نمکی گفت: ارز مورد نیاز برای دارو و تجهیزات پزشکی تا پایان بهار ۹۸ تامین شده است و نگرانی نداریم.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: توسعه یافتگی در کشوری اتفاق نمی‌افتد مگر آنکه رسانه‌های مطالبه گر و مسئولان پاسخگو وجود داشته باشند؛ مطبوعات و رسانه‌ها باید توسعه یافته باشند تا با وفاق ملی مسائل را پیش ببرند.

دستاوردهای پزشکی ایران؛ جایگاه اول کشور‌های مدیترانه شرقی

وی افزود: ما دوران موفقی داشتیم و در دستاورد‌های پزشکی بسیار موفق عمل کردیم و رتبه اول بین کشور‌های مدیترانه شرقی را کسب کرده‌ایم.
 
وی ادامه داد: کار‌های مهمی در وزارت بهداشت انجام داده‌ایم و در زمینه آموزش همگانی درباره بیماری غیر واگیر خوشبختانه اقدامات خوبی انجام شده است.

وی افزود: در زمینه مراقبت‌های قبل از بارداری، حین زایمان و بعد از آن و در راستای مراقبت از مادر و کودک کار‌های خوبی به وسیله وزارت بهداشت در سطح کشور انجام شده است و من معتقدم که در تبیین شیوه‌ها مردم  و رسانه‌ها نقش موثری دارند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سال ۹۸ سال پر تلاطم به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه است، افزود: با تمهیدات در نظر گرفته شده دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مردم تامین و ارز لازم برای این کار در نظر گرفته شده است و من هر روز بابت ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات موردنیاز  با مسئولان ذیربط و رئیس بانک مرکزی جلساتی را برگزار کرده‌ام.

مکانیزم‌هایی برای دور زدن تحریم طراحی کردیم

وی افزود: ارز مورد نیاز برای دارو و تجهیزات پزشکی تا پایان بهار ۹۸ تامین شده است و نگرانی خاصی در این زمینه نیست؛ البته وزارت بهداشت مکانیزم‌هایی را جهت دور زدن تحریم‌ها طراحی کرده و باز هم می‌گویم هیچ نگرانی درباره تجهیزات پزشکی اساسی و دارو مورد نیاز مردم تا پایان سال ۹۸ نداریم.

ارز دارو  در سال آینده ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شود

نمکی گفت: ارز دارو بر مبنای ۴۲۰۰ تومانی محاسبه شده است، تنها یک افزایش سنواتی مطابق سال‌های گذشته بین ۱۰ تا ۱۵ درصد داریم و تمام سعیمان را می‌کنیم تا به بیماران فشار وارد نشود.

وی درباره پالایشگاه پتروشیمی گفت: پرونده پالایشگاه قبل از ورود من به وزارت بهداشت باز بود و من دستور رسیدگی مجدد به این پرونده را داده‌ام،  زمانی که خودم در سازمان برنامه و بودجه بودم یکی از ارکان رسیدگی به این جریان محسوب می‌شدم.
 
نمکی افزود: بنای ما اجرای قانون و عدالت است؛ قصد نداریم چیزی که حقمان نیست را به دست آوریم یا مسئله‌ای که حق وزارت بهداشت است را از دست بدهیم که در این خصوص آقای تقوی را مسئول رسیدگی به این کار کرده‌ام.

تمرکز وزارت بهداشت بر استقرار پرونده الکترونیک سلامت

وی افزود: پرونده الکترونیک سلامت، نظام ارجاع و پزشک خانواده از تکالیف مواد قانونی برنامه ۵ و ۶ توسعه است که علی‌رغم فعالیت و تلاش همکاران به نتیجه قابل ظهور نرسیده است و من معتقدم پرونده الکترونیک سلامت اصلی‌ترین ریل برای عبور سیستم پزشک خانواده و نظام ارجاع است و تمرکز وزارت بهداشت بر استقرار پرونده الکترونیک سلامت است.

وی ادامه داد: برای فعالیت سامانه‌هایی مانند سیب، یک مجری ملی تعیین کرده‌ام که آقای صفی خانی به عنوان مدیر ملی این پروژه منصوب شد، مرکز آی تی را به عنوان یک ابزار در زمینه اجرای پرونده الکترونیک سلامت در اختیار این پروژه قرار داده‌ا‌م و خوشبختانه همزمان کار نسخه نویسی الکترونیکی در بیمه سلامت شروع شده است.

نمکی ادامه داد: اگر طرح‌ها را به صورت پایلوت در منطقه اجرا کنیم نارسایی‌هایش مشخص می‌شود و زمان کمتری برای استقرار آن در سطح ملی طول می‌کشد و ما برای اجرای پروژه پرونده الکترونیک سلامت نیازمند دانش تجربه و همبستگی بین همه افراد هستیم.

نمکی اضافه کرد: همزمان با سیستم پرونده الکترونیک سلامت، پزشک خانواده و نظام ارجاع کار می‌کنند و این شیوه‌ها تقاضای القایی و نسخه نویسی بیهوده و همچنین هزینه‌های بی اساس بر دوش نظام سلامت را قطع می‌کند.

مقداری از بدهی وزارت بهداشت مربوط به طلب از دیگر سازمان‌ها است 

وی درباره بدهی وزارت بهداشت ادامه داد: مقداری از بدهی وزارت بهداشت مربوط به طلب ما از دیگر سازمان‌ها است به طوری که ما ۷ هزار میلیارد تومان از سازمان بیمه تامین اجتماعی طلب داریم که مقداری از معوقات را دریافت و قرار است در این هفته نیز مقداری دیگر به وزارت بهداشت پرداخت شود تا تخصیص‌ها به روال عادی برگردد.

نمکی افزود: یکی از کار‌های مهم به روز رسانی کارانه و معوقات یک ساله پرستاران است و خزانه از ما خواسته بعد از پرداخت حقوق کارکنان معوقات بازنشستگان شروع شود.

اولویت پرداخت  معوقات پرستاران قبل از شروع سال ۹۸ 

وی افزود: پرداخت معوقات پرستاران قبل از شروع سال ۹۸ در اولویت وزارت بهداشت قرار دارد تا ما از شرمندگی این پرسنل در بیاییم ،درباره بازنشستگان باید بگویم که طلب آن‌ها تا سال ۹۴ تسویه و به تازگی ارسال معوقات آن‌ها تا سال ۹۵ نیز شروع شده است.

نمکی اظهار کرد: در پژوهش دستاوردهای عظیمی پس از انقلاب اسلامی داشتیم در حالی که منابع کمتری نسبت به وزارت علوم داریم و در ارائه راه حل در دستاوردهای خدمات موفق بودیم.

وی با مقایسه شمار پزشکان در طی ۴٠ سال پس از انقلاب اسلامی گفت: در سال های نخست پس از انقلاب ١۴۶٠٠ پزشک داشتیم اما امروز تعداد پزشکان به ١٠ برابر رسیده و مرگ و میر به یک دهم سال ۵٧ رسیده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: در تولید دارو پس از انقلاب از ٢۵ درصد تولید داخل به ٩٧ درصد رسیدیم، در پوشش همگانی بیمه در منطقه اول هستیم و در ابتدا انقلاب هزار و ۵٠ خانه بهداشت داشتیم واکنون این آمار به ١٨ هزار رسیده است.

نمکی گفت: اکنون ۶١٠٠ دانشجوی پزشکی داریم و دستاوردهای ما آموزش پزشکی جز اولی‌ترین ها در سال‌های پس از انقلاب بوده است و روزی با ۵ دلار کشور را علیه بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن واکسینه کردیم؛ امروز با پوشش واکسیناسیون صد درصدی آمار مرگ و میر را کاهش داده‌ایم.

اقدامات جهاد سازندگی به اندازه وزارت بهداشت پررنگ نبوده است

وزیر بهداشت گفت: درست است که جهاد سازندگی جاده احداث کرده است و برق به روستاها و شهرها رسیده است اما این‌ها به اندازه خدماتی که وزارت بهداشت انجام داده است پر رنگ نبوده است.

نمکی گفت: امروز بیماری‌های غیر واگیر و حوادث جاده‌ای تهدید کننده سلامت هستند که وزارت بهداشت در کنترل آن کمترین نقش را دارد و نقش رسانه ها در این حوزه بسیار حایز اهمیت است چرا که آموزش مردم در پیشگیری بسیار مهم است.

نمکی تصریح کرد: در بیمارهای انسان و دام و بیماری‌های سل مقاوم به ایدز نقش پیشگیری و آموزش و کمک رسانه‌ها بسیار موثر است و رسانه‌ها در جامعه محور کردن حوزه سلامت فعالیت‌های وزارت بهداشت  بسیار نقش خواهند داشت.

وی افزود: هزینه درمان بیماران سرپایی در کشور معادل هزینه واکسیناسیون در یک شهرک است و هزینه قیمت تمام شده در بخش مراقبت‌های ویژه بالای ۵٠٠ دلار است و باید کاری کنیم که هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه طرح تحول سلامت یکی از موفق‌ترین طرح های دولت دکتر روحانی است، گفت: کاهش هزینه سنگین بیماران و بسته حمایت از بیماران صعب العلاج و ماندگاری پزشکان در نقاط کمتر توسعه‌ یافته را تقویت خواهیم کرد.

نمکی گفت: من خیلی اهل دعوا نیستم و از قدیم می گویند در دعوا حلوا پخش نمیکنند؛ در طول این مدت بحث‌ها را به دفتر رئیس جمهور نکشیدم، هیچ سوءظنی را به طرف وزارت بهداشت حس نمی‌کنم.

وی ادامه داد: مقداری از طلبی که از تامین اجتماعی داریم  به هزینه طرح تحول سلامت برمی‌گردد؛ در سال ۹۶ مطالبه بیمه تامین اجتماعی  ۱۷۰۰ میلیارد بوده است.

وزیر بهداشت گفت:  امروز هزینه بیمه باید رقمی قابل توجه باشد و من باید بدانم و درک متقابل نسبت به آن داشته باشم، دوستانم در وصول مطالبات تلاش می‌کنند؛ من تهدیدی از هیچ طرفی احساس نمی‌کنم و همکاری را صمیمانه می‌بینم.

وی افزود: قطعا  fatf  در بهبود شرایط تاثیر گذار خواهد بود، تردیدی ندارم اگر به روابط بین‌المللی ایران قفل زده شود این قفل‌ها راحت باز نمی‌شود؛ ما دوران سخت تحریم و تهدیدها را تجربه کردیم، بی تفاوت در برابر فشارها نخواهیم نشست و در مسیرهای جدیدی کار می‌کنیم و امیدوارم به بن بست نرسیم و گره نخورد.

وی افزود: داروهایی که مشابه داخلی دارند را وارد نمی‌کنیم؛ باید سعی کنیم تولید داخل را به گونه‌ای تقویت کنیم که در آن بتوانیم از دانش فنی، تولید تحت لیسانس، استفاده درست از شرکت های دانش‌بنیان، استفاده کنیم، باید درصد قابل توجهی از آنها را تولید کنیم و به قیمت ارز نیمایی بفروشیم.

وزیر بهداشت اظهار کرد: قرار نیست جراح را جریمه کنیم، بعضی از دوستان وارد حوزه بیمه‌ای جراحان شدند که این کار اشتباه است؛ اگر به دلیل قصور جراح قرار شد شکمی باز شود از سهم بیمارستان باید جبران شود؛ قرار نیست برای قصور بیمارستان و در مراقبت بعد از عمل از جیب بیمه‌ها هزینه‌ای پرداخت کنیم.

نمکی افزود: پکیجی که طراحی شده است می‌گوید ما برای یک خدمت  مقداری پول می‌دهیم؛ ما برای بیماران بسته هایی طراحی و روی آن کار می‌کنیم که متناسب با فهم و درک باشد.

بنگاه داری را در وزرات بهداشت جمع می‌کنیم

وی تشریح کرد: واردات بی رویه داشتیم در صورتی که تولید داخل هم وجود داشت؛ به همه دانشگاه‌ها ابلاغ کردم که اگر محصولی در داخل تولید می‌شود اجازه واردات وجود ندارد، به هیئت امنای ارزی تکلیف کردیم حق ندارید رقیب بخش خصوصی باشید، من بنگاه داری را در وزارت بهداشت جمع می‌کنم زیرا  قرار نیست بنگاه داری کنیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: طرح تحول نظام سلامت را متوقف نخواهیم کرد بلکه آن را تعمیر می‌کنیم؛ بسته‌هایی مثل کاهش هزینه از جیب بیماران، حمایت از بیماران خاص و ماندگاری بیمه را باید تقویت کنیم؛ اینها معمولا هزینه خیز هستند و در جهت اقتصادی تر شدن نظام سلامت است.

ایجاد ستاد بازنگری طرح تحول 

وی گفت: ستاد بازنگری طرح تحول ایجاد کردیم و در مورد افراد با بضاعت بیشتر بررسی می‌شود؛ ما از ظرفیت پزشکان عمومی به عنوان پزشکان فعال استفاده می‌کنیم، باید بتوانیم سالانه تعداد قابل توجهی پزشک جذب کنیم و با توزیع عادلانه‌ای عمل کنیم، توسعه بخش خصوصی در نقاط کمتر برخوردار مطرح است، برای استفاده از بخش خصوصی یک فرمول داشتیم که فرمول درستی نبود.

نمکی ادامه داد: باید بدانیم که چگونه از بخش خصوصی در نقاط کمتر برخوردار حمایت کنیم؛ باید بتوانیم نیروی انسانی را در بخش خصوصی ارتقا دهیم و در آن با ایجاد انگیزه سرمایه گذاری کنیم، باید برای بخش خصوصی جاذبه ایجاد کنیم تا در نقاط کمتر برخوردار ماندگاری ایجاد شود.

رسوب زیادی در گمرک نداریم

وی ادامه داد: بیماری‌های واگیردار و نوظهور مانند بیماری های عفونی در اولویت هستند؛ در زمینه واکسیناسیون دو دارو را داریم و خودمان آن را تولید می‌کنیم، در بیماری های غیر واگیر مثل فشار خون و دیابت و چاقی و بهداشت روان اهدافی داریم و آنها را به عنوان کمپین دنبال خواهیم کرد، در گمرک رسوبی از کالا داشتیم، که دیگر نداریم.

وزیر گفت: ما رسوب بالایی از تجهیزات پزشکی در گمرک نداریم و حدود ۴۰۰ آمبولانس در گمرکً مانده بود که ترخیص شد.

نمکی در رابطه با سلامت روان، گفت: بیمه‌ها برای ورزش همگانی کارت رایگان می‌دهند زیرا اگر فرد ورزش منظم داشته باشد از هزینه‌های بعدی پیشگیری می‌شود،بخش بازتوانی را در پکیج بیمه‌ها حتما باید در نظام بیمه‌ای به عنوان سرمایه گذاری ببینیم، یکی از منابع در نظام سلامت، منبع مالیات است که باید آن را پیگیری کنیم تا فرار مالیاتی رخ ندهد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در چند وقت اخیر حملات زیادی علیه تقوی‌نژاد صورت گرفته که منصفانه هم نبوده است، گفت: نمی‌توانیم فرار مالیاتی را در جامعه پزشکی انکار کنیم و فقط کارتخوان هم علاج این درد نیست. آقای تقوی‌نژاد بنیانگذار و پیگیری‌کننده فشار به جامعه پزشکی نیست و قصد سلاخی جامعه پزشکی را ندارد.

نمکی ادامه داد: بودجه وزارت بهداشت برای سال ۹۷ مبلغی در حدود  ۳۶ هزار میلیارد تومان است، ۳۵ هزار میلیارد تومان دیگر مربوط به درآمد‌های اقتصادی مانند افزایش ۱۰ درصدی است و ما می‌توانیم این بودجه را تغییر دهیم و یا به آن مبلغی را اضافه کنیم.

وزیر بهداشت  افزود: در تحول اقتصاد سلامت ما از افراد نیازمند و آسیب‌پذیر‌تر دستگیری می‌کنیم  و برای انجام این کار در نقاط محروم و آسیب پذیر اقدامات خوبی انجام می‌دهیم چرا که سطح بندی ارائه خدمات عامل کاهش هزینه القایی و یک تحول اقتصادی در نظام سلامت محسوب می‌شود.

نمکی بیان کرد: کاهش پرداختی از جیب مردم یکی از اقدامات مهم در وزارت بهداشت محسوب می‌شود؛ سه بسته کاهش پرداختی از جیب، حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج و ماندگاری طبیب در نقاط کم برخوردار از جمله دستاورد‌های مهم در وزارت بهداشت برای سال ۹۷ محسوب می‌شود که در زمینه ماندگاری پزشک در نقاط محروم مدلی را تبیین کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه افزایش تعرفه پزشکان از جیب بیمه و دولت است و ما نمی‌گذاریم کمترین فشار به مردم وارد شود افزود: حرف‌های من با نگاهی دقیق و منصفانه است و سعی می‌کنم از نظر همه کارشناسان استفاده کنم.

نمکی ادامه داد: ایران یکی از شیوه‌های سخت نظارت در تولید دارو‌ را دارد و اگر دارویی تمامی موارد استاندارد را نداشته باشد اجازه توزیع در بازار کشور را ندارد؛ در همین زمینه سخت گیری‌های لازم را درمورد رعایت استاندارد‌ها داریم و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهم مشابه دارویی که در داخل کشور با سطح کیفی عالی تولید می‌شود؛ وارد شود.

وزیر بهداشت اضافه کرد: به جز قرص پادومیم برای مادرم که بیماری صعب العلاج دارد هیچ قرص خارجی برای خود و خانواده‌ام نخریده‌ام، زیرا معتقدم تولید دارو در ایران بالاترین سطح استاندارد‌ها را رعایت کرده است.

با متخلفان حوزه واردات دارو برخورد می‌کنیم

وی با اشاره به اینکه آزمایش‌های دوره‌ای برای دارو‌های تولید داخل انجام می‌شود، تأکید کرد: وزارت بهداشت برخورد شدید با متخلفان واردات دارو خواهد داشت؛  تنها دارو‌هایی به کشور وارد می‌شود که نوع داخلی آنها از سطح کیفی خوبی برخوردار نباشد یا مشابه آن در ایران تولید نشود.

اخلاق جزو لاینفک پزشکی است

نمکی با اشاره به اجتماعی شدن جزو لاینفک فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و درمان وزارت بهداشت است، ادامه داد: ما باید نگاه جامع محور در همه حوزه‌ها داشته باشیم و من معقتدم که اخلاق جزو لاینفک پزشکی است، اینطور نیست که با ایجاد یک معاونت اخلاقی پزشکان، ما اخلاق محور‌تر شوند باید نگاه توسعه یافته و جامع محور در معاونت‌های مختلف ایجاد شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: به جای بیمارستان محور کردن آموزش پرستاری ما باید به آموزش نگاه جامع‌تر داشته باشیم.

وی درباره پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو بابت پرداخت بدهی صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی از صندوق توسعه ملی گفت: بر اساس گزارش‌های من معادل ریالی ۵۰۰ میلیون یورو به دانشگاه‌ها پرداخت شده و دانشگاه‌ها باید پول دارو و تجهیزات پزشکی را بپردازند، مسیر پرداخت‌ها را دنبال و با رؤسای دانشگاه‌هایی که تخلف کنند به شدت برخورد می‌کنم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه برخی از شرکت‌های پخش می‌دانند که یکی ریال از این ۵۰۰ میلیون یورو به ما نرسیده است و پخش اخبار کذب  بی‌انصافی است، افزود:  شاید شرکت‌ها پخش به جای پرداخت مطالبات کارخانه‌های داروسازی، بدهی‌های خود را پرداخت کرده‌اند که به هر حال من تا آخرین مرحله اختصاص این ۵۰۰ میلیون یورو را پیگیری می‌کنم و تا وقتی که به یک جمع‌بندی منطقی و قانع‌کننده نرسیده‌ام گزارشی را اعلام نخواهم کرد.

نمکی با اشاره به اینکه کل بدهی دارو و تجهیزات پزشکی در حدود هزار و ۸۰ میلیارد تومان است و ما این مسیر را ردیابی می‌کنیم، افزود: منابع نظام سلامت از منابع عمومی که دچار نوسان است باید به منابع پایدار برسد تا از عوارض زیان‌آور آن پیشگیری به عمل آید.

باید بند ناف منابع مرتبط با نفت را ببریم

وزیر بهداشت افزود: ما باید بند ناف منابعی که مرتبط با نفت بوده را کم کنیم؛ مدیریت منابع دو هدف مدیریت کیفیت و کمیت را دنبال می‌کند و در این زمینه باید بگویم که کیفیت خدمات به این معنا است که درمان بیماری‌های سرپایی به جای بستری باید توسعه پیدا کند، زیرا معتقدیم که با هزینه ۴ تخت بیمارستان می‌توان کلینیکی را راه‌اندازی کرد.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد بیماران از بیماری فشار خون خود مطلع نیستند و زمانی که مبتلا به سکته قلبی و یا مغزی می‌شود به عارضه فشار خون بالا پی می‌برند، ادامه داد: می‌توان با توسعه بخش بستری از بیماری‌های دیابت پیشگیری کرد، زیرا این کار باعث شده هزینه‌های تحمیلی به حوزه سلامت در زمینه تشخیص بیماری‌ها کاهش پیدا کند و ما باید به سمت کیفی‌تر کردن خدمات برویم.

کاهش ۳۰ درصدی هزینه خدمات درمانی در سال  ۹۸

نمکی با اشاره به اینکه کمیت با استقرار سطح‌بندی پرونده الکترونیک سلامت افزایش پیدا می‌کند، افزود: یکی از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت حذف دفترچه‌های بیمه و اجرای سیستم ارجاع  است و برآورد من این است که بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از هزینه‌ها در سال ۹۸ با کمی کردن خدمات کاهش پیدا می‌کنند.

روان کشور آشفته است

وی ادامه داد: باید سیاست‌گذاران کشور را متقاعد کنیم که روان کشور آشفته است و نباید فضای جامعه را تلخ‌تر از این کنیم، معتقدم که امروز روز ناامید کردن مردم نیست و در این زمینه رسانه‌های ملی می‌توانند کمک بزرگی به ما داشته باشند.

نمکی با اشاره به اینکه بزرگترین رسالت رسانه ملی این است که یأس و ناامیدی را از جامعه دور کنند، افزود: برای از بین بردن روان پریشان مردم باید امید را در دل قوی‌تر کنیم، زیرا متأسفانه امروزه علاوه بر اینکه درویش‌های خرسندی نداریم پولدار‌های ما نیز غمگین هستند.

نمکی گفت: به طور مثال وقتی ما برای خرید به مغازه‌ای می‌رویم و اجناس آن را زیر و رو می‌کنیم هنگامی که کالایی از آن نمی‌خریم با چهره عبوس و ناراحت فرد فروشنده روبه‌رو می‌شویم در حالی که در کشور‌های خارجی حتی اگر مشتری کالایی از فروشنده نخرد با بدرقه گرم و چهره  خندان صاحب مغازه روبرو می‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما نباید کالای آسیب رسان را تولید، توزیع و مصرف کنیم که در مرحله بعدی از بیماری‌های مختلف پیشگیری شود، در این زمینه وزارت بهداشت دامنه و قدرت نفوذ خاصی دارد البته برخی از جاها در اختیار ما نیست اما به طور کلی ما از تولید کالاهای آسیب رسان جلوگیری می‌کنیم.

نمکی ادامه داد: برای کیفی شدن برنامه‌ها  ۳ تا ۴ برنامه ملی در قالب بسیج‌های همگانی در سال جدید داریم و من شخصا بسته‌های حمایتی را پیگیری می‌کنم.

وی درباره امنیت غذایی، گفت: امنیت غذایی دارای دو بخش امنیت غذایی از نظر سلامت و تأمین مواد غذایی است و اقلام مورد نیاز در سبد خانوار برای خانواده‌های کم برخوردار تأمین می‌شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در ایام تعطیلات عید نوروز ۳ هزار اکیپ بر سلامت مواد غذایی مردم نظارت دارند، ادامه داد: اگر در زمینه رعایت سلامت مواد غذایی عرصه را بسیار تنگ کنیم، مواد غذایی تقلبی بیشتری وارد بازار کشور می‌شود، در همین راستا نقاط آسیب پذیر را در ۷ استان شناسایی کرده‌ایم و یکی از برنامه‌های جدی وزارت بهداشت در مورد مواد غذایی این است که موادی مانند گوشت و لبنیات را در سبد خانوار کم برخوردار به صورت یارانه‌ای گسترش دهیم تا کالا‌های مورد نیاز به طور مستمر در دسترس خانواده‌های نیازمند و آسیب پذیر قرار بگیرند.

توزیع تخت بیمارستانی در کشور عادلانه نیست

نمکی گفت: در حال حاضر توزیع تخت بیمارستانی در کشور عادلانه نیست و با ساخت بیمارستان‌های جدید در سال ۹۸ نسبت تعداد تخت به جمعیت یک  به ازای هر هزار نفر می‌رسد و اگر ما در سیستم ارجاع مدیریت داشته باشیم، برخی از تخت‌ها بی دلیل پُر نمی‌شوند.

وی ادامه داد:برای آزاد شدن تخت‌های بیمارستان به ویژه بخش آی سی یو و سی سی یو ما طرح پرستاری در منزل را حمایت می‌کنیم، زیرا معتقدیم که مراقبت از بیماران دچار سکته مغزی و قلبی برای گذراندن ادامه روند درمان  به وسیله پرستاران قابلیت اجرا دارد؛ همچنین تجهیز تخت‌های مراکز درمانی در نقاط کم برخوردارتر انجام می‌شود و توزیع درست و منطقی در سال ۹۸ انجام می‌شود.

نمکی تاکید کرد: من به عنوان مقام مسئول محصولات تراریخته را رد یا تایید نمی‌کنم و هیچ نفع و ضرری از این موضوع نمی‌برم، از کارشناسان و متخصصان درخواست دارم که جواب منطقی و علمی‌ برای موضوع محصولات تراریخته داشته باشند.

وزیر بهداشت افزود: تلاش می‌کنم تا پرسنل اورژانسی که در راه خدمت شهید می‌شوند، شهید خدمت نامگذاری شوند و برای مصوب کردن این موضوع اقدامات فراوانی را انجام داده‌ام.
 
وی درباره سلامت دهان و دندان گفت: ایران از نظر بهداشت دهان و دندان از شاخص‌های ارزشمندی برخوردار نیست و باید بهداشت دهان را در کشور توسعه دهیم، زیرا این موضوع افراد پول دار را درگیر کرده است،  فرزندان این خانواده‌ها خمیر دندان را بی‎جهت اسراف می‌کنند، اما به دلیل مسائل مختلفی از مسواک زدن امتناع می‌ورزرند و ما باید نحوه درست مسواک زدن را به فرزندان  آموزش دهیم.

وزیر بهداشت یادآوری کرد: در اردیبهشت ماه ۹۸ اولین جشن مدرسه بدون پوسیدگی را برگزار می‌کنیم، دندان‌های دانش آموزان نباید پوسیدگی داشته باشد.

وزیر بهداشت درباره تغییر و تحول پس از انتصاب به عنوان متولی حوزه سلامت گفت: بنا ندارم شیوه‌های نابخردانه‌ای که پس از انقلاب دنبال کردیم، دنبال کنم و از قدم‌هایی که در گذشته در این وزارتخانه برداشته شده است تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: این نابخردانه است که زحمات شبانه روزی وزیر قبلی بهداشت را نبینیم اما به طور حتم ایشان نیز قبول داشتند خطاهایی وجود دارد و اگر خودشان هنوز وزیر بودند نیز این خطاها را اصلاح می‌کردند.

نمکی افزود: اینکه کسی مسئول شود و با خود یک اتوبوس آدم بیاورد کاملا نابخردانه است و می‌خواهم انصاف و جوانمردی را رعایت کنم اما  اینکه اقدامات وزیر قبلی بهداشت را نفی کنیم ناجوانمردانه است.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی در زمینه وضع نامطلوب سلامت روان گفت:‌ وضع بهداشت روان در ایران دچار پریشانی است و ما یکی از افسرده ترین جوامع جهان را داریم چرا باید کاری کنیم که بیمار روانی داشت باشیم و برنامه‌های فرحزاد کمتر از ماتم‌زا باشد.

وی ادامه داد: چرا باید کسی که در روز وفات ائمه نوحه خوانی می‌کند در روز مولودی نیز مدیحه سرایی کند؛ انتهای سریال‌های ما در تیتراژ ذکر می‌شود از بهشت زهرا و پزشکی قانونی متشکریم و مردم را آخر شب با یاد قبر و بهشت زهرا به خواب می‌فرستیم.

نمکی بیان کرد: خوشبختانه با دوستانمان در صدا و سیما توافق کردیم تا فضا را شادتر کنند.

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه ما در حوزه سلامت روان بحث پیشگیری را با جدیت دنبال می‌کنیم، گفت: پروژه شهر سالم سال‌ها پیش توسط من اجرایی شد و با این پروژه روح نوازی رنگ‌ها را به شهر دنبال کردیم.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت روان بحث دیگری را به طور جدی پیگیری کردیم که آن رسیدگی به بیماران روانی است؛ تخت در بخش سوختگی و بیماران روانی کم داریم البته ایزوله کردن بیماران روانی را در دنیا جایز نمی‌دانم چرا که با ایزوله کردن وضع بیماران وخیم‌تر می‌شود باید به نحوی عمل کنیم که بیماران احساس وخامت حال نکنند، همچنین به شدت به دنبال توسعه بخش‌های روان شناسی یا بازتوانی بیماران روانی هستیم.

نمکی در پاسخ به سوالی در زمینه بودجه وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اینکه گفتند بودجه کم داریم و اینکه دوستان ما در برنامه و بودجه می‌گفتند بودجه زیادی به وزارت بهداشت اختصاص دادیم هر دو درست هستند.

باید بر مبنای بضاعت کشور خرج کنیم

وزیر بهداشت بیان کرد:‌ ما باید بر مبنای بضاعت کشور خرج کنیم و سازمان برنامه و بودجه بر این اساس بودجه هر سازمانی را تعیین می‌کند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۴ طرح تحول سلامت کلید خورد، گفت: آقای دکتر روحانی در آن زمان صلاح دیدند تا سهم ناخالص ملی در حوزه سلامت بالاتر برود و بودجه طرح تحول سلامت به ۱۰ درصدی هدفمندی یارانه‌ها گره خورد.

نمکی اظهار کرد: در آن زمان برنامه ریزی کردیم که منابع وزارت بهداشت در برخی ردیف‌ها از ۸۰ تا ۱۱۰ درصد رشد داشته باشد، مالیات و گمرک را جزو منابع پایدار می‌دانیم و این منابع بسیار پایداتر از بودجه حاصل از نفت هستند.

نسبت منابع به مصارف در تصویب لایحه بودجه با واقعیت مطابقت ندارد 

وزیر بهداشت بیان کرد: متأسفانه دوستان ما در مجلس وقتی لطف می‌کنند بودجه سالیانه را تصویب می‌کنند ۵ هزار میلیارد آب در آن می‌ریزند؛ ما تا همین‌جا با توجه به بودجه ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها ۱۰ درصد عقب هستیم و نسبت منابع به مصارف در تصویب لایحه بودجه به دلیل افزایش غیرمنطقی برخی ردیف‌ها با واقعیت مطابقت ندارد و به همین دلیل به هیچ دستگاهی صد در صد بودجه در نظر گرفته شده تخصیص داده نمی‌شود.

وی اظهار کرد: هر سال ۱۰ تا ۲۰ درصد افت درآمد داریم و نسیم سیاسی نیز درآمد‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، متوسط پرداختی‌های وزارت بهداشت ۸۵ درصد بوده است و ما ۲۵ درصد بیش از سقف پرداختی داشتیم.

بیمه سلامت با بودجه ۱۶ هزار میلیارد تومان هم نمی‌تواند سفره را جمع کند

نمکی با اشاره به کسری بودجه بیمه سلامت در سال ۹۷ گفت: بیمه سلامت در سال ۹۲، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه داشت، اما امسال با ۱۶ هزار میلیارد تومان سفره را جمع می‌کنند و با گلوگاه‌هایی هم که ایجاد می‌شود باز هم بعید می‌دانم بتوانند سفره را در انتهای سال جمع کنند و این رقم‌ها را با افزایش بودجه نیز نمی‌توانیم جبران کنیم.

وزیر بهداشت تأکید کرد: من معتقدم با روش درست خرج کردن و اجرای زیرساخت‌هایی مثل پزشک خانواده و نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سالانه می‌توان منابع را درست مصرف کرد و هیچ جای دنیا هیچ کس نمی‌تواند برود هر ام آر آیی که می‌خواهد انجام دهد.

وی اظهار کرد: منابع کشور محدودیت دارد و سال ۹۸ سال حداقل مصارف معلوم و منابع نامعلوم است و اگر اولویت بندی نکنیم و خدمات را با سطح بندی ارائه ندهیم به زمین می‌خوریم.

نمکی با اشاره به تخصیص ارز دولتی به دارو در سال آینده گفت: حتی برای تخصیص ارز دارو به ما اعلام کرده‌اند که سه لیست ۲، ۳ و ۳.۵ میلیاردی برای دارو بدهید.

وزیر بهداشت اظهار کرد: برای آنچه ما در نظر داریم و داشتیم بودجه کافی نیست، اما نمی‌توان بیش از این نیز بودجه درخواست کرد، چون منابع کشور محدود است و بودجه وزارت بهداشت در سال ۹۸، ۳۶ هزار میلیارد تومان بسته شده و منابع اختصاصی نیز داریم که در صورت افزایش تعرفه‌ها تغییر خواهد کرد، باید بدانیم که دریافت بودجه بیش از این میسر نیست و من نیز به دنبال آن نیستم که کاسه دست بگیرم و پول جمع کنم.

در ادامه نشست کیانوش جهانپور سرپرست روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با تکذیب بیوتروریسم مصرف گوشت‌های یخی، گفت: همه آزمایشات لازم برای بررسی این موضوع به صورت کامل انجام شده است.

جهانپور در ارتباط با اپیدمی اسهال و استفراغ در بخش‌هایی از استان کردستان از جمله قروه و سریش اظهار داشت: نوروویروس عامل این بیماری مسری گوارشی است که سالانه حداقل ۶۸۵ میلیون نفر را در سراسر دنیا آلوده می‌کند.

وی افزود: به دنبال بروز این اپیدمی، شایعاتی مبنی بر ارتباط موضوع به بیوتروریسم، گوشت‌های یخ‌زده و یا آلودگی منابع آب منتشر شده که این موضوع بی‌پایه بوده و مشخصا آلودگی آب و آلودگی گوشت، منتفی شده و در آزمایشات صورت گرفته مشخص شده بیماری ویروسی «نورواک» است.

سرپرست روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با اشاره به تمهیدات چهارشنبه آخر سال گفت: کمپین سلامت نوروزی در نظر گرفته شده و باید توجه داشت پیشگیری اصل مهمی است که باید بیش از بیش به آن توجه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار