزات به روز و محتوای آموزشی متناسب وجود ندارد.
پاک سرشت تصریح کرد: برای رفع چالشهای حوزه آموزشهای مهارتی دستگاههای مختلف باید هماهنگی داشته باشند و به همگرایی برون سیستمی برسیم؛ اکنون دستگاههایی مانند وزارت رفاه، آموزش و پرورش، دانشگاهها، سازمان فنی و حرفهای در حوزه مهارتی وارد شدهاند، اما حمایت از این آموزشها را در اتاقهای بازرگانی نداریم.
رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور بیان کرد: نظام جامع آموزش و تربیت مهارتی و فنی و حرفهای اکنون وجود دارد که بعد از ابلاغ باید آیین نامه تنظیم شود، پیشنویس این نظام در سازمان برنامه و بودجه تنظیم شده و اکنون به کمیسیون اجتماعی دولت رفته است که با توجه به زمانبر بودن این موضوع باید منتظر ماند تا روند آن طی شود.
وی ادامه داد: در این نظام احراز گواهی صلاحیت حرفهای مورد توجه است و کمک میکند تا چارچوب مشخصی برای احراز صلاحیت افراد وجود داشته باشد.
پاک سرشت تصریح کرد: برای ارزش دادن به آموزشهای مهارتی باید گواهی مهارتی با مدرک رسمی دانشگاهی قابل معادل سازی باشد و مقرراتی الزام آور داشته باشیم تا افراد غیر از این مسیر نتوانند استخدام شوند.
رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور با اشاره به اینکه در حوزه دانشگاهی قانون کم نداریم، گفت: قانون وجود دارد، اما قانونهای الزامآور برای آموزش مهارتی کم داریم، مثلاً ۹۴ درصد اعتباراتمان در سازمان فنی و حرفهای اعتبارات پرسنلی است و ۶۰۰ مرکز با ۶ درصد بودجه باید متناسب با بازار کار عمل کنند.
انتهای پیام/