گیل آبادی گفت: اگر دولت برنامه درستی برای حمایت از پیشکسوتان نداشته باشد، جوانان انگیزه خود را برای توسعه فکری جامعه از دست می‌دهند.

فبه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، شهرام گیل آبادی مدیر عامل خانه تئاتر  درخصوص ورود خود به عرصه تئاتر , ساماندهی بلیت‌ها , تئاترهای لاکچری و بیمه هنرمندان به گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان پرداخت، که در ادامه می توانید این گفتگو را بخوانید.

 آقای گیل‌آبادی چطور شد که از شهرداری به تئاتر آمدید؟

من از شهرداری به تئاتر نیامدم. من از سال 1357 در گروه‌های تئاتری کار می‌‌کردم و حدود 53 اثر نمایشی در کارنامه خود دارم . لیسانس و فوق لیسانس کارگردانی و دکتری خود را در رشته پژوهش هنر گرفتم. من دو کار را  هیچ‌وقت ترک نکرده و همیشه این دو کار را انجام داده‌ام؛ یکی تئاتر و هنر و دیگری بحث ارتباطات بوده است. اما علی‌رغم پیشنهادهای متعدد در حوزه مدیریتی  آن ها را نپذیرفته و همیشه این دو کار را در فضای زندگی کاری خود پیش بردم, در شهرداری در حوزه ارتباطات مشغول بودم. البته در فضای تئاتر علی رغم  قصد ورود به حوزه مدیریت, در هیئت مدیره خانه تئاتر هفت رای مثبت دریافت کردم تا بتوانم تا حدودی به همکاران خود کمک کنم.

امسال یکی از اتفاقات مهم در تئاتر افزایش قیمت بلیت اجراها بود، که البته قبل تر از آن هم قول و قراری مبنی بر ساماندهی قیمت بلیت اجراها بود،  تاکنون چه تدبیری برای آن اندیشیده‌اید و تصمیمات شما برای سال جدید چیست؟

در حال حاضر شورای صنفی مشغول تنظیم آیین نامه آن است . مرکز هنرهای نمایشی  پیش‌نویسی در این خصوص ارائه کرد که در هیئت مدیره خانه تئاتر این پیش‌نویس مورد بازنگری قرار گرفت و اکنون این اتفاق در حال رخ دادن است.

بخشی از کار شورا نظارت بر تعیین قیمت‌های بلیت تئاتر است که پیش بینی شده  زمانی که شورا شکل  بگیرد به هر طریق اِشراف روی قیمت‌ها و اِشراف در تمامی شئون مختلف تئاتر و مشاغل وابسته به آن صورت خواهد گرفت. اما در حال حاضر مرکز هنرهای نمایشی، با مشورت این کار را انجام می‌دهد تا زمانی که شورا فعالیت خود را آغاز کند.

یکی از قول‌هایی که همیشه نُقل محافل شده، احداث موزه است، از افتتاح موزه تئاتر چه خبر؟

قرار بر افتتاح موزه تئاتر نداشتیم. هیئت مدیره خانه تئاتر تصمیم به راه اندازی موزه مرکز اسناد آنلاین گرفت که شورای آن تشکیل و اساس نامه آن نوشته شد که کارهای آن در حال پیشبرد است. اما حدود بیست سال پیش شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را مبنی بر افتتاح موزه تئاتر مصوب کرد که متأسفانه تاکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موزه تئاتری را راه‌اندازی نکرده که این یکی از مطالبات جدی خانواده بزرگ تئاتر است.

من معتقدم که  اسناد روز به روز در حال از بین رفتن هستند اما برخی از اسناد ما همانند  هنرمندان بزرگ تئاتر زنده  هستند که متأسفانه در حال از دست دادن آن‌ها هستیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این موضوع بودجه‌ایی تعریف کرده ولی گام عملیاتی آن هنوز برداشته نشده است و هر چه سریع‌تر باید این کار انجام شود. اکنون خانه تئاتر در حال طراحی مرکز اسناد و موزه آنلاین است که در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری آن خواهیم بود.

اصطلاح تئاتر لاکچری را قبول ندارم

چاره ای برای ورود سلبریتی ها و تئاترهای لاکچری اندیشیده اید؟

در واقع بسیاری از سلبریتی‌ها تئاتری‌ بودند و از تئاتر وارد سینما شده‌اند. نوید محمدزاده , هوتن شکیبا و.. بچه‌های تئاتری که وارد سینما می شوند و جوایز اصلی سینمای ایران را به خود اختصاص می‌دهند, این حرکت از تئاتر آغاز شده و حال این بازیگران در سینما نیز حضور دارند.

موضوع دیگر این است که من اصطلاح تئاتر لاکچری را قبول ندارم, در ارتباط با این موضوع بحث مفصل است و باید درباره آن با دقت بیشتر صحبت و بیشتر به سوی هم‌نظری و هم‌گرایی در نظر پیش‌ رفت تا  تمامی شئون مختلف و گونه‌های متعدد تئاتری بتوانند تعریف خود را در یک بحث تخصصی پیدا کنند.

