دشت آزادگان، از جمله شهرستان های استان خوزستان است که با وجود تالاب ها و جاذبه های گردشگری، برای گذران روزهای بهاری و تعطیلات نوروز مناسب است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دشت آزادگان با مرکزیت شهر دشت آزادگان (سوسنگرد) در غرب استان خوزستان واقع شده و از شمال به شهرستان شوش و استان ایلام، از جنوب غرب به کشور عراق و از شرق به شهرستان اهواز محدود می‌شود. ‏

شهر سوسنگرد مرکز شهرستان دشت آزادگان و مهم‌ترین شهر آن است، فاصله شهر سوسنگرد تا اهواز ۵۵ و تا بستان ۲۸ کیلومتر است، رودخانه کرخه از شمال آن می‌گذرد و شعبه‌ای از کرخه نیز از داخل شهر عبور کرده و در غرب و جنوب غربی شهر ۲ رود سابله و مالکیه از آن منشعب می‌شوند.

دشت آزادگان، سرزمین آب و آفتاب

براساس تقسیمات کشوری، در شهرستان دشت آزادگان ۴ شهر وجود دارد که سوسنگرد مرکز شهرستان دشت آزادگان بوده و شهر‌های کوت سیدنعیم، ابوحمیظه و بستان در این شهرستان قرار دارند.

علی عبیاوی، مدیر اداره میراث فرهنگی دشت آزادگان در گفتگو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در متون کهن عربی، فارسی، یونانی و سریانی از دشت آزادگان با نام‌های: «کرخ میسان»، «کرخ میشان»، «فرات میشان»، «ایالت میسن» یا «میسان» و «میشان» یاد شده است، این سرزمین در روزگار هخامنشیان آباد بوده، چنان که از رود کرخه به عنوان زندگی بخش این سرزمین یاد کرده اند.

وی افزود: این منطقه در قرون وسطی، «ولایت هویزه» و در دوره‌های قاجاریه و اوایل سلطنت رضاخان پهلوی «بنی طرف» و «خفاجیه» نام داشت. در سال ۱۳۱۴ شمسی هم بنا به تصویب هیأت وزیران، به واسطه وجود احشام و مراتع سرسبز در این ناحیه "دشت میشان" نام گرفت و بعد از جنگ تحمیلی، نام آن به دشت آزادگان تغییر یافت.

دشت آزادگان، سرزمین آب و آفتاب

عبیاوی بیان داشت: دشت آزادگان از نخستین مناطق ایران بود که در جنگ تحمیلی به اشغال نیرو‌های بعث عراق در آمد و در زمان جنگ، ارتش عراق ۳ بار برای تصرف سوسنگرد تلاش کرد که با مقاومت شدید مردم مواجه گردید و در ۲۶ آبان ۱۳۵۹ از دست رژیم بعثی عراق آزاد شد.

از تاریخچه شهرستان دشت آزادگان که بگذریم، نوبت به جاذبه‌های گردشگری این شهرستان می‌رسد که در ادامه می‌خوانیم.

چشم نوازی گل‌های شب بو در بهارستان

مدیر اداره میراث فرهنگی دشت آزادگان گفت: در روستای شریعتی سیدعباس از توابع این شهرستان، مکانی به نام بهارستان به مساحت ۳ هکتار وجود دارد که در این بهارستان انواع گل‌های شب بو به رنگ‌های مختلف کاشته و هر سال اسفندماه که این گل‌ها شکوفا می‌شوند به مناطق مختلف صادر می‌گردد، ضمن اینکه گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از این بهارستان به این منطقه سفر می‌کنند.

دشت آزادگان، سرزمین آب و آفتاب

جنگل عفلوگ، قلب سبز دشت آزادگان

این مقام مسئول اذعان داشت: جنگل عفلوگ، مکانی سرسبز در ۱۸ کیلومتری و شمال شهر سوسنگرد قرار است که به دلیل تلاقی طبیعت ماسه‌ای و جنگلی، مکانی مناسب برای استراحت و گذران لحظاتی خوش در هوای بهاری است.

وی تصریح کرد: پارک مرکزی شهر سوسنگرد از دیگر جاذبه‌های گردشگری تفریحی این شهرستان محسوب می‌شود که به صورت طرح یک گل سوسن احداث شده و از پارک‌های بزرگ استان محسوب می‌شود.

دشت آزادگان، سرزمین آب و آفتاب

علی عبیاوی اظهار داشت: رستوران سنتی داخل پارک شهر سوسنگرد با انواع غذا‌های محلی و ستنی و همچنین چای و قهوه رایگان از گردشگران پذیرایی می‌کنند.

وی بیان کرد: پارک ساحلی رودخانه کرخه شهدای بوالش در حاشیه رودخانه کرخه شهر سوسنگرد واقع شده و با داشتن آلاچیق‌های رو به ساحل زیبای رودخانه کرخه، مکانی زیبا و دیدنی برای دورهمی خانواده‌ها است.

مضیف عربی دحیماویه، مکانی ساخته شده از نِی

عبیاوی تصریح کرد: در دشت آزادگان خوزستان، در میانه راه سوسنگرد به بستان در روستای دحیماویه، بنایی متفاوت و با شکوه از نِی ساخته شده که به آن ((مضیف)) می‌گویند، مضیف دحیماویه با طول ۱۱ متر و عرض ۳.۵ متر و ارتفاع ۴ متر ساخته شده است که مردم خونگرم عرب خوزستان از مهمانان و گردشگران پذیرایی می‌کنند و مکانی مناسب برای استراحت به شمار می‌رود.

دشت آزادگان، سرزمین آب و آفتاب

دشت آزادگان، سرزمین آب و آفتاب

مرقد سیدفرج موسوی، تجربه گردشگری مذهبی و زیارتی

جابر جادری، استاد تاریخ و محقق دانشگاه در گفتگو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: سید فرج موسوی، فرزند سید خفی از سادات متدین و معروف شهرستان دشت آزادگان است که در روستای نعمه زندگی می‌کرد و کرامات زیادی دارد. ضریح مطهر این سید بزرگوار سال ۱۳۴۰ احداث و در سال ۱۳۷۵ تجدید بنا شد که محل آن کوی مشروطه شهر سوسنگرد است.

مزار شهدای سوسنگرد، قطعه‌ای از بهشت

وی در ادامه افزود: مزار شهدای سوسنگرد قطعه‌ای از بهشت است که در دیار عزم و حماسه و ایثار و مقاومت و شهادت سوسنگرد قهرمان متجلی شده، مزاری که مردان دلاور و زنان غیرتمند شهر سوسنگرد را حلقه وصلی بین زمین و آسمان در دل خود جانمایی کرده است.

دشت آزادگان، سرزمین آب و آفتاب

جادری در ادامه به یادمان شهید سبهانی در این شهرستان اشاره کرد و اذعان داشت: شهید محمدرضا سبهانی از شهدای ژاندرمری و اهالی بومی سوسنگرد که ۶ مهرماه ۱۳۵۹ هنگامی که نیرو‌های بعثی عراق قصد عبور از رودخانه کرخه و محاصره شهر سوسنگرد و منطقه خزعلیه داشتند، با عده‌ای از اهالی بومی در برابر متجاوزان دلیرانه ایستادگی و مقاومت کردند و پس از مجروح شدن به دست نیرو‌های بعثی به اسارت درآمد و پس از شکنجه، جسم وی را آتش زدند، و هم اکنون پیکر مطهر این شهید در همان نقطه (خزعلیه) دفن شده و اکنون به عنوان نماد مقاومت مردمی سوسنگرد، زیارتگاه گردشگران است.

دهلاویه، نماد ایستادگی و مقاومت

این استاد تاریخ و محقق دانشگاه اظهار کرد: دهلاویه روستایی در جنوب شرقی بستان و جنوب رود سابله است که در ضلع شمالی جاده بستان-سوسنگرد قرار دارد و فاصله آن تا سوسنگرد ۱۱ کیلومتر و تا بستان ۱۵ کیلومتر است.

دشت آزادگان، سرزمین آب و آفتاب

وی بیان داشت: یادمان شهید چمران در سال ۱۳۷۴ در ۴۰۰ متری غرب روستا در مساحتی بالغ بر ۴۴۰ مترمربع ساخته شد و دارای ردیف پلکانی به یک برج به صورت چهارگوشه با کاشی‌هایی در داخل آن که فرازی از سخنان گوهربار امام خمینی (ره) بر روی آن منقش شده است. این یادمان دارای یک کتابخانه و نمایشگاه از تصاویر و اسناد دوران کودکی، نوجوانی و جوانی و مبارزات شهید چمران در جبهه لبنان است و مقام معظم رهبری در ۵ فروردین سال ۱۳۸۵ با حضور در مشهد شهید چمران و مزار شهید گمنام، رنگ و بوی تازه‌ای به این مکان دادند.

بیمارستان صحرایی امام حسن مجتبی (ع)، پلی برای سفر به روز‌های جنگ

جابر جادری اذعان داشت: بیمارستان صحرایی امام حسن مجتبی (ع) یکی از بیمارستان‌های بزرگ صحرایی است که در سال ۱۳۶۶ توسط قرارگاه خاتم الانبیاء احداث شد. این بیمارستان در ۷ کیلومتری جنوب شرقی شهر بستان و در شرق جاده بستان- سوسنگرد و در نزدیکی پل سابله قرار دارد که زمان جنگ مجروحان مناطق فکه و چذابه و جزایرمجنون به آن منتقل می‌شدند.

پس از گشت و گذار در شهر سوسنگرد، سفر به شهر بستان، از توابع سوسنگرد خاطرات بیادماندنی را در دفتر خاطرات ثبت می‌کند. در ادامه این گزارش با جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تفریحی و زیارتی بستان آشنا می‌شویم.

جنگل ام الدبس، یکی از زیباترین جنگل‌های ایران

وی اظهار کرد: جنگل ام الدبس در ۵ کیلومتری بستان، یکی از زیباترین جنگل‌های ایران به شمار می‌رود که جذابیت زیادی برای گردشگران دارد. تپه‌های شنی و جنگلی ام الدبس، حدفاصل مزارع کشاورزی شمال رودخانه کرخه بستان و جنوب کوه‌های میشداغ واقع شده و از شرق به تپه ماهور‌های چذابه منتهی می‌شود.

دشت آزادگان، سرزمین آب و آفتاب

قدم زدن بر ماسه‌ها را بر تپه‌های الله اکبر تجربه کنید

جادری بیان داشت: تپه‌های الله اکبر، تپه‌های ماسه‌ای هستند که در شمال سوسنگرد قرار دارند که بعد از ارتفاعات میشداغ، بلندترین برجستگی در منطقه محسوب می‌شوند، ضمن اینکه این تپه ها، بهترین تفریحگاه برای موتورسواران و مسابقات رالی در استان خوزستان هستند.

دشت آزادگان، سرزمین آب و آفتاب

منطقه حفاظت شده میشداغ، نمایی از زندگی گونه‌های جاندار زمینی و آسمانی

استاد تاریخ و محقق دانشگاه در خصوص منطقه حفاظت شده میشداغ گفت: ارتفاعات میشداغ در ۱۲ کیلومتری مسیر بستان-عبدالخان و در غرب رودخانه کرخه قرار دارد. پوشش متنوع گیاهان بومی و عمدتا نیزارها، کهورک، رملیک و گونه‌های حیات وحش از آهوی نادر ریم میشداغ، تیهو، درنا، عقاب، جغدکوچک، بزمجه بیابانی، مار افعی شاخدار عربی، قوچ و میش، بزکوهی، سمور و بسیاری دیگر که آسمان و زمین این منطقه را با رنگ خود زنده نگه می‌دارد.

به گفته جابر جادری، آهوی منطقه حفاظت شده میشداغ دشت آزادگان، از جمله گونه‌های خاص و در معرض انقراض و تنها گونه آهویی است که در زیستگاه خود به صورت طبیعی و آزاد زندگی می‌کند که نشانه این غزال ۲ حفره بزرگ روی صورت یا اصطلاحا (چال روی گونه) است.

دشت آزادگان، سرزمین آب و آفتاب

وی درخصوص منطقه جنگلی نبعه تصریح کرد: این جنگل سرسبز در ۱۰ کیلومتری مسیر بستان - چذابه قرار دارد و به لحاظ داشتن جنگل‌های متنوع ساقه بلند و فضای سبز و تپه‌های شنی از مناظر زیبا و دیدنی بخش بستان محسوب می‌شود و هر هفته مورد بازدید خانواده‌ها از دشت آزادگان، هویزه و دیگر شهر‌های مختلف استان خوزستان قرار می‌گیرد و مکانی مناسب برای تجربه اسب سواری است.

یادمان شهدای گمنام چذابه، یادگار رزمندگان گلگون کفن

جادری در تشریح یادمان شهدای چذابه اذعان داشت: این یادمان در محل تنگه چذابه و در غرب جاده فکه - بستان قرار دارد که در جریان عملیات خیبر نیز به منظور فریب دشمن عملیات ایذایی والفجر ۶ در تنگه چذابه و دشت چیلان صورت گرفت. البته متاسفانه قریب به ۴۰۰ نفر از رزمندگان در این عملیات مفقودالاثر شدند.

دشت آزادگان، سرزمین آب و آفتاب

در شهرستان دشت آزادگان هم می‌توان صفحاتی از کتاب دلاوری‌های رزمندگان اسلام در دوران ۸ سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی را ورق زد، هم می‌توان ساعاتی را در دامان سبز طبیعت دست نخورده آن گذراند. با سفر به این شهر، خاطراتی به یادماندنی را در نوروز ۹۸ برای خود ثبت کنید.

دشت آزادگان، سرزمین آب و آفتاب

 

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/

برچسب ها: نوروز ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار