وزیر بهداشت گفت: برنامه داریم که آمار زایمان طبیعی در کشور را به ۶۰ درصد برسانیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت در حاشیه همایش روز ماما در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره رشد جمعیت اظهار کرد: برنامه ترویج زایمان طبیعی از سال ۹۳ در کشور اجرایی شد و در صدد هستیم که حدود ۶۰ درصد از زایمان‌ها در کشور به صورت طبیعی انجام شود با توسعه مراکز درمانی که در کشور ایجاد شده حرکت بسیار خوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در بسیاری از استان‌ها به این هدف رسیده‌ایم و در برخی از استان‌ها از هدف عقب هستیم که علل آن را باید واکاوی کنیم.

نظام بهداشتی و درمانی ایران در شرق مدیترانه الگو است

نمکی تصریح کرد: خوشبختانه نظام بهداشتی و درمانی ما در بین ۲۲ کشور شرق مدیترانه به عنوان یکی از الگو‌های بسیار پیشرفته و مترقی محسوب می‌شود و بسیاری از کشور‌های منطقه تلاش می‌کنند از الگو‌های ما برای توسعه زیرساخت‌های بهداشتی خود استفاده کنند.

ماما‌ها از ارکان اصلی نظام سلامت در کاهش مرگ و میر مادران

وی با بیان اینکه ماما‌ها به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام سلامت در کاهش مرگ و میر مادران موثر هستند، گفت: ماما‌ها در کاهش مرگ و میر نوزادان، حذف بیماری کزاز بند ناف و در اصلاح الگو‌های تغذیه‌ای مراقبت‌های قبل و بعد از زایمان در زنان باردار نقش بسیار مهمی را ایفا کرده‌اند.

نمکی با بیان اینکه در حوادث سال اخیر ماماها تمام تلاش خود را برای نجات جان زنان باردار به کار گرفته‌اند، گفت:  توانستند کار بسیار عظیم و افتخار آفرینی را رقم بزنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: استفاده از ماماها در نظام ارائه خدمت در مراکز بهداشتی درمانی و در مراقبت‌های زنان باردار به خارج از مراکز بهداشتی و درمانی و به شکل تله مدیسین و آموزش‌های از راه دور استفاده خواهیم کرد،  برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم از این ابزار کارآمد ماماها استفاده کنیم.

وی بیان کرد: تلاش داریم تمام این عزیزان را در جایگاه مناسب به کار بگیریم و  یکی از برنامه های ما کمک گرفتن از ماماها در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری برای بحث جمعیت است.

کمک گرفتن از ماماها برای افزایش رشد جمعیت کشور

وزیر بهداشت گفت: جمعیت کشور سیر نزولی پیدا کرده است و  ماماها می‌توانند به‌عنوان مهم‌ترین ابزار به کار گرفته شوند و موضوعاتی نظیر مراقبت‌های قبل از زایمان، مراقبت از زنان و جلوگیری از مرگ و میرهای ناشی از بارداری نقش به سزایی داشته باشند.

نمکی ادامه داد: ماماها می‌توانند در مراکز ناباروری کمک زیادی داشته باشند و با برنامه‌ریزی که انجام داده‌ایم در آینده نزدیک از تمام ظرفیت مامایی در کشور استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار