کشف گورستان مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد و عصر مفرغ در نزدیکی روستای کشیک از توابع بخش مرکزی نیکشهر تاریخ و تمدن این روستا را چهار هزار و ۷۰۰ ساله نشان می‌دهد.

روستای کشیک نیکشهر با تمدنی ۴۷۰۰ ساله پذیرای طبیعت دوستانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، روستای کشیک در بالادست سد خیرآباد و همجوار رودخانه کشیک و روستای هیتک واقع شده است و زمین‌های کشاورزی، نخلستان، آثار تاریخی و باستانی و مناطق گردشگری فراوانی دارد که می‌تواند میزبان خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب شود.

روستای باستانی کشیک با کشف گورستان و دیگر آثار تاریخی بر اساس شواهد یکی از مراکز تولید سفال خاکستری ظریف هزاره سوم پیش ازمیلاد (حدود پنج هزارساله) و به نوعی یکی از پایتخت‌های تمدن بلوچستان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیکشهر  اظهار داشت: گورستان کشف شده روستای کشیک بیش از چهارهزار و ۷۰۰ سال قدمت دارد و متعلق به عصر مفرغ است.

خیرالنساء امیری بیان کرد: گور‌های پیش از تاریخ این گورستان متعلق به دوران عصر مفرغ در ۱۲ کیلومتری شمال شهر نیکشهر و بالادست سد خیرآباد قرار دارد.

وی ادامه داد: گورستان روستای کشیک در سال ۱۳۹۱ با حفاری بیل مکانیکی که قرار بود برای این روستا کانال انتقال آب با لوله را انجام دهد کشف شد و از جمله بزرگترین گورستان‌های عصر مفرغ سیستان و بلوچستان است که وسعت آن به ۳۵ هکتار می‌رسد.

وی ادامه داد: تدفین در این گورستان به عنوان یکی از استقرارگاه‌های مهم هزاره سوم قبل از میلاد در امتداد رودخانه کشیک با معماری ساخته شده از دیوار‌های سنگ چین و سقف مسطح سنگی بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیکشهر گفت: با توجه به آثار به دست آمده در این گورستان ارتباط نزدیک ساکنان اولیه این منطقه با مناطق شمالی بمپور کاملا مشخص است.

امیری اظهار داشت: وسعت به نسبت زیاد ۳۵ هکتاری آن و قبور منحصر بفرد سنگی، قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای و دیوار چینی شده دور قبر‌ها با سقف مسطح سنگی و درعمق یک و نیم متری زمین به طول چهار متر و عرض یک متر از ویژگی‌های مهم این گورستان محسوب می‌شود.

وی از مهمترین آثار کشف شده گورستان کشیک را ظروف سفالین و اشیا دوران مفرغی و سنگی - دسته هاون‌های بزرگ سنگی و مهر‌ها ذکر کرد که کشف این آثار و دست یافته‌ها قدمت این گورستان را حداقل به ۴۷۰۰ سال می‌رساند.

وی تصریح کرد: نخستین فصل مطالعات باستان شناسی در محوطه کشیک شهرستان نیکشهر اسفند سال ۱۳۹۵ با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با هدف تهیه پرونده ثبت ملی، تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه صورت گرفته است.

دهیار روستای کشیک نیز  گفت: رودخانه کشیک یکی از جاذبه‌های زیبای این روستاست که از ارتفاعات چانف سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از روستا‌های داروکان و بانگندل آب آن در سد خیرآباد برای مصارف آشامیدنی و کشاورزی شهر نیکشهر ذخیره می‌شود.

مولابخش بلوچ افزود: رودخانه هیتک نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری است که در مکانی به نام کورهوارا به ۲ رودخانه ملحق می‌شود.

وی ادامه داد: نخلستانها، محوطه جاپرجاهان، باغ‌های میوه‌های گرمسیری، و سدخیرآباد در یک کیلومتری جنوب روستای کشیک از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این روستا است.

وی گفت: با تصویب حریم محوطه، امکان کنترل فعالیت‌های آسیب رسان در چارچوب ضوابط قانونی میسر شده و از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان درخواست ساخت ساختمان موزه در جنوب شرق استان برای نگهداری اشیاء کشف شده در روستای کشیک را داریم.

روستای کشیک از توابع دهستان مهبان ۳۵۰ خانوار و هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد و در ۱۲ کیلومتری نیکشهر واقع شده است.

نیکشهر از شمال به شهرستان‌های ایرانشهر و دلگان، از شرق به شهرستان‌های قصرقند و سرباز، از جنوب به شهرستان‌های کنارک و چابهار، ازغرب به شهرستان فنوج و استان هرمزگان محدود است.

شهرستان نیکشهر با ۳۹۵ روستا، چهار بخش بنت، لاشار، آهوران و مرکزی براساس سرشماری نفوس و مسکن آبان سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۴۱ هزار و ۸۹۴ نفر جمعیت با ۳۷ هزار و ۲۰۷ خانوار در فاصله ۵۱۰ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

انتهای پیام/ع

روستای کشیک نیکشهر با تمدنی ۴۷۰۰ ساله پذیرای طبیعت دوستان

برچسب ها: نوروز ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار