آبادان و خرمشهر دارای سوغاتی‌های فراوانی هستند که برای مسافران بسیار جذاب هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،آبادان و خرمشهر دو  از شهرهای جنوبی استان خوزستان است که با وجود اماکن مختلف اعم از تفریحی، زیارتی، دفاع مقدس، طبیعی، تاریخی و فرهنگی وصنایع دستی، سوغات و به خصوص مهمان نوازی  و مردم خونگرم ، این دوشهر به یکی از جذابترین شهرهای ایران تبدیل شده اند که باعث شده هرساله جمعیت فراوانی از اقصی نقاط کشور روانه این دو شهر می شوند به همین دلیل معرفی سوغاتی و صنایع آبادان و خرمشهرلازم و ضروری است .

سوغاتی های رنگارنگ آبادان و خرمشهر در انتظار گردشگران

این سوغاتی ها می تواند شامل صنایع دستی، انواع و اقسام خوراکی ها و غذاهای محلی و بومی منطقه باشند؛ سوغاتی هایی که در بسیاری از مواقع با استقبال مسافران روبرو شده است.

خرما:

خرما یکی از مهم‌ترین واصلی‌ترین سوغاتی شهرهای جنوبی کشور به‌ویژه آبادان است، خرما انواع مختلفی دارد و در هر ناحیه‌ای شکل خاصی از آن کاشت و برداشت می‌شود،از انواع خرماهایی که در آبادان کاشت می‌شود، می‌توان به خرما عمران، برحی، کنار، بریم و زاهدی اشاره کرد.

در منطقه‌ای که خرما به‌عنوان محصول اصلی استفاده می‌شود، بدون شک فرآورده‌هایی نظیر حلوای خرما، شیره خرما یا نان خرما هم تهیه می‌شود.

منصوری کارشناس تغذیه درآبادان در زمینه فواید مصرف خرما در گفتگوبا خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،گفت: این میوه به خاطر داشتن منیزم ضد سرطان بوده همچنین برای شنوایی ، بینایی ، درد کمر ، درد مفاصل ، درمان سینه و ریه مفید است .

وی  با بیان اینکه  مصرف خرما برای کودکان و نوجوانان بسیار توصیه می شودافزود: این میوه برای افرادی که از کمبود آهن رنج می برند، می تواند به عنوان یک میان وعده بسیار با اهمیت مصرف شود.

سوغاتی های رنگارنگ آبادان و خرمشهر در انتظار گردشگران

ادویه جات معروف ترین سوغات آبادان

در میان سوغات آبادان، شاید ادویه بیشتر از سایر ارمغان های این شهر توجهات را به خود جلب کرده است، اصولا مردم آبادان با توجه به طبع جنوبی و دریایی خود و نوع غذاهایی که خاص این مناطق است علاقه فراوانی به مصرف ادویه جات به ویژه ادویه جات تند هندی و پاکستانی دارند که شامل ادویه کاری هندی، زردچوبه، ادویه کاری خورشتی، ادویه کاری مرغ و ماهی، ادویه ترشی و ... می شود،البته یک  نوع فلفل خاص به نام «پاپریکا» نیز در این منطقه طرفدار دارد، در بازار آبادان، ادویه های تازه که به وسیله لنج از هندوستان آورده می شود با قیمت مناسب به فروش می رسد.

یکی از مسافران کاروان های راهیان نور در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،با اشاره به سوغاتی های آبادان گفت:به طورحتم ادویه یکی از سوغاتی هایی است که هرساله با سفربه این شهرستان در سبدخرید من جادارد زیرا غذاهارا خوش طعم میکنند وطعم خاصی به آنها میدهند.

سوغاتی های رنگارنگ آبادان و خرمشهر در انتظار گردشگران

در آبادان علاوه بر سوغاتی این شهر میتوان به غذاهای محلی شان اشاره کرد.

در شهرستان آبادان غذاهای مخصوصی طبخ می شود که در کشور با نام غذاهای آبادان شناخته شده اند، قلیه ماهی غذای خورشتی است که از ماهی، سبزی، سیر، پیاز و ادویه جات مخصوص تشکیل می شود و آن را به شیوه ای شبیه قرمه سبزی طبخ می کنند.

دال عدس هم غذایی است که در آن علاوه بر عدس قرمز از سیر، سیب زمینی و ادویه جات استفاده می شود این غذا به همراه پلو مورد استفاده قرار می گیرد.

فلافل هم نوعی غذای خشک است که مربوط به کشور لبنان بوده اما در ایران به نام آبادان شناخته شده است.

عمده ماده اولیه این خوراک از نخود پخته چرخ کرده است که با خمیر نان باگت، پیاز و ادویه جات مخلوط سرخ و در بازار به صورت ساندویچ عرضه می شود.

ماهی صبور از جمله ماهی های بسیار چرب و دارای تیغ ریز فراوان است که باید آن را حتما در تنور و یا فر پخت، برای تهیه مواد درون شکم ماهی از کمی سبزی گشنیز و شنبلیله (زیادی آن باعث تلخی مواد می شود)، سیر، پیاز، تمرهندی و فلفل قرمز که پیشتر با هم مخلوط کرده ایم، استفاده می شود.

سوغاتی های رنگارنگ آبادان و خرمشهر در انتظار گردشگران

یکی از شهروندان آبادانی گفت:غیرممکن است کسی به آبادان و خرمشهر سفر کند وماهی را در سبد غذایی خود جای ندهد.

خورشت بامیه یک غذای عربی است که در فرهنگ غذایی آبادان جایگاه خاصی دارد ، برای تهیه آن، دمباله بامیه را طوری قطع می کنند که مایع لزج بامیه خارج نشود، به غیر از بامیه مابقی مواد تشکیل دهنده شبیه خورشت بادمجان است که بایستی مهیا شود.

رنگینک یک شیرینی خانگی است که آن را با رطب مرغوب و خرما تهیه می کنند و معمولا در هیچ فروشگاه و قنادی عرضه نمی شود. آرد سفید تفت داده شده در روغن، دارچین، خاک قند و رطب مواد تشکیل دهنده ی این غذا هستند.

از دیگر سوغاتی های مردم آبادان می توان به صنایع دستی اشاره کرد.

رايج ترين و پر استفاده ترين صنايع دستی آبادان، جاروهايی است که به وسيله برگ درخت خرما (سعف) بافته می شود.

صنايع دستی ديگر آبادان، حصير، کلاه آفتابی، سفره، بادبزن، سبد نان و خورجين خرما است که اينها نيز از برگ درخت خرما درست می شوند.

همچنين ليف و خوشه (پنک) درخت خرما برای ساختن طناب، قفس يا تورماهيگيری ، زنبيل های بزرگ حمل خرما و بالابر درخت خرما (فروند) مورد استفاده قرار می گيرد.

سوغاتی های رنگارنگ آبادان و خرمشهر در انتظار گردشگران

جمال عامری نسب سرپرست اداره میراث فرهنگی آبادان درگفتگوبا خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،حصیربافی ،معرق چوب، معرق چرم، چرم دوزی ،لنج سازی(گلاف) ،توربافی  ،گلیم بافی ، نقاشی روی سفال ، سفالگری ،غلاب بافی ، جواهر تراشی ، حصیر تلفیقی را از رشته های در حال آموزش این شهرستان برشمرد.

وی با بیان اینکه در این شهرستان سه بازراچه صنایع دستی وجود داردکه شامل بازارچه صنایع دستی آبادان، بازارچه صنایع دستی اروندکنار و کلاس‌های آموزشی که در موزه آبادان دایر میشود افزود:سالانه ۲۵۰ نفر آموزش صنایع دستی میبینند.

سرپرست اداره  میراث فرهنگی همچنین گفت: صنایع دستی آبادان به کشورهای حاشیه ی خلیج فارس و حتی به مقدار کمی اروپا هم صادر میشود .

جمال عامری نسب رییس میراث فرهنگی افزود: سال گذشته یک میلیون چهارصد هزار گردشگر ومسافربه آبادان و خرمشهر سفر کردند واز دیدنی ها این شهر بهره بردند و سوغاتی ها آبادان وخرمشهر مورد توجه آنها قرارگرفت.

خرمشهر یکی دیگر از شهرهای جنوبی کشور که در سفرهای نوروزی با استقبال بسیار مردم و کاروان های راهیان نور روبرو می شود .

خرمشهر نیز دارای سوغاتی‌های فراوانی است که در چند مورد با این شهر هم‌جوارش مشترک است مانند خرما و ماهی که در این دو شهر طرفدار بسیاری دارد.

کلوچه خرمایی در خرمشهر

در خرمشهر کلوچه خرمایی از بارزترین سوغاتی‌های این دیار است، کلوچه ایی که از خوش‌طعم‌ترین سوغات‌های استان خوزستان و حتی جنوب و جنوب غرب کشور از آن یاد می‌شود.

این کلوچه بومی یکی از شیرینی‌های مخصوص و محلی مردم خرمشهر است که با استفاده از خرما، آرد درجه یک و همچنین کنجد تهیه می‌شود .

انتهای پیام/ د

گزارش از هدی دریس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.