به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، سابقه تعاملات آمریکای لاتین و ایران به ۱۱۰ سال پیش باز می گردد. امروز همچنان لزوم ادامه روابطه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین تهران با کشورهای آمریکای جنوبی احساس می شود.
امیر حسین تفرشی کارشناس مسائل آمریکای لاتین در گفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: روابط ایران با منطقه آمریکای لاتین بر اساس نوع نگاه حاکم بر سیاست خارجی کشورمان دنبال می شود و در حقیقت این نگاه در دو دولت گذشته شمال محور (آمریکای شمالی) بود که منجر به کاهش تعاملاتمان با منطقه آمریکای لاتین شد.
وی افزود: دستگاه دیپلماسی کشورمان در دولتهای اخیر به توسعه روابط با آمریکای شمالی و اروپای غربی توجه بیشتری داشتند، بنابراین کشورهای آمریکای لاتین که در حوزه جنوب واقع هستند جایگاهی در دایره تعاملات با تهران ندارند.
تفرشی بابیان اینکه در گذر زمان شاهد کمتر شدن روابط اقتصادی کشورمان با منطقه آمریکای لاتین بودیم، توضیح داد: در سال های اخیر نگاه به تعامل تجاری تهران با آمریکای شمالی به حدی بوده است که می توان گفت، روابط ما با برخی از کشورهای این منطقه در حوزه اقتصادی به نقطه صفر رسید چرا که نگاه حاکم بر سیاست خارجی دولتها شمال محور بوده است.
کارشناس مسائل آمریکای لاتین در توضیح راهکارهای راهبردی موجود جهت توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با آمریکای لاتین، گفت: برای پیشرفت تعاملاتمان با کشورهای این منطقه ابتدا باید در نوع نگاه سیاسی و روابط خارجی خود تغییراتی ایجاد کنیم چراکه در غیر اینصورت تحولی جدی در روابط ما با منطقه آمریکای لاتین و سایر کشورهای محور جنوب به وجود نخواهد آمد.
وی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی ایران روابطمان با منطقه آمریکای لاتین فراز و نشیبهای زیادی داشت، تصریح کرد:با رو کار آمدن دولت جدید در تهران تغییرات جدی در سیاست خارجی کشورمان به وجود آمده است لذا دولتها بانگاه های متفاوت باعث ایجاد شیوه های گوناگون سیاست گذاری در مناطق مختلف شدندهمچنین بعد از انقلاب جمهوری اسلامی با تغییر دولتها شاهد تغییرات جدی در سطح روابط و مناسباتمان با منطقه آمریکای لاتین بودیم در حقیقت این موضوع منجر به گیج شدن روسای این منطقه، نسبت به اتفاقات و خواستههای کشور ایران شد.
تفرشی تاکید کرد: مقامات کشورهای آمریکای لاتین متوجه این موضوع شدند که امکان دارد با تغییر رئیس جمهور ایران روابط و مناسبات ما هم دستخوش تحولاتی شود، این در حالی است که کشورهایی مانند چین و روسیه هرگز با تعیین روسای جمهور جدید سیاست های متفاوتی در قبال آمریکای لاتین اتخاذ نکرده و تعاملاتشان در این رابطه را تغییر نمی دهند. در حقیقت آنها سیاستی ثابت برای توسعه روابط خود دارند که روی کار آمدن دولت های جدید این طرحهای کلان کشوری را تحت تأثیر قرار نمیدهد.
کارشناس مسائل آمریکای لاتین ادامه داد: ما همواره شاهد شیب صعودی روابط چین و روسیه با کشورهای آمریکای لاتین در دو دهه پیش بودیم، ولی در ایران این اتفاق نیفتاد و دائماً تغییر و تحول به وجود آمده است.
وی افزود: تغییر و تحول در سیاست کشور اعتبارما را در برابر کشورهای آمریکای لاتین از بین میبرد همچنین این تغییرات منجر به این می شود که به ایران به چشم یک شریک تجاری مطمئن و با ثبات نگاه نشود.
تفرشی با اشاره به دولتهای نهم و دهم در جمهوری اسلامی ایران، گفت: در این دولتها ما شاهد افزایش کمّی روابط با کشورهای آمریکای لاتین بودیم؛ تعداد سفارتها و رفتوآمدها افزایش پیدا کرد، ولی این موضوع پشتوانه سازی نشد بنابراین به توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی منجر نشد.
کارشناس مسائل آمریکای لاتین در ادامه توضیح داد: منحصر ماندن روابط ما با کشورهای آمریکای لاتین در امر سیاست و روابط سیاسی موجب شد که با یک تغییر سلیقه در دولت ایران، تعاملات با این کشور نیز از بین برود در حالی که اگر روابط مان با مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پشتوانهسازی میشد، یک تغییر سیاسی کوچک منجر به از بین رفتن تمام روابط سیاسی نمیشد.
وی تصریح کرد: ایران در حوزه توسعه روابط خارجی و ارتباط نباید خود را به یک منطقه جغرافیایی نظیر آمریکای شمالی و اروپای غربی محدود کند چرا که با توزیع روابط بین مناطق جغرافیایی گوناگون، آسیبهای وارده به کشور به حداقل میرسد.
تفرشی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد درونزا و برونگرا است، خاطرنشان کرد: برای توسعه و رونق تولید در کشور نیاز به بازارهای صادراتی داریم؛برونگرایی به این معنی است که باید سیاستهای توسعه صادراتی را در پیش بگیریم و بازارهایی را برای صادرات محصولات و کالاهای خود بیابیم.
کارشناس مسائل آمریکای لاتین با بیان اینکه کشورهای حوزه شمال (آمریکای شمالی)بازار کالاهای ایران نیستند، تصریح کرد: کشور ما از لحاظ کیفی و استانداردهای تولید قادر به صادرات کالاهای خود به این منطقه نیستیم بنابراین جمهوری اسلامی ایران باید بازارهای جنوب یعنی منطقه آمریکای لاتین را شناسایی وتوسعه بدهد چراکه ما از لحاظ کیفی و استانداردهای تولید، امکان صادرات محصولات خود به این مناطق را داریم.
وی تصریح کرد: ایران از لحاظ کمّی و قیمتی میتواند رقابت و صادرات گستردهای در بازارهای جنوب ( آمریکای لاتین )داشته باشد در حالی که در بازارهای شمال این امکان وجود ندارد٬ بنابراین توسعه روابط با این منطقه در راستای سیاستهای کلان جمهوری اسلامی رونق تولید و توسعه آن را به همراه دارد.
انتهای پیام/