رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان از احتمال اشتراک اعضای گروه طالبان در لوی جرگه مشورتی صلح استقبال کرد.

 

احتمالا از طالبان برای شرکت در لوی جرگه دعوت می شود/ حضور مهاجرین در لوی جرگه قطعی استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، محمد عمر داودزی، رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرد که مساله شرکت نمایندگان طالبان در لوی جرگه مشورتی صلح تحت بررسی است و ممکن است از این گروه برای شرکت در لوی جرگه صلح دعوت شود.

داودزی گفت: به طالبانی که بخواهند از آدرس مردم در لوی جرگه مشورتی صلح شرکت کنند اجازه اشتراک داده شده است.

وی افزود: مساله دعوت رسمی از گروه طالبان در جرگه مشورتی صلح هم اکنون در شورای صلح مورد بحث است و احتمال دارد از این گروه برای اشتراک در لوی جرگه پیش رو دعوت شود.

داودزی بیان داشت: آمادگی برای تدویر جرگه مشورتی صلح گرفته شده و تا نهم ثور/ اردیبهشت سال جاری این جرگه با اشتراک 2500 تن از نمایندگان شبه انتخابی شهروندان برای رایزنی روی خطوط اساسی صلح تدویر خواهد شد.

وی 1750 تن از این اشتراک کنندگان را مربوط به ولسوالی‌ها و مراکز ولایات دانسته و مابقی را کسانی خواند که از مجرای نهادهای ملی غیردولتی به شرط انتخابی بودن سمت رهبری این نهادها در جرگه اشتراک خواهند کرد.

رئیس دبیرخانه شورای صلح افغانستان مساله اشتراک مهاجرین مقیم ایران و پاکستان در جرگه مشورتی صلح را نیز قطعی خواند و افزود: برای اشتراک نمایندگان مهاجرین در این جرگه تدابیر لازم اتخاذ شده است.

وی لوی جرگه مشورتی صلح که قرار است در نهم ثور/ اردیبهشت امسال دایر شود را بزرگترین جرگه مشورتی تاریخ معاصر این کشور از نظر تعداد شرکت کنندگان خواند و تصریح نمود: مشارکت جوانان در این چهارچوب پر رنگ خواهد بود و روی افزایش مشارکت زنان حداقل تا 30 درصد تلاش خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۱۰ قانون اساسی افغانستان، «لوی جرگه» عالی ترین مظهر اراده مردم افغانستان است که درباره مسایل مهم مربوط به استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، مصالح علیای کشور، تعدیل قانون اساسی و محاکمه رئیس جمهور برگزار می شود.

اعضای پارلمان، مجلس سنا و روسای شوراهای ولایات و ولسوالی ها اعضای لوی جرگه را تشکیل می دهند. همچنین وزرا، اعضای دادگاه عالی و دادستان کل نیز می توانند بدون حق رای در آن حضور یابند.

گفتنی است که در این لوی جرگه نمایندگان مردم خطوط قرمز در مذاکرات صلح با گروه طالبان را ترسیم خواهند کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار