معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: اصل این کار از نظر من بخشی خلاف ضوابط حقوق بین‌الملل و خلاف ضوابط حقوقی است

عدم تمدید معافیت‌های تحریمی آمریکا خلاف ضوابط بین الملل استبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور در حاشیه هیات دولت درباره مصوبه مجلس برای موظف کردن معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای پیگیری حقوقی تروریستی خواندن سپاه توسط آمریکا، گفت: اقداماتی که از طریق حقوق بین الملل می‌توان پیگیری کرد به رییس جمهور ارسال شده است.

معاون حقوقی رئیس جمهور تاکید کرد: نفس این‌کار توسط آمریکا اشتباه و غیر قابل قبول است.

درباره عدم تمدید معافیت‌های تحریمی آمریکا علیه ایران گفت: اصل این کار از نظر من  خلاف ضوابط حقوق بین‌الملل و خلاف ضوابط حقوقی است و همین امر خلاف اصل تجارت آزاد و همچنین دخالت در روابط اقتصادی کشورها با یکدیگر است.

جنیدی تصریح کرد: به علاوه همانطور که قبلا گفتیم این قواعد، فرا سرزمینی است که از لحاظ حقوق بین الملل در واقع ناقض ضوابط است و حتی از نظر بنده خلاف دموکراسی در کشورهای دیگر است.

وی ادامه داد: هر کشوری که می خواهد با ما روابط اقتصادی برقرار کند بایستی بر اساس نظر بخش‌های قدرت، پارلمان خود، همچنین رئیس جمهوری و نخست وزیر برآمده از پارلمان (در کشورهایی که پارلمانی است)، صورت بگیرد. درواقع نمایندگان آن کشورها باید تصمیم بگیرند روابط اقتصادی داشته باشند با خیر.

جنیدی تصریح کرد: اقدامی که آمریکا انجام داد نه تنها ناقض قواعد تجارت آزاد است و نه فقط ناقض عهدنامه ای است که با ما داشته و از آن خارج شده که مهلت یکساله اش پایان نیافته و باید به آن ملزم باشد، بلکه علاوه بر همه اینها خلاف دموکراسی هم هست.

در پایان افزود: داشتن رابطه با ما از لحاظ اقتصادی و سیاسی باید تصمیم پارلمان و یا دولت آن کشور باشد. در واقع دولت ایالات متحده بجای پارلمانی دیگر کشورها هم در داشتن و یا نداشتن رابطه با ما تصمیم می‌گیرد و این حتما خلاف است. نه تنها خلاف اصل حاکمیت برابری است بلکه خلاف اصل دموکراسی است. بنابراین از تمامی منظرها حتما قابل نقد است. در دنیای امروز در موقعیتی قرار گرفتیم که بین قدرت خام متکی که ایالات متحده وجود دارد و قدرت مشروع برآمده از ضوابط حقوقی و مبتنی بر مدنیت تعارض قرار دارد.

جنیدی در پاسخ به این پرسش که دولت در واکنش اقدامات آمریکا در جلوگیری از کمکهای مالی به سیل زدگان ایران، چگونه عمل کرده است، اظهار کرد: در رابطه با سیل زدگان مطابق با اعلام رئیس هلال احمر هیچ کمکی به صورت وجه نقد نتوانسته اند دریافت کنند و چنین چیزی بدون شک خلاف مسائل حیاتی انسانها و خلاف حقوق بشر و حقوق بشر و حقوق بشردوستانه است و کسی که مانع این کمک می شود، کف قواعد آمره حقوق بشر را هم نقض کرده است.

جنیدی در پایان تاکید کرد: نقل قول اشتباهی انجام شده بود که ما یک دادخواست جدید در این باره تنظیم می کنیم اما باید بگویم که همان دادخواستی که به دادگاه دادگستری دادیم، چارچوبش این را هم در بر می گیرد و ما مستنداتش را اضافه می کنیم و در همان دادخواست ارائه می کنیم تا نقض دستور موقت دادگاه دادگستری بین المللی در زمینه غذا، اقلام کشاورزی دارو و تجهیزات پزشکی و قطعات و خدمات هوایی و همچنین عملیات بانکی را هم که در آن دستور تاکید شده را مطرح خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار