مشاور معاون وزیر بهداشت گفت: تا سال ۲۰۱۳، مخاطرات طبیعی ۴۰ میلیون ایرانی را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمد اسماعیل مطلق، مشاور معاون وزیر بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا در یازدهمین جلسه شورای سلامت خوزستان که در محل استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به وضعیت بروز حوادث طبیعی در کشور اظهار داشت: مطالعات انجام‌شده از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۰ نشان می‌دهد که طی این سال ها، ۴۰ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیون نفری کشور تحت تأثیر مخاطرات قرار گرفته اند.

وی بیان داشت: وضعیت ایران از نظر مخاطرات شامل؛ ۶۱ درصد سیل، ۲۸ درصد زلزله، ۳ درصد طوفان و ۳ درصد باقیمانده رانش زمین و سایر موارد است.

مطلق تصریح کرد: همچنین وضعیت مرگ‌ومیر ناشی از بلایا و سطح ایمنی ایران ۸ از ۱۰ است به این معنا که ۸۰ درصد افرادی که در موقعیت وقوع بلایای طبیعی قرار می‌گیرند جان خود را از دست می‌دهند.

مشاور معاون وزیر بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا با بیان اینکه برخی از برنامه‌ریزی‌ها برای مقابله با حوادث طبیعی هزینه‌بر نیستند، اذعان داشت: با ارائه آموزش‌های لازم به کارکنان دستگاه‌ها و همچنین اطلاع‌رسانی به مردم در چگونگی نحوه مقابله و واکنش نسبت به بلایای طبیعی می‌توان حجم چشمگیری از آمار مرگ‌ومیر ناشی از این حوادث را کاهش داد و از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ وضعیت بهداشت و درمان افراد آسیب‌دیده سیستان و بلوچستان و کرمان در بدترین شرایط قرار داشته و استان‌هایی مانند خوزستان و تهران وضعیت نسبتاً خوبی دارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در استان‌های ما برنامه‌ای برای مقابله باسیل وجود ندارد، بیان کرد: ۲۹ شکل مختلف مخاطره در ۱۱ ماهه گذشته سال ۹۷ در کشور ثبت‌شده که تعداد ۱۵ هزار و ۲۷۹ مخاطره را به وجود آورده و تقریباً روزی ۴ مخاطره قابل پیش‌بینی در کشور روی‌داده است.

وی اذعان داشت: در حال حاضر بیش‌ترین میزان حوادث منجر به مرگ در کشور ابتدا شامل مسمومیت با گاز co۲، تصادفات، مسمومیت غذایی و سپس الکل است.

محمداسماعیل مطلق با اشاره به برخی موارد بهداشتی به منظور جلوگیری از بیماری مسافران نوروزی، گفت: اکیپ‌های بهداشتی لازم است با توجه به برخی موارد مانند توجه به بهداشت فردی و آموزش‌های لازم به افراد، پیش‌بینی گروه‌های نظارتی محسوس و نامحسوس، نظارت شدید بر پایدار بودن کلر آب مصرفی، نظارت و بازرسی تیم بهداشت محیط بر محل اسکان، نظارت و بازرسی بر فرآیند تهیه و توزیع غذا در کلیه مکان‌ها و نظارت متمرکز بر آن‌ها، نظارت بر دفع فاضلاب و سرویس‌های بهداشتی و گندزدایی، به مسافران نوروزی خدمات‌رسانی کنند.

مشاور معاون وزیر بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا اظهار داشت: نظارت بر فروش یخ و آب، نظارت بر جمع‌آوری زباله توسط شهرداری‌ها و همچنین جلوگیری از فعالیت دوره گردان و دست‌فروشان با همکاری نیرو‌های انتظامی و شهرداری باید در دستور کار فعالیت‌های بهداشتی در ایام نوروز باشد. به مسافران نوروزی توصیه می‌کنیم به‌منظور جلوگیری از بیماری‌ها برخی دارو‌های ضروری برای بیماری‌های مزمن مانند فشارخون، بیماری‌های قلبی و دیابت را با خود به همراه داشته باشند.

انتهای پیام/ گ

بلایای طبیعی در کمین ایرانیان

برچسب ها: سلامت ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.