کارشناس مسائل منطقه گفت: سفرنخست وزیرعراق به ایران برای تصویب و اعمال توافق نامه‌ها بین تهران و بغدااست.

سفرنخست وزیرعراق به ایران برای تصویب و اعمال توافق نامه‌ها استسید هادی سید افقهی کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،اظهار کرد: رابطه ایران و عراق در مقایسه با رابطه ایران با سایر کشور‌ها یک رابطه به شدت استثنایی و منحصر به فرد است به دلایل تاریخی، امنیتی و استراژیک، اقتصادی و عقیدتی دارد.
وی افزود: ما بیش از ۱۶۰۰ هزار کیلومتر با عراق همجوار و هم مرز هستیم بنابراین رابطه ما با عراق نسبت به سایر کشور‌ها رابطه ممتازی است به همین جهت می‌توانیم با کشورعراق درهمه سطوح همکاری‌های فوق العاده و استراتژیک داشته باشیم.
سید افقهی با اشاره به سخنان روحانی مبنی بر اینکه امنیت عراق، امنیت ایران است، تصریح کرد: رابطه عراق و ایران درسرنوشت هردو ملت و کشور تاثیرات مثبتی دارد لذا شاهد بودیم هنگامی که داعش در عراق ظهور کرد و سه استان بزرگ و پهناور را تحت تصرف خود درآورد ما به سرعت عکس العمل نشان دادیم.
کارشناس مسائل منطقه در ادامه یادآورشد: ما هنگام ظهور داعش در خاک عراق به کمک مردم، ارتش و نیرو‌های مسلح عراق شتافتیم چرا که مسئله مبارزه با داعش و حفظ امنیت مرز‌های کشور خودمان مطرح بود که ما وارد عمل شدیم و خود دولت عراق هم از ما دعوت کرد که به آن‌ها کمک کنیم.
وی تاکید کرد: با توجه به شرایط فعلی عراق که بعد از سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ میلادی و ماندگاری نیرو‌های آمریکایی که حکم اشغالگری را در عراق دارند درحالی که مجوز سازمان ملل، شورای امنیت را نداشتند کشور را تصرف، ارتش آن جا را منحل و زیر ساخت‌ها را منهدم کردند و همچنان هستند.
سید افقهی مطرح کرد: ترامپ در کمال وقاحت می‌گوید نفت عراق برای ماست در چنین شرایطی که آن‌ها می‌خواهند ثروت‌های عراق را غارت کنند و با ابقای نیرو‌های آمریکایی درعراق می‌خواهند تحرک‌ها و فعالیت‌های ما را تحت نظر داشته باشند که این عمل یک تهدید است.
کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: واشنگتن در حال فشار به عراق است که آن‌ها را تابع خود کنند؛ دراعمال تحریم‌ها و در این شرایط عراقی‌ها یا باید تسلیم شوند و تحریم‌ها را رعایت کنند و یا ا. ینکه مقاوت کنند و به آمریکا بگویند نه تنها تحریم‌ها غیر قانونی است و ما از شما دستور نمیگیریم چرا که براساس منافع ملی خودمان عمل می‌کنیم.
وی با بیان اینکه مقامات عراقی تاکنون مقاومت خوبی از خودشان نشان دادند، خاطر نشان کرد: سفری که روحانی به عراق داشت یک سفر تاریخی و استثنایی بود که توافق نامه‌های بسیار خوبی را در سطوح و رشته‌های مختلف با عراقی‌ها به امضا رساند.
سید افقهی در ادامه تصریح کرد: در تقابل با سفر روحانی به عراق عادل عبد المهدی نخست وزیر فعلی عراق قصد دارد که با همان سطحی که رئیس جمهور ما به آنجا سفر کرد و هیئت بلند پایه‌ی سیاسی، اقتصادی و امنیتی را به همراه خود داشت، چنین هیئیتی را با خود به همراه بیاورد و در ادامه سفر، تکمیل توافق نامه‌ها و رایزنی‌هایی که با مقامات عراقی داشتیم، تصویب کنند و شروع به اعمال این توافق نامه‌ها کنند.
کارشناس مسائل منطقه افزود: هردو کشور ایران و عراق از موقعیت ممتازی برخوردارهستند و ثروت‌های خدا دادی نفت و گازبسیاری دارند همچنین ملت‌های هر دو کشور روابط خویشاوندی بسیار دیرینه‌ای و اعتقادات دینی و فرهنگی مشترکی دارند بنابراین این سفر در تحکیم روابط و مقابله با تحریم‌هایی که آمریکا بر علیه ما اعمال کرده است می‌تواند تاثیر گذار باشد.
وی تاکید کرد: عراق نیاز به کمک ایران در مرحله باز سازی زیر ساخت‌ها دارد لذا داعش کاملا از بین نرفته است همچنین آمریکایی‌ها هنوز در عراق حضور دارند و به هر جهت در آستانه بازسازی هستند.
سید افقهی با بیان اینکه کشور‌هایی نظیرعربستان سعودی، امارات و قطر قصد رقابت با ما و تطمیع عراقی ها، سعی در تخریب روابط ما با عراقی‌ها دارند، خاطر نشان کرد: عراقی‌ها روابط شان با ما را خراب نمی‌کنند لذا با اعتمادی که به ایران دارند و با توجه به کمک‌هایی که ما به عراقی‌ها کردیم خیلی بعید است که آن‌ها به ما پشت کنند و به وعده‌های پوچ سعودی‌ها باور و امید داشته باشند.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تحلیل تعاملات تجاری ایران عراق پرداخت و گفت: تعاملات تجاری ما با عراق در سطح مطلوبی نیست و ظرفیت دو کشور از وضع کنونی بیشتراست و تصور می‌کنم رقم ۲۰ میلیارد دلار در یک مرحله ۶ ساله یک رقم کالا منطقی است همچنین در صورتی که بتوانیم توافق نامه‌ها را خوب اعمال، اجرا و نهایی کنیم و ظرفیت‌های هر دو کشور را فعال کنیم چیزی دور از دسترس نخواهد بود.
وی در پایان مطرح کرد: امیدواریم عراقی مسئله جدی بگیرند و ما هم از فرصت استفاده کنیم همچنین برنامه‌های روشمند و هدف مندی را بتوانیم با عراق پیاده کنیم تا بتوانیم امید آمریکایی‌ها را نا امید کنیم.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار