به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، بازاریابی دهان به دهان یکی روش های قدیمی و سنتی در بازاریابی است که امروزه با پیدایش فناوری اطلاعات و شبکه های اجتماعی با بعد دیگری از این بازاریابی مواجه هستیم و در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد به بررسی آن بپردازد.
بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth Marketing) که بهاختصار WOMM نامیده میشود، یکی از قدیمیترین و در عین حال مفیدترین روش در علم بازاریابی، است. در این مدل از بازاریابی یک مصرفکننده (Consumer) پس از استفاده از محصول و یا خدماتی، تجربه خودش را با شخص دیگری در میان میگذارد، حال اگر این تجربه رضایتبخش بوده باشد و فرد دیگر با اعتماد به شخص اول از محصول استفاده کند، یعنی از طریق بازاریابی دهان به دهان یک کسب و کار مشتری جدید کسب کرده است.
بیشتر بخوانید: روشهای کسب و کار اینترنتی
طبق مطالعات انجام شده ۹۲% از افراد، به پیشنهاد دوستان و خانواده، بیشتر از تبلیغها اعتماد دارند که این جمله نشان از اهمیت این مدل از بازاریابی داشته و کسب و کارها باید بتوانند دلیلی برای ایجاد گفتگو میان افراد و مصرفکنندهها پیدا کنند.
پس می توان نتیجه گرفت، گفتگو در مورد یک برند و یا کسب و کار در دو حالت صورت میگیرد.
بیشتر بخوانید: دو روی سکه در بازاریابی شبکه ای
شبکههای اجتماعی، بازاریابیِ دهان به دهان دیجیتال را بسیار راحتتر میکنند؛ اما بازاریابی دهان به دهان واقعی همزمان، درون و بیرون از وب رخ میدهد!
محتوای تولیدشده توسط کاربران میتواند منبعی صادقانه و تأثیرگذار برای برندها و محصولات باشد که بیهیچ هزینهای بازاریابی ما را بهبود میدهد.
بیشتر بخوانید: برند دیجیتال جدیدترین شیوه افزایش درآمد اینترنتی
۸۶% نسل جدید باور دارند که محتوای تولیدشده توسط کاربران (UGC و یا User Generated Content) میتواند شاخص خوبی برای کیفیت یک برند یا محصول باشد. همینطور آمار نشان داده است، ویدیوهای تولیدشده توسط کاربران میتوانند فروش محصول را ۲۰% افزایش دهد.
برای اینکه کاربران را به سمت تولید محتوا هدایت کنید کافیست تا کارهای زیر را انجام دهید:
۷۹% درصد از مردم به نامههای رضایتمندی و بررسیهای آنلاین، درست به همان اندازهی توصیههای دهان به دهانی که از دوستانشان میشوند، اعتماد میکنند. این کار سبب افزایش اعتماد مشتریان و تضمین کیفیت محصول میشود.
بیشتر بخوانید: راههای جذب و افزایش فالوور اینستاگرام
همینطور نامههای رضایتمندی مشتریان باعث ارزشمندی ادعای شما شده و مشتریان را برای انجام تجارت با شما دلگرم میکند و به همین دلیل است که به این بررسیها گواه اجتماعی نیز میگویند.
چگونه نامههای رضایتمندی از محصولتان را ارائه دهید:
بنا به مدل کسبوکار خودتان میتوانید روی خدمات، سرویسها و دیگر چیزها، به مصرف کنندگان امکان دهید تا به محصولاتتان امتیاز دهند. این تکنیک میتواند در تجارت الکترونیک و فروشگاههای اینترنتی بسیار سودمند باشد. ۶۳% بازدیدکنندهها هنگامی از یک سایت خرید میکنند که آن سایت قسمت نقد و بررسی یا سیستم امتیازدهی داشته باشد.
بیشتر بخوانید: راههای کسب "در آمد آنلاین"
وجود نقد و بررسی در سایت میتواند ۱۸% فروش را افزایش دهد. نقد و بررسی مشتریان تا ۱۲ برابر از توضیحات اصلی برند، برای کاربران قابلاعتمادترند.
کوچک یا بزرگ، مردم بسیار دوست دارند در قبال فعالیتی که انجام میدهند چیزی دریافت کنند. یک تخفیف کوچک یا یک هدیه تبلیغاتی دوستداشتنی میتواند بسیار مؤثر باشد.
افراد تأثیرگذار یا به اصطلاح اینفلوئنسر، درست همان چیزی هستند که اسم آنها میگوید. افرادی با ارتباطاتی قوی و قدرتی برای تأثیرگذاری بر باورها و رفتار جوامعی که با آنها ارتباط دارند. به همین دلیل وجود اعتبار از پیش آمادهی آنها، بازاریابی دهان به دهان توسط یک فرد تأثیرگذار، میتواند بسیار مؤثر باشد.
انتهای پیام/