نمکی با بیان اینکه چرایی اجرایی نشدن پرونده الکترونیک را کالبد شکافی نمی‌کنم، گفت: نباید بگذاریم حق بیماران پایمال شود.

چرایی اجرایی نشدن پرونده الکترونیک را کالبد شکافی نمی‌کنم/ نباید بگذاریم حق بیماران پایمال شود/ حق ندارید سفیران بی ادب بیمه را به مطب پزشکان بفرستیدبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مراسم رونمایی از سامانه نسخه نویسی الکترونیکی در ٣١ استان که امروز برگزار شد، اظهار کرد: من در زمینه توسعه و راه‌های دستیابی به توسعه یافتگی تحقیق کرده ام و یکی از راه‌های الگوی توسعه، الگوی کشور‌های جنوب شرق آسیاست که اولین عامل توسعه وفاق ملی نخبگان سیاسی بوده است و دومین موضوعی که به عنوان علت توسعه نام می‌برند شفافیت اقتصادی است و یکی از راه‌های آن شفافیت دولت الکترونیک است و دیگری اینکه دولت روابط خود با مردم و جهان را مشخص کند و به جای دوست و دشمن به شریک و رقیب اندیشید.

وی ادامه داد: بحث پرونده الکترونیک سلامت در برنامه پنجم و ششم توسعه آمده است و با تقدیر از زحمات وزرای قبلی وزارت بهداشت، این حوزه به شدت مغفول مانده است، اما به بیان علت آن نمی‌پردازم و کالبد شکافی نمی‌کنم چرا که از تاختن به گذشتگان اعتقادی ندارم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه اتوبان ورود به نسخه‌نویسی الکترونیک، سیستم ارجاع، پزشک خانواده و اجرای راهنماهای بالینی، پرونده الکترونیک سلامت است، گفت: با نسخه‌نویسی الکترونیک، پرونده الکترونیک سلامت نخواهیم داشت و باید بدانید که نسخه‌نویسی الکترونیک یک حرکت جزیره‌ای است که در دل پرونده الکترونیک سلامت جایگاه پیدا می‌کند.

نمکی تصریح کرد: به هرحال ما برای ایجاد این زیرساخت‌ها در نظام سلامت که جزئی از تکالیف قانونی‌ ما محسوب می‌شود، اقدام می‌کنیم و پرونده الکترونیک سلامت نیز بخشی از نسخه‌نویسی الکترونیک است و باید اجرای آن را دنبال کنیم.

نسخه نویسی الکترونیک از دور ریختن داروها جلوگیری می‌کند

وزیر بهداشت اظهار کرد: با نسخه نویسی الکترونیکی مقدار زیادی از هزینه‌های القایی نظام سلامت را می‌توانیم مدیریت کنیم و هویت گیرنده و ارائه کننده خدمت راحت‌تر مشخص می‌شود؛ همچنین چرخش خدمت و نوع خدمت در نظام سلامت را عریان‌تر خواهد کرد افزون بر این نسخه نویسی الکترونیک از دور ریختن داروها جلوگیری می‌کند و باید توجه داشت که در کشورهای پیشرفته سهم دارو ٠.۶ تا ٠.٨ درصد از درآمد ناخالص ملی بوده اما در کشور ما این رقم ١.٣ درصد بوده و باز هم می‌گوییم که این مقدار کم است.

نمکی با بیان اینکه باید برای اجرای پرونده الکترونیک سلامت، گیوه‌ها را ورکشیم، بیان کرد: باید پرونده الکترونیک سلامت را نهادینه کنیم؛ قول داده‌ام تا در بهار آینده زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن ایجاد شود چرا که ایجاد پرونده الکترونیک سلامت از وظایفی است که باید آن را دنبال کنیم.

نباید اجازه دهیم حق بیمار پایمال شود

وزیر بهداشت اظهار کرد: در عین حال رسیدگی به امور مردم اولین وظیفه ماست و نباید بگذاریم که حق بیمار پایمال شود، بنابراین معاونین درمان باید نظارت‌شان را قوی کنند و بیمار نیز نباید در سیستم بهداشت و درمان مورد بی‌مهری قرار گیرد.

کسانی که به جامعه پزشکی بی‌حرمتی کنند تاوان آن را خواهند داد

وزیر بهداشت اظهار کرد: البته باید توجه داشت راهکار حفظ حرمت بیماران، بی‌حرمتی به همکارانمان در جامعه پزشکی نیست و در بیمه حق ندارید سفیران بی ادب به مطب پزشکان بفرستید و کسانی که به جامعه پزشکی بی حرمتی کنند تاوان آن را خواهند داد.

وی افزود: به هرحال ما همکارانی داریم که به مردم جفا می‌کنند، اما همکارانی هم داریم که در دورترین نقاط مملکت به مردم رایگان خدمت می‌کنندو به نظر من لباس سفید پزشکی حکم لباس احرام را دارد؛ بنابراین ضمن ایستادگی بر حقوق بیماران و همراهان بیماران در مراکز دولتی، خصوصی و نیمه دولتی نباید حرمت جامعه پزشکی را بشکنیم.

وزیر بهداشت همچنین ادامه داد: به آقای دکتر ظفرقندی هم عرض کردم که ما در درون حرفه باید راهکار تعدیل تخلف‌های پزشکی را دنبال کنیم و اگر لکه‌ کوچکی بر دامان پاکیزه پزشکی است، خودمان آنها را پاک می‌کنیم و غریبه را به درون‌ خودمان راه ندهیم و بنابراین ما دو وظیفه داریم؛ یکی توجه به حقوق بیماران و دیگری برطرف کردن تخلف ضمن حفظ حرمت جامعه پزشکی است، به قول سعدی اقوام روزگار به اخلاق زنده است قومی که گشت فاقد اخلاق مردنی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.