مدیرکل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دلیل بارش‌های مطلوب در سال زراعی جاری، رویش مراتع در مناطق قشلاقی این استان بسیار غنی است به طوری که در چهل ساله گذشته بی سابقه بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، مجید علی پور مدیرکل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد گفت: غنی شدن مراتع در بهار امسال باعث افزایش تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد و به حداقل رسیدن استفاده از علوفه دستی می‌شود.

وی اضافه کرد: براساس برآورد‌های کارشناشی، امسال یکهزار و ۵۰۰ تن به تولید گوشت قرمز استان افزوده خواهد شد.

علی پور ابراز داشت: پارسال عشایر کهگیلویه و بویراحمد هفت هزار و ۵۰۰ تن گوشت تولید کردند.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کاهش چشمگیر بیماری‌های دامی از دیگر مزایای بارش‌های بهاره در مناطق عشایری این استان است.

به گفته علی پورهم اکنون وضعیت بسیار خوبی از نظر علوفه و آب در مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد حاکم است و امسال پس از چند سال کوچ بهاره به موقع انجام می‌شود.

وی بیان کرد: امسال کوچ عشایر به مناطق ییلاقی از پانزدهم اردیبهشت در مناطق قشلاقی آغاز خواهد شد.

علی پور بیان کرد: برنامه ریزی‌های لازم برای انجام کوچ بهاره عشایر این استان هم اکنون در دست انجام است.

مدیرکل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سیل و بارندگی‌های اخیر، در برآورد اولیه ۹۵ میلیارد و ۳۹۵ میلیون ریال در بخش‌های مختلف به عشایر این استان خسارت وارد کرده است.

علی پور اظهار داشت: در سیلاب روز‌های اخیر در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد ۲ هزار و ۱۳۰ کیلومتر جاده دسترسی، ۶۰ دهنه پل و ۵۱ مورد آبنما آسیب دید.

وی افزود: همچنین در این مدت ۱۲۸ تخته چادر، ۶۳۶ فضای مسکونی، ۱۹ ایستگاه پمپاژ، ۶۱ مورد منبع ذخیره آب و ۱۴ هزار متر شبکه انتقال آب در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد دچار خسارت شد.

علی پور بیان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده ۶۰۰ دام سبک راس دام سنگین در مناطق عشایری استان از بین رفتند.
ایل راه‌های عشایری کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۹ هزار کیلومتر طول دارد.

جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد با یک‌میلیون رأس دام سبک و سنگین، ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کند.

۱۲ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۰ هزار نفر عشایر هستند.

هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با ۱۳ زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تا ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه امروز یکشنبه ۱۲۰۱.۱ میلیمتر باران در یاسوج باریده است.

ولی بهره‌مند اظهار داشت: میزان بارندگی سال زراعی ۹۷-۹۸ به ترتیب در سی سخت ۱۰۶۰.۸، دهدشت ۸۱۶.۶، امامزاده جعفر ۷۶۰، دوگنبدان ۶۶۶.۳ و لیکک ۶۸۴.۲ میلیمتر بوده است.

وی افزود: میانگین میزان بارندگی کهگیلویه و بویراحمد در سال زراعی ۹۷-۹۸ تاکنون ۸۶۳.۶ میلیمتر بوده است.

بهره‌مند بیان کرد: در کل سال زراعی گذشته در یاسوج ۴۲۴.۱، در سی سخت ۴۸۴، دهدشت ۲۸۳، دوگنبدان ۱۷۹.۳، لیکک ۳۱۱.۱ و در امامزاده جعفر ۱۷۶.۸ میلیمتر باران بارید.

وی ادامه داد: میانگین بارش‌های سال زراعی گذشته تا ۱۷ فروردین حدود ۱۹۷.۳ میلیمتر بوده است.

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: فردا دوشنبه آسمان کهگیلویه و بویراحمد نیمه ابری تا ابری، در بعضی ساعات رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید، در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش بینی می‌شود.

سال‌هایی که کمتر از میانگین بلند مدت در منطقه‌ای باران ببارد را خشکسالی و بیشتر از این میانگین را ترسالی می‌خوانند.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

انتهای پیام/غ

رویش بی سابقه مراتع

برچسب ها: سیل ، هواشناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.