چرا حسین پارسایی استعفا داد؟

پارسایی استعفا ندادند. پارسایی مسئولیت سالن ایرانشهر را برعهده داشت که سال گذشته مشغول نمایش بینوایان شد و خانه هنرمندان هم تصمیم به جایگزینی حسین مسافر آستانه به جای حسین پارسایی گرفت. پارسایی از قدیم مشغول کارگردانی بوده و این را باید از خود او بپرسید که احتمالا تمایلش  به انجام کار قبلی خود یعنی کارگردانی بوده است.

برنامه ای برای حمایت از پیشکسوتان در سال 98 دارید؟

 حمایت جدی از پیشکسوتان را در دستور کار خود داریم و در جشن نوروزگان از 12 هنرمند پیشکسوت تجلیل کردیم , اما نکته قابل تأمل این است که این موضوع نیاز به یک نظام و سیستمی دارد که به نظر من وزارت ارشاد به جز مجموعه پیشکسوتان باید به شکل عملی برنامه‌ریزی جدی‌تری داشته باشد.

متأسفانه پیشکسوتان هنر به خصوص تئاتری ها  مورد حمایت جدی قرار نمی‌گیرند و دولت باید یک برنامه‌ریزی جدی برای این موضوع داشته باشد، اگر این برنامه‌ریزی را نداشته باشد ما با یک مشکل عمده در تئاتر مواجه می‌شویم و آن هم عدم توجه به بزرگان تئاتر است که مطمئناً جوان‌ها که این بزرگان و نمونه‌های عینی پیشاهنگی در هنر تئاتر را می‌بینند، انگیزه خود را برای توسعه فکری جامعه از دست می‌دهند . اگر اتفاق با همین روند پیش رود، ما شاهد شکست‌های بزرگی هستیم که این شکست مخصوص یک فرد یا جامعه هنرمندان نیست , بار این شکست بر دوش جامعه است , زیرا بزرگان ما مؤثرین  افراد جامعه خود هستند.

آیا فکری برای بیمه هنرمندان  شده است؟

هنرمندان بیمه دارند اما واقعیت این است که مشکلات در بحث بیمه، بیمه تکمیلی و بیمه مبنای هنرمندان مشکلات فراوانی دارد که باید فکر جدی برای آن کرد، ما با این مکانیزم نمی‌توانیم تأمین اجتماعی خوبی برای هنرمندان داشته باشیم. مشکلات و مسائل هنرمندان از نظر اجتماعی, از نظر بیمه درمانی، بیمه تکمیلی , بیمه مبنای شغلی و بازنگری در حقوق ایام بیکاری هنرمندان باید رفع شود. اگر به همین منوال پیش رود کشور دچار انسداد در رسیدگی به هنرمندان و نخبگان خود می‌شود.

تجاری زدگی شایسته تئاتر ایران نیست

آقای گیل آبادی از بودجه تئاتر چه خبر؟

بودجه تئاتر به‌خصوص بودجه حمایتی رشدی نداشته است و اگر به همین روند پیش رود، دولت با دستان خود تئاتر را به سوی فضای تجاری می‌راند و این شایسته تئاتر ایران نیست. در تمامی دنیا تئاتر برای دور شدن از فضای تجاری مورد حمایت دولت‌ها قرار می گیرید. بلایی که بر سر سینما آمد متأسفانه در سیاست‌های کلان بر سر تئاتر نیز خواهد آمد و اگر این روند ادامه داشته باشد و بودجه مصوبه تئاتر که به مجلس فرستاده شده، تصویب نشود، باید شاهد تجاری شدن فضای تئاتر باشیم . این تجاری زدگی شایسته تئاتر ایران نیست. بودجه تئاتر نه تنها افزایش نیافته بلکه با تورم سال بعد شاهد کاهش بودجه خواهیم بود و این یعنی یک شکست بزرگ برای تئاتر ایران.

جشن بزرگ تئاتر ایران در برج میلاد برگزار می‌شود

برنامه های شما در خانه تئاتر برای روز جهانی تئاتر چه بود؟

اداره کل هنرهای نمایشی روز 7 فروردین را روز ملی تئاتر اعلام کرده و برنامه‌های خاص خودش را داشت, اما برنامه مفصل ما برای هفته تئاتر که از 7 اردیبهشت تا 14 اردیبهشت است که در خانه تئاتر و خانه هنرمندان برگزار می شود. همچنین افتتاحیه آن به همراه برنامه بزرگی در برج میلاد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۱۱ فروردين ۱۳۹۸
مردم نگران جیب خالی خود هستند تو نگران بودجه تئاتر؟ دلت خوشه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۵ ۱۱ فروردين ۱۳۹۸
مردم دارن تو این گرونی جون میدن انوقت شما میگین تئاتر ..... مردم بجای دیدن تئاتر ۲ کیلو پیاز میخرن..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۱۱ فروردين ۱۳۹۸
چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ذ
۲۲:۴۹ ۱۰ فروردين ۱۳۹۸
تئاتر وفیلم اگر نباشد بهتر است چقدر انژی وهزینه های مادی ومعنوی در راههای غیر ضروری بکار گرفته می شود وبازده مفید ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۱۰ فروردين ۱۳۹۸
تو وانفسای بدبختی مردم ! کی دیگه دل و دماغ تئاتر داره ؟
آخرین اخبار