عبدالرسول عمادی سرپرست آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روند هدایت تحصیلی برای سال تحصیلی آینده اظهار کرد: برای هدایت تحصیلی در گام اول باید در قالب برنامههایی مانند ایران مهارت و برنامه ویژه مدرسه بینش و نگرش دانشآموزان را نسبت به آینده وسیع کنیم و مهارتها و چشماندازهای مشاغل آینده را برای انها ترسیم کنیم تا بتوانند انتخاب رشته آگاهانه داشته باشند.
وی ادامه داد: علاوه بر آن خانوادهها باید به این مسائل توجه داشته باشند؛ اگر همچنان فشار خانوادهها برای رفتن بچهها به یک رشته وجود داشته باشد ما هم نمیتوانیم توسعه متوازن رشتههای تحصیلی را اجرا کنیم.
سرپرست آموزش متوسطه وزارت و پرورش تصریح کرد: سال هاست با تحلیل نتایج امتحانات نهایی و با درصد دانشآموزانی که در رشته ریاضی دروس مشابه شرکت میکنند میبینیم که آینده مهندسی و رشته ریاضی در کشور در خطر است چرا که گرایش دانشآموزانمان به این رشتهها کم شده و همچنان این روند ادامه دارد.
عمادی با اشاره به اینکه صرفا با برنامههای آموزش و پرورش توسعه متوازن پیش نمیرود، تاکید کرد: همه از جمله رسانهها باید در تبیین آینده شغلی رشتهها و شاخههای تحصیلی وارد عمل شوند. همچنین چشماندازی که در رشته تجربی برای آینده وجود ندارد یادآور شوند.
وی ادامه داد: حدود ۶۰۰-۶۵۰ هزار داوطلب کنکور در رشتهتجربی شرکت میکنند در حالی که پذیرش در رشتههای علوم پزشکی مجموعا ۱۰ هزار نفر است و با احتساب سهمیهها حدود ۶ هزار صندلی برای داوطلبان آزاد وجود دارد و طبیعی است که بخش عمدهای در رشته مورد علاقه پذیرش نشده و سرخورده شوند.
سرپرست آموزش متوسطه وزارت و پرورش تاکید کرد: با توجه به این شرایط خانوادهها باید از این گرایش شدید به رشته تجربی بکاهند و این تغییر گرایش به سمت رشته ریاضی سوق پیدا کند.
عمادی اظهار کرد: بحث تغییر فرایند هدایت تحصیلی و تغییر سهم هر یک از عوامل موثر در انتخاب رشته در شورای عالی آموزش و پرورش در حال بررسی است و هنوز به نتیجه قطعی نرسیدیم.
انتهای پیام/
چرا که کسانی که استعداد داشته باشن ولی سرمایه و پارتی نداشته باشن هیچی نمیشن
تمام
چرا که کسانی که استعداد داشته باشن ولی سرمایه و پارتی نداشته باشن هیچی نمیشن
تمام