به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به ایجاد مدارس اوتیسم در ۲۲ استان گفت: دانشآموزان اوتیستیک در استانهایی که این مدارس را ندارند در کنار بچهها تحصیل میکنند و پیشبینی میکنیم تا سال ۱۴۰۰، ۹ استان دیگر نیز این مدارس را داشته باشند.
قدمی با اشاره به تولیدات محتوایی برای دانشآموزان استثنایی در قبال مبارزه با آسیبهای اجتماعی گفت: معتقدیم که مجموعه مسائل برای آموزش و پرورش استثنایی نیز وجود دارد و ضریب آن برای دختران معلول و آسیبدیده ذهنی بیشتر هم هست. سرمایهگذاری ویژه بر روی آموزش خانواده در این زمینه مهم است. ازدواجهای فامیلی در این دانشآموزان نیز مهم است که باید تست ژنتیک انجام گیرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه گفت: بیش از ۲۵۲ هزار و ۸۶۸ نفر در یک سال آموزش دیدند که ۳۰ هزار نفر پدران بودند، زیرا در تربیت بچههای استثنایی نقش اساسی دارند. برای پیشگیری از آسیبها در مدرسه فعالیتهای پرورشی را مدنظر داریم.
قدمی گفت: تعاریف معلولان در آمارهای جهانی متفاوت است که ۱۷ گروه را تحت پوشش میدهند در حالی که اکنون ما ۷ گروه آسیبدیده ذهنی، شنوایی، بینایی، جسمی-حرکتی، اختلالات یادگیری، عاطفی، چندمعلولیتی داریم که بیشترین گروه دانشآموزی در گروه آسیبدیده ذهنی هستند، این آمار سه درصد است؛ کمتر از یک درصد نابینا، ۶ دهم درصد ناشنوا و یک درصد عاطفی.
وی ادامه داد: اطلاعات ما بر اساس خود اظهاری خانوادههاست. براساس طرح سنجش و مراکز شبانهروزی سالانه هشت هزار نفر را تحت پوشش داریم که هزار و ۵۰۰ نفر در طرح تلفیق، در کنار دانشآموزان عادی تحصیل میکنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره نیروهای این سازمان گفت: بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر فارغالتحصیل دانشگاه فرهنگیان داریم که خروجی ۸۵۰ نفر است و باید حدود ۵۵۰ نفر از آزمون استخدامی جذب کنیم.
وی همچنین ادامه داد: کار اداری تغییر نام سازمان در حال انجام است تا به سازمان آموزش و پرورش دانشآموزان با نیازهای ویژه تغییر یابد.
انتهای پیام/