آموزش در شهریور با اخباری حول تدوین رتبه بندی فرهنگیان، خداحافظی دانش آموزان با مشق شب و تغییرات مدیریتی در دانشگاه آزاد همراه بود.

از تدوین لایحه رتبه بندی فرهنگیان تا خداحافظی دانش آموزان با مشق شببه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  آموزش  در سالی که گذشت با فراز و نشیب‌ها و وعده و برنامه‌های بسیاری روبه رو بود که به طور متناوب اقدامات آن را  ماه به ماه و به اجمال بررسی خواهیم کرد.

لایحه طرح تکمیلی رتبه بندی معلمان به دولت ارسال شد/ معلمان فرصت‌های مطالعاتی دریافت می‌کنند

احمد عابدینی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره چگونگی اجرای طرح جدید «رتبه بندی معلمان» اظهار کرد: بعد از تدوین نظام رتبه بندی معلمان باید بخشی از محتوا را که جنبه قانون گذاری داشت، در قالب برخی از مواد قانونی و احکام به دولت پیشنهاد می‌دادیم که بعد از مصوبه دولت، این طرح به مجلس ارسال شود.

عابدینی به تشریح رتبه‌ها و عناوین طرح اشاره کرد و گفت: رتبه ۵ با نام «معلم پایه»، رتبه ۴ «معلم مربی»، رتبه ۳ «معلم حرفه‌ای»، رتبه ۲ «معلم سرآمد» و رتبه یک «معلم راهبر» است.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: معلمان پس از دستیابی به هر کدام از این رتبه‌ها، ضریبی برای افزایش حقوق را کسب می‌کنند که برای این منظور ۲ مدل پیشنهاد داده‌ایم؛ مدل اول با تاثیر ضریب افزایش حقوق در اعدادی مشخص برای هر رتبه است و مدل دیگر اعمال ضرایب نیم تا ۳ درصدی در حق شغل و شاغل برای هر رتبه است.

وی اظهار کرد: افزایش حقوق با توجه به پیشنهاد‌های در نظر گرفته شده مبالغ قابل قبولی خواهند بود و به افزایش انگیزه معلمان کمک می‌کند.

افزایش جمعیت دانشجویان در حوزه علوم پزشکی

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در سال ۱۳۶۰، شانزده دانشگاه در حوزه پزشکی فعال بودند، اما اکنون این رقم بیشتر شده و اکنون جمعیت دانشجویی کشور در حوزه علوم پزشکی حدود ۲۰۰ هزار نفر است در حالی که در حوزه غیرپزشکی بالغ بر ۴ میلیون نفر دانشجو داریم و در حوزه غیرپزشکی بالغ بر ۸۰ هزار نفر هیئت علمی وجود دارد در حالی که در حوزه پزشکی ۲۲ هزار هیئت علمی داریم.

استیضاح وزیر آموزش و پرورش منتفی شد

اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره استیضاح شدن سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: همکاران امضای خود را برای استیضاح پس گرفتند این موضوع منتفی شد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط زمانی و آغاز سال تحصیلی در آموزش و پرورش و اولویتی که در کشور با مسائل اقتصادی وجود دارد، این موضوع فعلا ملغی است.

گام‌های پایانی «پیام» برای پرتاب

مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم گفت:در آخرین بازدیدی که از دانشگاه امیرکبیر داشتیم متوجه شدیم این ماهواره پلمپ شده در اختیار سازمان فضایی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قرارداد این ماهواره با با سازمان فضایی در مرحله پایانی است، اظهار کرد: تصمیم نهایی برای پرتاب ماهواره پیام و اظهار نظر و تصمیم نهایی به عهده سازمان فضایی و مقامات مسئول است .

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به ساخت و توسعه ماهواره‌های دانشگاهی گفت: پیام امیرکبیر جزء ماهوارهای سنگین و بزرگ محسوب می‌شود و خوشبختانه با موفقیت آمیز به پایان رسیده است و از سویی دیگر وزارت علوم و سازمان فضایی جلسات متعددی برای بررسی توسعه فعالیت های فضایی و در دانشگاه‌هاداشته اند و در همین راستا برای ورود دانشگاه ها به حوزه فضایی تمهیداتی در نظر گرفته شده است.

خداحافظی دانش آموزان ابتدایی با مشق شب

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: تا به امروز یک میلیون و ۲۹۶ هزار و ۹۲۶ کلاس اولی و حدود هفت میلیون و ۸۲۹ هزار و ۳۶۷ دانش آموز را در دوره ابتدایی ثبت نام کرده ایم.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود افزایش ۵۰ هزار نفری دانش آموزان را در اول ابتدایی داشته باشیم و امیدواریم همه دانش آموزان واجب التعلیم ثبت نام کنند. همچنین در نظر داریم تا روال ثبت نام اتباع همچنان به قوت خود باقی بماند.

وی درباره موضوع پیش دبستانی گفت: ابلاغ دستورالعمل ثبت نام و اجرای دوره پیش دبستانی که از سال ۹۲ در ابهام قرار داشت به شفافیت رسید و رسمی بودن مراکز پیش دبستانی و اداره به دو طریق دولتی و غیر دولتی مسجل شد.

حکیم زاده از تغییر مشق شب برای دانش آموزان اول تا سوم ابتدایی خبر داد و اظهار کرد: در مدارسی که امکان پذیر باشد دانش آموزان به جای مشق شب، مشق مهارت محور خواهند داشت، همچنین برای دانش آموزان پایه چهارم به بعد برنامه ویژه‌ای طی دو ساعت آموزشی در نظر گرفته شده است.

فرهاد رهبر از دانشگاه آزاد رفت

صبح یکشنبه ساعت ۱۰ جلسه فوری و فوق العاده هیئت امنا دانشگاه آزاد به منظور تعیین سرپرست دانشگاه برگزار شد.

همدانچى مدیرکل روابط عمومى دانشگاه آزاد اسلامى در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره برکنارى رئیس دانشگاه آزاد و انتخاب سرپرست دانشگاه آزاد گفت: جلسه فوق‌العاده و فوری هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با حضور علی‌اکبر ولایتی تشکیل شد و با اتفاق آراى اعضاء فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی برکنار و محمد مهدى طهرانچی به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شد.

چگونگی اجرای طرح جایگزین حذف ۲ ساعت کلاس درس/ ورود کتاب‌های کمک آموزشی به مدارس مانعی ندارد

حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره برنامه ریزی برای 2 ساعت آموزشی که برای دانش آموزان دوره دوم ابتدایی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: برنامه‌ای تحت عنوان برنامه ویژه مدرسه برای این 2 ساعت آموزشی در نظر گرفته شده است؛ درواقع چهارچوبی را برای مدارس آماده کردیم تا در این حیطه برای دانش‌آموزان برنامه ریزی داشته باشند.

وی ادامه داد: چهارچوب در نظر گرفته شده در حال نهایی شدن است و قبل از مهر ماه به مدارس ابلاغ می‌شود تا در طول سال تحصیلی بر اساس این چهاچوب عمل کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه 2 ساعت در نظر گرفته شده طبق اختیار مدارس برنامه ریزی می‌شود، گفت: دخل و تصرفی در انتخاب برنامه‌ها نداریم و صرفا چهارچوبی را برای مدارس تعیین کردیم.

تصویب افزایش شهریه دانشگاه پیام نور در سال تحصیلی جدید

محمدرضا زمانی رئیس دانشگاه پیام نور گفت:با تصویب هیئت امنای دانگشاه افزایش شهریه در سال تحصیلی جدید ۱۰ تا ۱۵ درصد تصویب شده است و بر همین اساس هیئت مدیره دانشگاه افزایش شهریه را برای سال تحصیلی جدید مصوب کرده است.

توزیع شیر مدارس در سال تحصیلی جدید به کجا رسید؟

علی الهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره برنامه‌ریزی برای توزیع شیر در مدارس کشور اظهار کرد: برای توزیع شیر در مدارس کشور اعتبار آن به آموزش و پرورش ابلاغ شده است، اما هنوز تخصیصی به ما نداده‌اند.

وی ادامه داد: اعتباری معادل ۱۸۰ میلیارد تومان برای این منظور در نظر گرفته شده است که منتظر ابلاغ آن از سوی سازمان برنامه و بودجه هستیم.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: علی‌رغم اینکه تخصیصی به ما داده نشده است، اما کمیته توزیع شیر مدارس را تشکیل دادیم تا تقسیم کار بین دستگاه‌ها و نهاد‌های ذیربط همچون وزارت بهداشت، سازمان استاندارد، اتحادیه انجمن‌های لبنی کشور و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انجام شود.

فراخوان جذب هئیت علمی دانشگاه‌ها آغاز شد

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد رضا رضوان‌طلب رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم گفت:طبق برنامه‌ریزی‌ها فراخوان جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها باید در دو مرحله اعلام می‌شد.. طی فراخوان سال قبل که در بهمن ماه اجرا شد، ۸۰۰ نفر به عنوان هیئت علمی جذب دانشگاه‌های کشور می‌شوند.

وی ادامه داد: مقدمات فراخوان جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در شهریور ماه امسال نیز فراهم شد و دانشگاه‌ها نیازهای خود را به وزارت علوم اعلام کردند، فراخوان دوره دوم از امروز ۲۱ شهریور آغاز شد و به مدت یک ماه ادامه دارد.

رتبه بندی مدارس هیئت امنایی/ هیچ گونه افزایش شهریه‌ای نداریم

مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی تغییر رویکرد آموزش محوری به مهارت محوری در دستور کار است و تغییر در فعالیت‌های فوق برنامه خارج از برنامه درسی را مکلف کردیم تا برنامه‌های مهارتی مورد توجه قرار گیرد.

زینی وند درباره تاثیر نوسانات اقتصادی کشور بر عملکرد مدارس غیردولتی گفت: از نظر برنانه آموزشی و پرورشی نداریم، اما از حیث هزینه‌ها موسسان با مشکلات جدی مواجه هستند و افزایش شهریه را به طور رسمی تقاضا کردند، اما سیاست بر این است که آنچه در قالب الگوی شهریه عنوان شده، اجرا می‌شود و اضافه شهریه‌ای را موسسان نخواهند داشت.

زینی وند درباره رسیدگی به تخلفات در مدارس غیردولتی گفت: بیشترین شکایات از مدارس غیردولتی مربوط به شهریه اضافی است و ۳۲ مدرسه در تهران مکلف به استرداد شهریه است و حدود ۶۰۰ میلیارد تومان استرداد شهریه انجام شده است.

سختی کار به فیش حقوقی فرهنگیان برگشت/ پاداش پایان خدمت فرهنگیان تسویه شد

علی الهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش از تحقق سه وعده این وزارتخانه در مورد بازگشت امتیاز سختی کار به احکام حقوقی، حل مشکل سنوات حق‌التدریس در بازنشستگی، تسویه حساب پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال ۹۶ خبر داد و گفت: اعلام این اخبار و کار‌هایی که در آموزش‌وپرورش انجام می‌شود صرفاً با هدف گزارش دهی به جامعه فرهنگیان کشوراست تا معلمان در جریان فعالیت‌های در حوزه‌های مختلف این وزارتخانه قرار گیرند و فرهنگیان در جریان باشند که در راستای بهبود وضع معیشت معلمان چه تلاش‌هایی صورت گرفته است.

الهیار ترکمن با اشاره به اینکه تأمین اعتبار موردنیاز برای پرداخت پاداش پایان خدمت سال ۱۳۹۶ یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های وزارت آموزش‌وپرورش بوده است و با تلاش‌های انجام‌شده و مذاکرات متعدد با سازمان مدیریت توانستیم برای پرداخت این پاداش‌ها تا پایان نیمه اول سال ۹۷ به توافق برسیم.

وی با اشاره به وعده پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان تا آخر تابستان و در سه قسط در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور اظهار کرد: وزارت آموزش‌وپرورش با مساعدت و همراهی سازمان مدیریت و پشتیبانی در تخصیص اعتبار و ابلاغ به خزانه‌داری کل و مساعدت خزانه‌داری کل در تهیه این مبلغ و واریز آن به‌حساب آموزش‌وپرورش توانست به وعده‌ای که به بازنشستگان فرهنگی سال ۹۶ در پرداخت این پاداش داده بود، عمل کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار