رخشانی‌مهر از آغاز کلنگ زنی مدارس مورد نیاز در مناطق سیل‌زده گلستان طی هفته آینده خبر داد.

هفته آینده؛ آغاز ساخت مدارس در مناطق سیل‌زده گلستان/ مدارس پایگاه مدیریت بحران در جریان سیل بوده استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی توسعه و تکمیل مدارس در مراسم سازمان بسیج فرهنگیان برای گرامیداشت مقام معلم و هفته بسیج که عصر امروز در اردوگاه باهنر برگزار شد با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای مقابله با خسارت ناشی از سیل کشور اظهار کرد: در کشور‌های دیگر دنیا هم مانند ایران حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله رخ می‌دهد. همان‌طور که همزمان با وقوع سیل اخیر در کشور در آمریکا هم شاهد وقوع این حادثه بودیم و حتی مدیریت بحران در آمریکا به گونه‌ای بود که بعد از اظهارات پمپئو مبنی بر کمک به سیل زدگان ایرانی وی مورد هجمه قرار گرفت.

وی ادامه داد: آن چه ایران را نسبت به دیگر کشور‌های دیگر جهان متمایز می‌کند موضوع مدیریت بحران است که باید در حوادث مدیریت بهتری وجود داشته باشد، همچنین پیش از بروز حادثه باید پیشگیری‌های لازم برای جلوگیری از وقوع خسارات بیشتر صورت گیرد.

رخشانی با اشاره به اینکه در دنیا ساختمان‌ها از نظر اهمیت در مدیریت بحران به چهار دسته دارای اهمیت بسیار زیاد، زیاد، بااهمیت و متوسط تقسیم بندی می‌شوند، گفت: ساختمان‌ها و اماکنی که بعد از وقوع سیل و زلزله باید پابرجا بمانند در گروه ساختمان‌های بااهمیت بسیار بالا قرار می‌گیرند، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مصداقی از این گروه هستند.

رئیس سازمان نوسازی توسعه و تکمیل مدارس افزود: مدارس در دسته اماکن اهمیت بالا قرار دارند و باید سازمان آن به گونه‌ای باشد که ساختمان در زمان وقوع حادثه آوار نشود.

 مدارس در سیل اخیر پایگاه‌های مدیریت بحران بودند

وی تصریح کرد: در حادثه سیل اخیر مدارس در این گروه قرار داشتند و پایگاه‌های مدیریت بحران بودند به گونه‌ای که خانواده‌ها بعد از سیل مدارس را به عنوان مامن خود انتخاب کردند.

رخشانی با اشاره به اینکه هیچ کدام از مدارس در طول سیل آوار نشدند، گفت: در سیل اخیر حجم گل و لای به حدی بالا بود که باعث آسیب به سازه و تجهیزات شد، حتی پمپ‌های سیستم‌های گرمایش مدارس از گل و لای پر شدند و همین مسئله باعث از کار افتادگی موتور‌های سیستم‌های گرمایشی شد.

رئیس سازمان نوسازی توسعه و تکمیل مدارس از آسیب به ۱۴۰۰ مدرسه در جریان سیل اخیر خبر داد و گفت: برخی مدارس دچار آسیب دیدگی‌های جزئی شده بودند که با تعمیرات جزئی قابل استفاده شدند، اما برخی از مدارس که پیش از این در لیست مدارس تخریبی بودند و اکنون به دلیل کمبود فضای آموزشی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، در این شرایط در فهرست مدارس تخریبی واقع شدند.

تخریب و نوسازی  ۲۱۰ مدرسه در مناطق سیل‌زده

وی افزود: از ۱۴۰۰ مدرسه دچار آسیب دیدگی ۲۱۰ مدرسه باید تخریب و نوسازی شوند و مابقی مدارس نیازمند بازسازی و تعمیرات هستند.

رخشانی اظهار کرد: ۴۶۰ میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی مدارس نیاز داریم که در این مسیر از ظرفیت خیرین مدرسه ساز هم استفاده می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی توسعه و تکمیل مدارس تصریح کرد: در همایش ملی خیرین مدرسه ساز این افراد برای ساخت مدرسه در سه استان لرستان، گلستان و ایلام ۲۱۰ میلیارد تومان تعهد داده‌اند که به محض وصول این تعهدات کار نوسازی و بازسازی را آغاز می‌کنیم و در این مسیر چنانچه نیاز باشد از منابع دولتی برای ساخت مدرسه بهره می‌گیریم.

وی درباره زمان تحویل مدارس گفت: مدارس کوچک و روستایی تا مهر آینده آماده بهره برداری هستند، اما برای مدارس بزرگ ۱۰ تا ۱۲ کلاسه نیازمند زمان بیشتری هستیم و پیش بینی می‌کنیم تا مهر ۹۹ به بهره برداری برسند.

ساخت سه مجتمع آموزشی در استان گلستان

رخشانی از آغاز کلنگ زنی ساخت مدارس به طور نمادین در هفته آینده خبر داد: در استان گلستان کلید می‌خورد و ما قصد داریم سه مجتمع آموزشی در این استان بنا کنیم.

رئیس سازمان نوسازی توسعه و تکمیل مدارس به تمهیدات اندیشیده شده در زمان وقوع سیل گلستان هم اشاره کرد و گفت: بعد از سیل گلستان و بازدید از این منطقه ارزیابی‌های لازم برای کمک به دانش‌آموزان صورت گرفت و سه هزار میز و نیمکت وهمچنین پنج میلیارد تومان اعتبار به مدارس اختصاص یافت و برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای پیش رفت که ۱۷ فروردین ماه کلاس‌های درس آماده حضور دانش آموزان بودند که بنا بر نظر شورای تامین استان بازگشایی مدارس یک هفته به تعویق افتاد.

با بیان اینکه در استان‌های لرستان و خوزستان اقدامات این چنینی انجام شده یا در دست اقدام است، گفت: هر زمان که شرایط لازم و تعهدات خیرین برای ساخت مدارس فراهم شود ساخت مدرسه‌ها را آغاز می‌کنیم.

در ادامه مراسم امیرعلی نعمت الهی قائم مقام وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر مدیریت جهادی در گام دوم انقلاب اظهار کرد: امیدوارم با این رویکرد بتوانیم اجرای سند تحول بنیادین را تسهیل و تسریع کنیم.

وی ادامه داد: برای یک مدیریتی پویا، فراگیر و متمایز که بتواند تمام اهداف ترسیم شده را محقق کند باید ویژگی‌هایی از قبیل استقامت و صبر در برابر نداشته‌ها و بی مهری، ایمان به خدا و استفاده از داشته‌ها را داشت.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حرکت علمی و حساب شده براساس داده‌ها از مصادیق دیگر مدیریت جهادی است، گفت: عمل به تکلیف از خصیصه‌های دیگر مدیریت جهادی است و هر کس باید جوهره رهبری و هم افزایی را در خود تقویت کند.

جامعه از خلا اعتماد متقابل رنج می‌برد

نعمت الهی با اشاره به اینکه اکنون خلا اعتماد متقابل در جامعه داریم، گفت: امروز معلمان مبین راه درست و منادی روش‌های درست زندگی مردم هستند باید این خلا را جبران کنند.

وی اظهار کرد: در مدیریت جهادی روزمرگی جایی ندارد، باید ابتکار و پویایی جای روزمرگی را بگیرد، مدیریت و مشارکت جهادی باعث ایجاد امید در جامعه می‌شود و تدبیری برای آینده است.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش گفت: با مشارکت و هم‌افزایی می‌توانیم کار را جلو ببریم به ویژه امروز که کشور شرایط خاصی دارد، این مهم نباید اجرا شود، از مصادیق مدیریت جهادی می‌توان به مدیریت در جریان سیل اشاره کرد که هنوز هم این فرآیند ادامه دارد.

در ادامه حسن مرادی رئیس سازمان بسیج فرهنگیان بر ضرورت امدادرسانی و ساماندهی آن برای خانواده‌های سیل‌زده تاکید کرد و گفت: ساماندهی کار باعث می‌شود تا امدادرسانی به نحو احسن انجام شود.

تعهد ۲۱۰ میلیارد تومانی خیرین برای ساخت مدارس مناطق سیل زده

وی به تعهد ۲۱۰ میلیارد تومانی خیرین مدرسه ساز برای ساخت مدارس در مناطق سیل زده اشاره کرد و افزود: اقدام سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس برای دعوت از خیرین و اعزام آن‌ها به مناطق سیل زده باعث شد تا اعتبار قابل توجهی از سوی خیرین برای بازسازی مدارس تخریبی و خسارت دیده اختصاص یابد.

رئیس بسیج فرهنگیان به عملکرد بسیجیان فرهنگی در جریان سیل اخیر اشاره کرد و گفت: فرهنگیان بسیجی با تلاش مضاعف در بازسازی و رفع مشکلات مناطق سیل زده وارد عمل شدند و هموطنان آسیب دیده در حوادث اخیر سیل را یاری دادند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار