در سال ۱۳۹۷ برای نخستین بار فرآورده های افغانستان به اروپا رسیدند.

فراز و فرودهای اقتصادی افغانستان در سال ۱۳۹۷به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، در سال ۱۳۹۷ برای نخستین بار فرآورده های افغانستان از طریق راه لاجورد به اروپا رسیدند و نیز راه بندر چابهار به روی صادرات این کشور باز شد، اما قرار گرفتن افغانستان در فهرست سیاه اتحادیه اروپا به دلیل پولشویی و کاهش ۵۸ دالری درآمد سرانه شهروندان این کشور به دلیل خشکسالی نیز از رویدادهای منفی اقتصاد افغانستان در سال گذشته است.

موترهایی که هفته ها در بندرهای پاکستان ناگزیر متوقف می‌ماندند، در سال ۱۳۹۷مسیر دومی به رویشان باز شد. راه لاجورد، افغانستان را از راه بندر تورغندی و آقینه به ترکمستان، آذربایجان، گرجستان، ترکیه و اروپا وصل می‌کند.

در سالی که گذشت، در غرب افغانستان نیز بندر چابهار گشایش یافت. ۲۳ لاری برای نخستین بار مسیر چابهار را با هدف انتقال کالاهای ترانزیتی این کشور به هند تجربه کردند.

از سوی دیگر، خشکسالی که دامنگیر ۲۲ ولایت افغانستان شد، رشد کشاورزی را به منفی ۱۰ درصد رساند و درآمد سرانه هر فرد را از ۷۰۵ دالر به ۶۴۷ دالر کاهش داد. هرچند کاهش ارزش افغانی و افزایش جمعیت در کاهش درآمدهای سرانه نیز بی تاثیر نبوده است. همچنین افغانستان در سال ۱۳۹۷ در فهرست سیاه اتحادیه اروپا باقی ماند.

آمارهای رسمی نشان می دهد که میزان صادرات افغانستان در سال گذشته از مرز یک میلیارد دالر فراتر رفته است.

انتقال کالاهای بازرگانی از طریق دهلیزهای هوایی از مهمترین عوامل در افزایش میزان صادرات افغانستان به شمار می رود اما پس از گسترش تنش ها میان هند و پاکستان روند انتقال کالاهای صادراتی کشور از طریق کارگو به دهلی متوقف شد و شرکت های هوانوردی هندی برای انتقال کالاها به کابل نیامدند.

همزمان افغانستان در سال پیش رو دو مساله مهم سیاسی را در پیش دارد که اقتصاد این کشور را متاثر خواهد ساخت: صلح و انتخابات.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار